Nem adja fel, újabb ajánlatot tesz az Unilever a GlaxoSmithKline (GSK) fogyasztói üzletágára, miután a hétvégén kiderült, a GSK jóval többre tartja 50 milliárd fontnál az adásvétel tárgyát képező, a háztartásban szükséges vegyi eszközöket, vény nélküli gyógyszereket és kozmetikumokat gyártó egységét. A november végétől hollandiai, rotterdami székhelyét feladó és Londonba költöző, ezzel teljesen britté váló Unilever a Bloomberg értesülései szerint már fel is vette a kapcsolatot az ügylet finanszírozásába bevont bankokkal a pótlólagos forrás előteremtéséhez.
Az Unilever kitartóan próbálkozik, már három ajánlatot is tett, a legutolsó, december 20-i 41,7 milliárd font készpénzről és 8,3 milliárdnyi Unilever-részvénypakettről szólt, de komoly, értékelhető prémiumot piaci források szerint az sem tartalmazott. A versenyjogi akadályok elkerülésére a Unilever felajánlotta több, a fő profilba nem illó termékkör leválasztását és eladását magánbefektetőknek.
Az Unilever számára elsősorban a szépségápolási portfólió megszerzése kulcsfontosságú, azzal felvértezve már az Estée Laudert és a L’Oréalt is megszoríthatja.
A GSK-t két oldalról is éri nyomás, egyrészt brit versenytársa felől, másrészt a részvényesi érték felturbózásában, ezáltal az üzletága eladásában érdekelt tulajdonosok felől, közülük is a palotaforradalmat kirobbantó Elliott és Bluebell amerikai aktivista befektetők érdemelnek említést. A menedzsment azonban köti az ebet a karóhoz, és az egységet fundamentálisan alulértékelt ajánlatra nem adja áldását. Ugyanakkor – gyakorlatilag előkészítve az értékesítést – folytatja a fogyasztói termékeket gyártó üzletág leválasztását, amivel tervei szerint az év közepére végez. S ha addig nem ütik nyélbe az üzletet az Unileverrel, akkor a leválasztott üzletág mehet a londoni tőzsdére, ahol tárt karokkal várnák, s lehet, hogy még jobb árat kapnának érte.
Vagy nem, hiszen tavaly a Jefferies a komplett GSK-üzletágat 45 milliárd fontra értékelte. A nem a fő tevékenységhez tartozó divíziók leválasztása és önálló útjukra bocsátása újabban egyre gyakoribb (Sanofi, J&J stb.), az eladók egyrészt jó pénzt remélhetnek például a fogyasztói üzletágaikért, a forrást pedig fő profiljuk fejlesztésére fordíthatják. Mint a Pfizer, amelynek 32 százaléka van a pénzzé teendő GSK-üzletágban, s amely az érte kapott bevételből a következő öt évben 520 millió eurót költhetne franciaországi bázisa megerősítésére, Covid elleni termékeinek ottani fejlesztésére, amint azt Albert Bourla vezérigazgató hétfőn bejelentette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.