Végzetes lehet a Kakao számára a szombati tűz, amely a dél-koreai Messengerként is ismert, komplex okostelefonos szolgáltatásokat nyújtó vállalat Szöultól délre fekvő legnagyobb, 32 ezer szervert magában foglaló adatközpontjában ütött ki. Nem is az anyagi kár a jelentős, hanem a következmények: az eset ugyanis rávilágított arra, hogy az ország kommunikációjában kiemelt szerepet betöltő csatorna kiesése milyen bénító hatást és működési zavarokat tud kiváltani.
A műszaki helyreállítás hétfőre megtörtént, a szolgáltatások néhány kevésbé fontos alkalmazás kivételével ismét elérhetők, de például ha valaki ételt rendelt volna házhoz szállítással vagy taxit hívott volna a hétvégén, annak nem volt egyszerű dolga. A lakosság függése a Kakao szolgáltatásaitól már olyan mértékű, hogy azt mielőbb szabályozni kell, a chatpiacon oligopol helyzetet szükséges kialakítani, hogy hasonló esetben mások át tudják venni a kiesett feladatokat.
A politika nemzetbiztonsági okokat is felhoz a többszereplős piac létrehozása mellett, és hogy a helyzet kivizsgálására hivatott vizsgálat milyen eredményre jut majd, az a Kakao árfolyamán már most lemérhető. Hétfőn
az anyacég szöuli tőzsdén jegyzett részvénye 9 százalékkal értékelődött le,
míg leányvállalatai, a KakaoBank és a KakaoPay árfolyama 8-8 százalékkal zuhant. Ebben azt is közrejátszott, hogy az államelnök, Jun Szogjol is megszólalt az ügyben.
A Kakaót alapvető nemzeti távközlési hálózatként emlegette, amely
monopolhelyzetéből fakadóan erősen torzította a versenyt, ám ennek most vége,
az elnök már utasította a versenyhatóságot, hogy tegye meg a szükséges lépéseket. A mindenesetre rejtély, hogy ennek megállapításához miért kellett egy ilyen tűzeset.
A versenyhatóság mellett a dél-koreai tudományos és technológiai minisztérium is elindította a maga vizsgálatát, míg a hírközlési tárcánál a Kakaónak a felhasználói felé fennálló kártérítési kötelezettségének mértékét, a nekik nyújtandó kompenzáció nagyságát fogják megállapítani – írja a Reuters.
Ez egy jó kérdés, hiszen az alapszolgáltatás a lakosság számára ingyenes – veti föl Csoj Jujun, a Shinhan Financial elemzője, hozzátéve, hogy az is sántít, hogy eddig a Kakao infrastruktúráját magánhálózatként kezelték, és most, amint beütött a baj, hirtelen nemzeti távközlési hálózatként kezdenek róla beszélni. Szerinte a vizsgálatok eredménye borítékolható, a platformmonopólium ellenes szabályozás elkerülhetetlen lesz.
A Kakao Corp. KakaoTalk nevű üzenetküldő alkalmazásához több mint 47 millió fiókot regisztráltak csak Dél-Koreában, míg hatmillióan külföldről használják a szolgáltatást – sorolja az adatokat a Reuters. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy
a csecsemők kivételével szinte mindenkinek van hozzáférése az alkalmazáshoz
az 52 milliós ázsiai országban. Elemzők szerint maga a kártérítés – amelynek a mértékét 8,3 millió dollárra saccolják – nem dönti romba a Kakao Corp.-ot, sokkal érzékenyebben érinti viszont a bizalomvesztés, amely az ügyfelek tömeges elpártolásához vezethet, amennyiben kompatibilis alternatív alkalmazások is rendelkezésre állnak. A Kakao az első fél évben 229 millió dolláros üzemi nyereséget ért el, a piaci kapitalizációja 14,7 milliárd dollár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.