Korábban az elemzők arra számítottak, hogy százdolláros olajárnál az amerikai palaolaj-termelők majd tömegesen piacra lépnek. Ám ezt még Biden elnök kifejezett felszólítására sem tették meg. Sőt, még a 120 dolláros olajár sem adott elég ösztönzést az amerikai olajtermelőknek. Késleltetik a fúrásokat, s a pénzt beruházások helyett részvény-visszavásárlásokra költik, hogy megtartsák a maradék befektetőiket. A globális zöldülés ugyanis az alternatív, a fenntartható és a környezettudatos ágazatokba csábítja a tőkét.
Meglepő ebben a környezetben, hogy a Mexikói-öböl legnagyobb kitermelője, a holland-angol Shell még mindig dollármilliárdokat fektet az olajfúrásba. A The Wall Street Journal beszámolója szerint, a Shell az utolsó simításokat végzi egy hárommilliárd dolláros projekten. A Vito platformot még ebben a hónapban kivontatják New Orleanstól délkeletre, 150 mérföldnyire a partoktól, hogy az 1200 méter mély vizeken nyolc olajkút kezdhesse meg a munkáját.
„A Vito-beruházást 2018-ban indítottuk, s az elkövetkező években a jelenlegi termelési szint fenntartásához is több milliárd dollárt kell befektetnünk” – mondta Paul Goodfellow, az olajvállalat mélytengeri műveletekért felelős globális vezetője.
A Shell törekvését nem csak a zöldmozgalmak árnyékolják be, Joe Biden is azzal kampányolt még elnökjelöltként, hogy hivatalba lépve majd megakadályozza az újabb olajfúrásokat a szövetségi területeken, beleértve a Mexikói-öböl térségét is. Az amerikai elnök környezetvédő elszántságát azonban kikezdte a gallononként hat dollár fölé emelkedő benzinár. Az időközi választások közeledtével a demokrata adminisztráció a zöldpolitika és az infláció leküzdése között próbál egyensúlyozni. A legfrissebb kompromisszum egy olyan ötves terv, amely az Atlanti-óceánon és a Csendes-óceánon korlátozza az olajkutatást, míg a Mexikói-öbölben és Alaszka déli partjainál engedélyezi az új fúrásokat. A terv azonnal két tűz közé került, mind a környezetvédők, mind az olajlobbi kritizálja az elnöki elképzelést. Ennek ellenére a Biden-terv az olajvállalatok számára „felhívás keringőre”. A Shell öbölbeli riválisa, a BP is fejlesztési terveket kovácsol a további kitermelésre. Ami annál is feltűnőbb, mert a 2010-ben a BP megbízásából az öbölben dolgozó Deepwater Horizon olajfúró torony katasztrófája az eddigi legnagyobb mélytengeri olajkitörést okozta. A kárenyhítés 60 milliárd dollárjába került a BP-nek.
Mindkét nagy olajvállalat arra hivatkozik, hogy a beruházások ellenére a fosszilis tüzelőanyagokról az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású energiaforrásokra helyezik át a hangsúlyt. A Shell arra számít, hogy ebben az évtizedben évente 1-2 százalékkal csökkenti az olajtermelését, s az olaj- és gázipari nyereséget a megújulóenergia-termelés finanszírozására fordítja. Ám a folyamat hosszú évekig tart, és a vállalat termelésének globális visszafogása ellenére sem lassul a kitermelés az öbölben, amely a teljes olaj- és gáztermelés 10 százalékát adja.
A környezetvédő csoportok azt akarják, hogy az olaj- és gáztermelést azonnal korlátozzák az Egyesült Államok partjainál a szövetségi vizeken. Ahogy Athan Manuel, a Sierra Club földvédelmi programjának igazgatója fogalmazott: Sürgetjük az elnöki adminisztrációt, hogy ne engedélyezzen új tengeri fúrásokat, és ne kössön új koncessziós szerződéseket.
A BP és a Shell azt állítja, hogy a Vitóhoz hasonló új platformok kisebbek, mint a régi fúrótornyok, és az éghajlatot károsító gázkibocsátásuk is mérsékeltebb, energetikai elemzők szerint pedig az öbölben termelt olaj elégetése során képződő gázok üvegházhatása alacsonyabb a másutt termelt kőolajhoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.