Szeptember 7. piros betűs nap volt az Apple-rajongók és -befektetők számára, ugyanis a cupertinói vállalat ekkor mutatta be a legújabb készülékeit. Az eseményt minden évben kiemelt figyelem övezi, elsősorban az érkező iPhone-ok miatt. Az évek során óriási vevőbázis épült ki a cég okostelefonjai köré, az Apple szerint ma már több mint egymilliárd iPhone van aktív használatban.
Persze önmagában az, hogy mennyi készülék van forgalomban, nem mond sokat. Beszédesebb, ha úgy fogalmazunk: a társaság bevételének több mint felét az iPhone-ok értékesítése adja, és ez még nem is tartalmazza a telefonokhoz kapcsolódó kiegészítőket! Így már talán érthető, hogy miért is várják a befektetők minden évben lélegzet-visszafojtva, hogy mivel rukkol elő a vállalat, és legfőképpen, hogy miként alakul az árazás. A bemutatót megelőzően az elemzők java része áremelésre számított, végül azonban ez nem történt meg. Ez a jelen helyzetben szinte egy árcsökkentéssel ér fel.
Az Apple, sok más gyártóhoz hasonlóan érzi: a globálisan lassuló, esetlegesen recesszióba forduló gazdaság gyengítheti a keresletet, miközben a kínálati oldal zavarai sem oldódtak még meg, az előállítási költségek növekednek. A kínai zéró-Covid-politika hozadéka, hogy az ellátási láncok sérültek, plusz szilíciumhiány is sújtja az ágazatot. Eddig az okostelefonok piacán nem volt visszaesés, de a táblagépek és az asztali számítógépek iránti kereslet érezhetően megcsappant.
Az iPhone után a szolgáltatás üzletág jelenti a legfontosabb bevételi forrást, az értékesítés csaknem 24 százalékát teszi ki. Ez a szegmens hozza a legdinamikusabb bővülést, köszönhetően a jó minőségű és fokozatosan bővülő palettának. A streamingháborúba az Apple TV+-szal szálltak be, az Apple Pay a mobilfizetési szolgáltatóknak állít konkurenciát, de fontos az Apple Books, valamint az Apple Maps is. A különféle szolgáltatásokra már 860 millió fizető felhasználót regisztráltak. Ez pedig megágyazott a következő gyorsan növekvő üzletnek, a mobil reklámoknak. Ebből éves szinten mintegy 4 milliárd dolláros bevétele van a cégnek, amit rövid időn belül szeretnének 10 milliárd dollár fölé emelni. Persze ez nem tűnik soknak egy olyan vállalat esetében, amely negyedévente 80 milliárd dollár feletti bevételt termel. A növekvő reklámbevételek viszont arra alkalmasak lehetnek, hogy némiképp ellensúlyozzák a termékek iránti esetleges kereslet-visszaesést.
Az egyik legfőbb kockázat tehát, hogy az Apple értékesítési számai csökkenhetnek, ahogy a fogyasztók visszafogják a vásárlásaikat. A másik kockázat a monetáris politikában keresendő. A kérdés az, hogy meddig fog kitartani a Fed kamatemelési ciklusa. A növekvő kamatkörnyezet általánosságban érzékenyen érinti a technológiai részvényeket, így a tovább emelkedő kamatok további pénzkiáramlást eredményezhetnek a részvénypiacokról.
Miért érdemes mégis szem előtt tartani az Apple-t, és miért tudta eddig felülteljesíteni a versenytársait? Részben a fogyasztók erős márkahűsége az optimizmus alapja, de részvényesi oldalról még fontosabbak a stabil fundamentumok. A társaság erős pénzáramlása lehetővé teszi a befektetőknek a magas tőkemegtérülést. Ez elsősorban a részvény-visszavásárlási programnak köszönhető, amely a legkiemelkedőbb a nagy kapitalizációjú cégek között. Csak a 2021-es pénzügyi évben 85,5 milliárd dollárt juttattak vissza a befektetőknek. A részvényesek eleve szeretik a visszavásárlási programokat, mert azonfelül, hogy jókora összegeket kapnak vissza, a részvényszám redukálódásával az egy részvényre eső eredmény is növekedhet. Nem csoda tehát, hogy az Apple nemcsak a versenytársainál ért el jobb teljesítményt idén, de az S&P 500 indexet is felülteljesítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.