Bár a Covid–19-járvány a luxuscégek értékesítését is visszavetette 2020-ban a tavaly december végi adatok szerint, összességében a luxuspiac válságállónak bizonyult – derül ki a Deloitte nemzetközi tanácsadó cég nemrég közzétett jelentéséből, amely rávilágít: a világ top 100 luxusmárkája összesen 252 milliárd dollár árbevételt generált, ez mindössze 10 százalékkal volt kevesebb, mint az azt megelőző, még a járvány előtti évben. A top 10 márka árbevétele 2020-ban 129,7 milliárd dollárt tett ki, ami a százas listán szereplő összárbevétel 51 százaléka a Deloitte Global Powers of Luxury Goods 2021-es elemzése szerint.
A csökkenő árbevételek ellenére a százas listán szereplő cégek több mint fele nyereséges volt, 13 közülük két számjegyű nettó haszonkulcsról számolt be. Ezen a téren a francia Hermès áll az élen, amely 21,7 százalékos nettó haszonkulcsot ért el a 2020-as pénzügyi évben. A Deloitte jelentése kiemeli: a francia vállalat évek óta a legjövedelmezőbbek között szerepel, az elmúlt öt év során minden évben sikerült 20 százalék feletti nettó haszonkulcsot produkálnia.
Hasonlóan sikeres az LVMH, bár a járvány okozta turbulanciák némileg megrángatták a céget. Szintén említésre méltó a Moncler, amely az elmúlt négy év mindegyikében 20 százalék feletti haszonkulcsot tudhatott magáénak, ezzel évek óta a második legprofitábilisabb cég a listán.
A top tíz márkánál egyébként tavaly az előző évhez képest viszonylag kevés volt a mozgás. Az LVMH, a Kering, az Estée Lauder, a Richemont, a L’Oréal Luxe, a Chanel Limited és az EssilorLuxottica SA áll az első hét helyen. A Calvin Kleint és a Tommy Hilfigert tulajdonló PVH Corp. egy lépéssel feljebb került, így lett a nyolcadik, főleg az utóbbi brand növekedésének köszönhetően. A Hermès most először került be az első tízbe, a sort pedig a Chow Tai Fook Jewelry Group Limited zárja.
A Rolex épp hogy lecsúszott az első tízbe való bekerülésről, a 12. helyen a Ralph Lauren áll, majd sorrendben a Swatch és a Versace-tulajdonos Capri Holdings következik.
A luxuspiacot formáló folyamatok tekintetében a Deloitte három fő trendet emelt ki: az első a digitalizáció és a fenntarthatósági célok, amelyek a divatipar technológiai beruházásait indukálják. A fenntarthatóság mellett az etikus divat szintén fontos szerepet kap, és a körforgásos modell mellett megjelenik az úgynevezett slow fashion is, azaz a ruhamegosztás, ruhabérlés jelensége, valamint a tudatos divat, vagyis az úgynevezett „zölddivat” fogalma.
A következő a körforgásos gazdasági modell felvállalása, miután minden piaci szereplő számára világossá vált, hogy a fenntarthatóság nem pusztán múló hóbort, hanem ez határozza meg a jövőt.
A harmadik jellemző trend a gaming és az NFT-k (non-fungible tokenek) megjelenése a divatvilágban. A gaming kultúra alapvető részei a virtuális öltözékek, így nem meglepő, hogy a luxusipar cégei ebbe az irányba is elmozdulnak, vélik a jelentés készítői. Olyannyira felfutóban van ez a jelenség, hogy idén márciusban egy mindössze hétperces villámaukción mintegy 600 NFT cipőt értékesítettek 3 millió dollár értékben, ami még inkább megdöbbentő, ha figyelembe vesszük, hogy ezek a sneakerek a valóságban nem is léteznek. Ezzel a trenddel a luxuscégek az új, fiatal vásárlóréteget is meg tudják szólítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.