A hatalmon lévő párt képviselői az elmúlt évek gazdasági sikereinek folytatását ígérik, az ellenzékiek retorikájának középpontjába a hazai vállalkozások támogatása került, a külföldiekkel szemben.
Az állam ellenőrzés alá vonta az üzemanyagárakat és az alapvető élelmiszerek árát. Ennek ellenére a legtöbben úgy vélik, nem az lesz a kérdés hamarosan, hogy olcsóbban juthatnak-e hozzá, hanem hogy lesz-e egyáltalán üzemanyag, egyelőre azonban áruhiányról sehol sem lehet beszélni.
A legtöbben 95-ös oktánszámú benzint, vagy gázolajat tankolnak. Utóbbi ára 200 dinár (mintegy 610 forint), a benziné 176 dinár (560 forint) literenként. Mivel Magyarországon most olcsóbban lehet tankolni, a határ menti településekről átjárnak üzemanyagért.
A kőolaj szállítása Szerbiába elsősorban csővezetéken, azaz a JANAF olajvezetéken keresztül történik, mely a horvátországi Omišalj kikötőt köti össze a Transnafta vállalat szállítási rendszerével.
A horvát cég azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy az EU által március 15-én elfogadott negyedik szankciós csomag a JANAF és a szerb kőolajipari vállalat, a NIS közötti szerződésre is vonatkozik, mivel a szerbiai cég többségi tulajdonosa a Gazpromnyeft orosz vállalat. Korábban arról cikkeztek a lapokban, hogy Szerbia megvásárolná az oroszoktól a NIS-t, de egyelőre nincsenek konkrétumok ezzel kapcsolatban.
Szerbia és Magyarország kereskedelmi kapcsolatai dinamikusan fejlődtek az utóbbi években. Az ország első számú kereskedelmi partnere Németország, második Olaszország, Magyarország feljött az ötödik helyre a rangsorban.
2010-hez képest a két ország közötti árucsere-forgalom 200 százalékos növekedést mutat, 2020-ban a járvány ellenére is 3 százalékkal bővült. Tavaly pedig ez a bővülés meghaladta a 40 százalékos szintet is.
Oroszországba elsősorban almát szállítottak Szerbiából nagy mennyiségben. A termelők most attól tartanak, ez a jövőben nem lesz lehetséges.
Szerbiában az elmúlt félévet gazdasági szempontból a kedvezőtlen események sorozata jellemezte. A szerbiai energiaválságot a globális fejlemények okozták, amihez most hozzájárulhatnak a szállítási problémák a horvát olajvezetéken keresztül. Az energiaszektorban a problémákat csak tetézte, hogy több üzemzavar is volt a szerbiai hőerőművekben és bányákban, ezért a tél folyamán az áram egy részét is külföldről kellett importálni.
Szerbia 2021 végén hazaszállította az összes külföldön tartott aranyát. A Szerb Nemzeti Bank szerint 37,2 tonna nemesfémről van szó, közel 2 milliárd euró értékben. Ez az ország teljes devizatartalékának csaknem 12 százalékát teszi ki. A szerb illetékesek a lépést természetesen azzal magyarázták, hogy szeretnék megőrizni az ország stabilitását a globális feszültségek közepette. Valójában most úgy tűnik, hogy az utóbbi évek aranyvásárlása ésszerű döntésnek bizonyult, hiszen a fém nagy részét 1600 dolláros áron vették, a napokban viszont már majdnem 2000 dollárba került egy uncia arany. Szerbia az utóbbi tíz évben több mint kétszeresére növelte aranytartalékait. A jelenlegi államadósság körülbelül 30 milliárd euró, vagyis a GDP kevesebb, mint 60 százaléka. A februárban mért éves infláció 8,8 százalék volt, elsősorban az élelmiszerek, és az üzemanyagok drágultak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.