Egyre lejjebb szállítja termelési előrejelzéseit a Toyota: a 2020-at és a tavalyi évet az értékesített járművek darabszáma alapján globális piacvezetőként záró japán társaság szerdán további félmillió autóval kurtította meg a március végével záruló üzleti évének termését. Azaz ha a lezárt üzleti éveket vetnénk össze, akkor a Volkswagen-csoport visszaelőzné a világ legnagyobb autógyártója címét vívott versenyben a japánokat.
A lényeg, hogy a Toyota a Covid-járvány miatti betegszabadságolások és termeléscsökkentési intézkedések, valamint a nyomasztó csiphiány miatt csak 8,5 millió gépjárművet gyárt le az üzleti évben, holott eredetileg 9,3 millióval számoltak, s decemberben még rekordot ígérő, egymillió feletti gyártási terveket szövögettek januárra.
Ám az élet közbeszólt. A cég kommunikációja a bizonytalanságot hangsúlyozza, elsősorban az alkatrészellátásban meglévő anomáliákra visszavezetve a gyengébb teljesítményt. Gyors változást nem is remélnek ezen a fronton. A japánokat az vigasztalhatja, hogy haszonkulcsukon emelni tudtak, így a kevesebb értékesített gépkocsin fajlagosan magasabb nyereséget tudtak elérni. Persze nem annyit, mint a megelőző üzleti évben.
A krónikussá vált globális járműhiány miatt mint kés a vajon, úgy tudták elfogadtatni kereskedelmi partnereikkel az áremeléseket legfontosabb exportpiacaikon, így Kínában, Európában és Észak-Amerikában.
Az áremelés önmagában nem volt elég, emellett a költségek további radikális lefaragása is hozzájárult a marzsok feltornászásához.
A japánok kezére játszott a jen gyengülése is, amely az exportbevételek megugrásában is szerepet kapott
Mindent egybevetve a Toyota a kilenc havi adatokra támaszkodva nem látja szükségesnek, hogy korrigálja az üzleti év egészére korábban tervezett 24,3 milliárd dolláros üzemi profitvárakozásán, ami a Refinitiv elemzői konszenzusától nyolc százalékkal marad el. És ez az, ami megnyugtatta a piacot: a Toyota Motor részvényárfolyama egy százalékos pluszban zárt a szerdai tokiói kereskedésben.
A második számú japán autógyártót, a Hondát is ugyanazok a termelési gondok gyötrik, ám a gyenge jen, a költségcsökkentések és az áremelések eredményeként még javítani is tudtak a márciussal záruló üzleti évre várt nyereségtervükön. Üzemi szinten 6,93 milliárd dollárt könyvelhetnek majd el. Reményeik szerint a folyó negyedévben tovább mát nem romlik az alkatrészellátás minősége, így tartani tudták a teljes évre szóló 4,2 milliós termelési tervüket. Ami egyébként az egy évvel korábbi tényadatnál 300 ezerrel kevesebb. A Honda 2021 utolsó három hónapjában 1,98 milliárd dolláros üzemi eredménnyel zárt, ami 17 százalékkal alacsonyabb a bázisidőszakénál viszont majd negyven százalékkal volt jobb a pesszimista elemzői konszenzusnál.
A japán piac bronzérmese, a Nissan is emelt üzemi eredménytervén, e szerint március végén 17 százalékkal magasabb összeg, nevezetesen 1,98 milliárd dollár kerülhet ebbe a rubrikába. Az okok a honi versenytársakéhoz hasonlóak.
Leállások a Fordnál, lassít a Volvo, bizakodik a VWA csiphiány legfeljebb a második félévtől enyhülhet az autóiparban. A pandémiából való kilábalással olyan pluszkereslet jelentkezett a piacon, amit az időközben a szórakoztatóelektronikai és technikai eszközök gyártóinak kiszolgálása felé elmozdult félvezetőipar nem tud kiszolgálni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.