Az Airbus 2032-ig szóló előrejelzésében szereplő 470 darabos növekmény tulajdonképpen reflektál arra, hogy a páneurópai repülőgépgyártó a világgazdaság két évtizedre szóló átlagos növekedési tempóját 2,5 százalékról 2,6 százalékra javította.
A növekedés részben annak köszönhető, hogy a 2021-es, a pandémia letaglózó hatásait nyögő, gyatrán sikerült év kiesik a gördülő 20 éves előrejelzési időszakból.
Az utasforgalomnál viszont a tavaly novemberben előrejelzett 3,9 százalékos átlagos éves bővüléssel szemben csak 3,6 százalékos pluszt valószínűsítenek. A vállalat hosszabb távon nem számol olyan átmeneti hatásokkal, mint az oroszok Ukrajna ellen indított háborúja és a nyomában elrendelt légi közlekedési korlátozások vagy az oroszokra kirótt nemzetközi szállítási szankciók.
Más miatt azonban aggódik az Airbus vezetése, mégpedig az energiaárak emelkedésében látják a fő veszélyforrást, amire gyártói szempontból megfelelő választ kell adniuk. Mint írják, az üzemanyag-felhasználásra kiemelten kell figyelniük, a takarékosság ugyanis alapkövetelménnyé vált a drága kerozin korában, valamennyi légitársaság érvényre juttatja a megrendeléseinél ezt az igényt, sőt a takarékos modellekre vonatkozó megrendeléseik előresorolását fogják kezdeményezni.
Az Airbusnál hozzáteszik: tekintettel kell lenniük a klímavédelmi követelményekre, és azzal is számolniuk kell, hogy a szén-dioxid-kibocsátásra engedélyezett kvóták egyre drágábbak lesznek. Ezek és a magas szintekre jutó energiaárak természetesen beépülnek a jegyárakba is, ám erre vonatkozóan nem bocsátkoznak becslésekbe.
A 39 490 polgári célú repülőgépből 890 teherszállító, érdekesség, hogy itt mindössze tízzel emelték a 20 évre előre tervezett kontingens nagyságát. Az Airbus szerint a teherforgalom évente átlagosan 3,2 százalékkal nő, ehhez képest az Airbus cargogépeire várt tízdarabos növekmény meglehetősen konzervatív válasznak látszik.
A legnagyobb megrendelések továbbra is Ázsiából érkeznek, bár az itteni részarány már „csak” 45 százalékos, de így is 17 580 utasszállító és teherszállító Airbus landol majd a kontinensen. Eközben az Airbus és más szakértők várakozása szerint is Kína lassan átveszi a globális piacvezetői szerepet az Egyesült Államoktól, mind az üzemeltetett flotta nagyságát, mind pedig az utasforgalmat tekintve.
A legdinamikusabb növekedést – éves átlagban 6,6 százalékosat – azonban India fogja felmutatni, amely elsősorban hatalmas, kiaknázatlan belső piacára összpontosít. India légi közlekedése háromszor olyan gyorsan bővül, mint a referenciaként számon tartott Egyesült Államoké.
Keskeny törzsű repülőgépekből – mint a népszerű A320neo – 31 620 darabot, széles törzsűekből pedig 7870 darabot gyárthatnak majd 2032-ig. Az Airbus három éven belül immár másodszor írta át a forgatókönyvet a rövidebb távolságokon repülni képes, keskeny törzsű modelljei javára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.