Napról napra súlyosabb a nagypolitika beavatkozása a Kínában működő külföldi vállalatok mindennapi üzletvitelébe – fakadt ki pénteken a Financial Timesnak, Carlos Tavares, a Stellantis autógyártó első embere. A társaság vélhetően azzal bosszantotta fel a kínai kormány tagjait, hogy kihátrált a Jeep terepjárók ottani gyártásának projektéből.
A francia-olasz autógyártó még hétfőn közölte, hogy véget vet a kínai partnerrel, a Guangzhou Automobile Grouppal (GAC) kötött 12 éves gyártási együttműködésnek, és ehelyett inkább Jeepeket importál Kínába, a népszerű elektromos modellekre összpontosítva. A francia-olasz autógyártó visszalépése miatt a vegyesvállalat 297 millió eurónak megfelelő veszteség elszámolására kényszerült.
A Fiat Chrysler és a PSA tavalyi fúziójából létrejött Stellantis története ettől függetlenül kudarcosnak tekinthető Kínában, főleg annak tudatában, hogy
a rivális Volkswagen, Tesla és General Motors cégek profitot profitra halmoznak az ázsiai országban.
Tavares (képünkön) szerint azonban nem szándékoztak kiszállni a vegyesvállalatból. A GAC-tól való elszakadás története januártól indult, a Stellantis akkor bejelentette, hogy a korábbi 50 százalékról 75 százalékos irányítást kíván szerezni a közös vállalatban.
Állítása szerint erről kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá a GAC-vel, amiből nem ők, hanem a kínai partner hátrált ki, a szerződésben foglaltakat a GAC nem akarta végrehajtani (vélhetően politikai akaratra), s ez után döntött a Stellantis a teljes exit mellett. A hivatalos közleményben ezt úgy tálalták, hogy a vállalkozás "szabályos megszüntetését" tervezik.
Stratégiájuk így „asset lite” marad, vagyis helyi gyártás helyett importból látják el az ottani piacot. A vezérigazgatónak a jelek szerint már túl sok, ha egy külpiacon politikai kockázattal kell szembesülni, márpedig ebből bőven kijutott nekik a közelmúltban: a szankciós intézkedések miatt üzembezárásokra kényszerültek Iránban és Oroszországban is.
A Stellantisnak van még egy másik közös vállalkozása Kínában a Dongfeng Motor Corporationnel, amely többek között a Peugeot márkák számára gyárt modelleket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.