BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Apple és a piros betűs napok

Az Apple nemcsak a versenytársainál mutatott jobb teljesítményt idén, de az S&P 500 indexet is felülteljesítette.

Szeptember 7. piros betűs nap volt az Apple-rajongók és -befektetők számára, ugyanis a cupertinói vállalat ekkor mutatta be a legújabb készülékeit. Az eseményt minden évben kiemelt figyelem övezi, elsősorban az érkező iPhone-ok miatt. Az évek során óriási vevőbázis épült ki a cég okostelefonjai köré, az Apple szerint ma már több mint egymilliárd iPhone van aktív használatban.

Persze önmagában az, hogy mennyi készülék van forgalomban, nem mond sokat. Beszédesebb, ha úgy fogalmazunk: a társaság bevételének több mint felét az iPhone-ok értékesítése adja, és ez még nem is tartalmazza a telefonokhoz kapcsolódó kiegészítőket! Így már talán érthető, hogy miért is várják a befektetők minden évben lélegzet-visszafojtva, hogy mivel rukkol elő a vállalat, és legfőképpen, hogy miként alakul az árazás. A bemutatót megelőzően az elemzők java része áremelésre számított, végül azonban ez nem történt meg. Ez a jelen helyzetben szinte egy árcsökkentéssel ér fel. 

Az Apple, sok más gyártóhoz hasonlóan érzi: a globálisan lassuló, esetlegesen recesszióba forduló gazdaság gyengítheti a keresletet, miközben a kínálati oldal zavarai sem oldódtak még meg, az előállítási költségek növekednek. A kínai zéró-Covid-politika hozadéka, hogy az ellátási láncok sérültek, plusz szilíciumhiány is sújtja az ágazatot. Eddig az okostelefonok piacán nem volt visszaesés, de a táblagépek és az asztali számítógépek iránti kereslet érezhetően megcsappant.  

 

Az iPhone után a szolgáltatás üzletág jelenti a legfontosabb bevételi forrást, az értékesítés csaknem 24 százalékát teszi ki. Ez a szegmens hozza a legdinamikusabb bővülést, köszönhetően a jó minőségű és fokozatosan bővülő palettának. A streamingháborúba az Apple TV+-szal szálltak be, az Apple Pay a mobilfizetési szolgáltatóknak állít konkurenciát, de fontos az Apple Books, valamint az Apple Maps is. A különféle szolgáltatásokra már 860 millió fizető felhasználót regisztráltak. Ez pedig megágyazott a következő gyorsan növekvő üzletnek, a mobil reklámoknak. Ebből éves szinten mintegy 4 milliárd dolláros bevétele van a cégnek, amit rövid időn belül szeretnének 10 milliárd dollár fölé emelni. Persze ez nem tűnik soknak egy olyan vállalat esetében, amely negyedévente 80 milliárd dollár feletti bevételt termel. A növekvő reklámbevételek viszont arra alkalmasak lehetnek, hogy némiképp ellensúlyozzák a termékek iránti esetleges kereslet-visszaesést.

Az egyik legfőbb kockázat tehát, hogy az Apple értékesítési számai csökkenhetnek, ahogy a fogyasztók visszafogják a vásárlásaikat. A másik kockázat a monetáris politikában keresendő. A kérdés az, hogy meddig fog kitartani a Fed kamatemelési ciklusa. A növekvő kamatkörnyezet általánosságban érzékenyen érinti a technológiai részvényeket, így a tovább emelkedő kamatok további pénzkiáramlást eredményezhetnek a részvénypiacokról.

Miért érdemes mégis szem előtt tartani az Apple-t, és miért tudta eddig felülteljesíteni a versenytársait? Részben a fogyasztók erős márkahűsége az optimizmus alapja, de részvényesi oldalról még fontosabbak a stabil fundamentumok. A társaság erős pénzáramlása lehetővé teszi a befektetőknek a magas tőkemegtérülést. Ez elsősorban a részvény-visszavásárlási programnak köszönhető, amely a legkiemelkedőbb a nagy kapitalizációjú cégek között. Csak a 2021-es pénzügyi évben 85,5 milliárd dollárt juttattak vissza a befektetőknek. A részvényesek eleve szeretik a visszavásárlási programokat, mert azonfelül, hogy jókora összegeket kapnak vissza, a részvényszám redukálódásával az egy részvényre eső eredmény is növekedhet. Nem csoda tehát, hogy az Apple nemcsak a versenytársainál ért el jobb teljesítményt idén, de az S&P 500 indexet is felülteljesítette. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.