A 2025-től előrendelhető első modellt fizikai valójában kevés helyen lehet majd megtekinteni, hiszen a Sony Honda Mobility nem épít ki hatalmas pénzekért saját kereskedési hálózatot, inkább az interneten kínálja portékáját. Bár megtehetnék, hogy a Honda-szalonok hálózatán keresztül szolgálják ki a vásárlóikat, ezt a kézenfekvő megoldást egyelőre nem alkalmazzák, igaz, a startig még rengeteg idő van hátra.
Azt viszont már most kommunikálták, hogy
első körben a japán és az amerikai piacot „támadják le”,
azaz a legnagyobb felvevőpiac, Kína csak a második körben következhet, míg Európa egyelőre a térképen sem szerepel. A projekt júniusi elindítása óta most először csepegtetett információkat terveiről a Sony Honda Mobility, köztük egy érdekes üzleti modellt is felvillantott.
Eszerint a jármű agyon lesz zsúfolva extrákkal, és olyan szolgáltatásokat is kínál majd, amelyeket csak havi előfizetéses konstrukcióban lehet élvezni. Ezzel az egyszer már eladott autó folyamatosan termeli majd a bevételt a cég számára. Más kérdés, hogy az eleve beszerelt extrák előfizetéses aktiválásának ötletével az egyik nagy német luxusmárka már befürdött, akkora volt az elutasítottság, hogy visszavonulót fújtak.
A japánok gyakorlatilag egy „guruló okostelefon” koncepciót követve építik fel modelljeiket, melyeknek egyelőre nem közölték sem a márkanevét, sem a konkrét árfekvését, sem a hatótávolságát, de még azt sem, hogy milyen platformra építik fel. Meglepetést keltene, ha a Sony-Honda elektromos platformja nem a Honda által javában fejlesztett e:Architecture lenne, amelyre alapozva a japánok 2026-tól indítanák el saját villanyautó-gyártásukat az Egyesült Államokban.
A globális piacvezető Toyotához hasonlóan
a Honda is alaposan lemaradt a tisztán elektromos autók fejlesztésében és gyártásában,
de igyekeznek hátrányukon faragni. Ráadásul a Honda a magas haszonkulccsal értékesíthető luxusautók kategóriájában sem jeleskedik, itteni almárkája, az Acura nem zavar sok vizet, szemben a Toyotához tartozó Lexusszal vagy a Nissan Infinitijével. Ezért is kulcsfontosságú számára a Sonyval közös új autójának a sikere. A Sony önállóan is próbálkozott már, alábbi videón egyik koncepció autójukat mutatják be.
Ennek a platformját, hajtástechnikáját és akkumulátor-beszállítóját a Honda választja majd ki, míg a Sony felel az autó szoftverrendszeréért, a fedélzeti vezérlőktől kezdve a felhőalapú szolgáltatásokig. A szórakoztatás és az információáramlás megvalósítása is az ő dolga lesz, ahogy a fizetős szolgáltatások menedzselése is.
A jármű önvezető képességét megteremtő technológiához szükséges érzékelőket, agyat és szoftvert is a Sony szállítja majd, megkönnyítve a sofőr dolgát, akinek több ideje lesz így a szórakoztatórendszer által kínált tartalmak közötti elmélyedésre és a kikapcsolódásra.
Olyan nagyon azonban nem lazulhatnak el, ugyanis a kormány érintése nélküli önvezető szintre optimalizált technológia biztonsági okokból megköveteli a sofőr közbeavatkozását.
Ilyen, érintés nélküli önvezető rendszert már kínál a General Motors, a Ford és a Mercedes is, nem beszélve a kategória királyáról, a Tesláról.
Mizuno Jasuhide, a Sony Honda Mobility elnök-vezérigazgatója, egyben a Honda egyik topmenedzsere elmondta, hogy az autógyártó életében 2025 döntő év lesz az amerikai piacon, a villanyautók áttörést érnek el az értékesítésben, és erre maguknak is fel kell készülniük, még ha ez fokozott tempóval jár is a fejlesztések és a beruházások terén.
A Honda számára lényegi kérdés, hogy az elektromos átállás amerikai fázisában már javában jelen legyen. A cég az Amerikában értékesített villanyautókhoz adott 7500 dolláros szövetségi adókedvezményt is igénybe szeretné venni versenyképességének javításához, ám ez a támogatás 2023-tól csak az Egyesült Államok területén gyártott, tisztán elektromos hajtású autókra jár.
Épp ezért sok kétség nem férhet hozzá, hogy
az új modelleket a Honda valamelyik ohiói üzemében (is) gyártani fogják.
Ezt a döntés előlegezi meg az a keddi bejelentés, miszerint a Honda a dél-koreai LG Energy Solutionnal közösen akkumulátorgyárat épít, szintén Ohióban. Magát a 4,4 milliárd dolláros beruházás tervét már augusztusban ismertették, de a helyszínt csak most véglegesítették. A Columbus közelében megépülő létesítmény 2024-ben készülhet el, éves lítiumakku-gyártó kapacitását 40 gigawattórára méretezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.