BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stellantisként sem fut a szekér Kínában, azt mondják: nem nekik lejt az út

Úgy döntött az autógyártó, kiszáll a veszteséges Jeep partnerségből.

Napról napra súlyosabb a nagypolitika beavatkozása a Kínában működő külföldi vállalatok mindennapi üzletvitelébe – fakadt ki pénteken a Financial Timesnak, Carlos Tavares, a Stellantis autógyártó első embere. A társaság vélhetően azzal bosszantotta fel a kínai kormány tagjait, hogy kihátrált a Jeep terepjárók ottani gyártásának projektéből. 

A francia-olasz autógyártó még hétfőn közölte, hogy véget vet a kínai partnerrel, a Guangzhou Automobile Grouppal (GAC) kötött 12 éves gyártási együttműködésnek, és ehelyett inkább Jeepeket importál Kínába, a népszerű elektromos modellekre összpontosítva. A francia-olasz autógyártó visszalépése miatt a vegyesvállalat 297 millió eurónak megfelelő veszteség elszámolására kényszerült. 

A Fiat Chrysler és a PSA tavalyi fúziójából létrejött Stellantis története ettől függetlenül kudarcosnak tekinthető Kínában, főleg annak tudatában, hogy 

a rivális Volkswagen, Tesla és General Motors cégek profitot profitra halmoznak az ázsiai országban. 

Chairperson of the Managing Board of French carmaker Peugeot SA (PSA) Carlos Tavares looks on during a press conference in Chartres-de-Bretagne on June 20, 2016, for the announcement of the production of a new Citroen SUV at PSA's Rennes-La Janais plant. (Photo by DAMIEN MEYER / AFP)
Fotó: Damien Meyer / AFP

Tavares (képünkön) szerint azonban nem szándékoztak kiszállni a vegyesvállalatból. A GAC-tól való elszakadás története januártól indult, a Stellantis akkor bejelentette, hogy a korábbi 50 százalékról 75 százalékos irányítást kíván szerezni a közös vállalatban. 

Állítása szerint erről kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá a GAC-vel, amiből nem ők, hanem a kínai partner hátrált ki, a szerződésben foglaltakat a GAC nem akarta végrehajtani (vélhetően politikai akaratra), s ez után döntött a Stellantis a teljes exit mellett. A hivatalos közleményben ezt úgy tálalták, hogy a vállalkozás "szabályos megszüntetését" tervezik. 

Stratégiájuk így „asset lite” marad, vagyis helyi gyártás helyett importból látják el az ottani piacot. A vezérigazgatónak a jelek szerint már túl sok, ha egy külpiacon politikai kockázattal kell szembesülni, márpedig ebből bőven kijutott nekik a közelmúltban: a szankciós intézkedések miatt üzembezárásokra kényszerültek Iránban és Oroszországban is. 

A Stellantisnak van még egy másik közös vállalkozása Kínában a Dongfeng Motor Corporationnel, amely többek között a Peugeot márkák számára gyárt modelleket. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.