A mostani fekete pénteken a bolti eladások 18 százalékos növekedését várják az Egyesült Államokban, míg az online eladások 3,7 százalékkal emelkedhetnek a tavalyi Black Fridayhoz képest. Az amerikai kereskedők szerint az idei nagybevásárlás
már nagyban hasonlíthat a járvány előtt megszokotthoz.
A teljes ünnepi szezonban az amerikaiak 942,6 és 960,4 milliárd dollár közötti összeget fognak költeni a National Retail Federation előrejelzése szerint. Ez több, mint tavaly, amikor az ünnepi forgalom rekordot ért el, 889,3 milliárd dollárt – közölte a kereskedelmi szövetség.
Bár az üzletek most kinyitnak, a nyitási ajánlatok azonban elmaradhatnak. Évtizedekig
hozzátartozott a Black Friday hangulatához a hajnali roham
olyan árukért, amelyeket csak korlátozott ideig, általában a kora reggeli órákban kínáltak nagy kedvezménnyel, hogy a vásárlókat az üzletekbe vonzzák. Emlékezhetünk még a tolongásra a nagyképernyős tévékért. Nos, ma már ez nem trendi. Ahogy Marshal Cohen, az NPD piackutató vezető elemzője fogalmazott: az „ajtónyitások” elriasztják az embereket, ma már senki sem akar hajnali 4-kor kelni, hogy tech kütyükért birkózzon a többi vásárlóval.
Más években
a Black Friday az akciók napja volt.
Ám idén a nyáron feltornyosuló készletek miatt a nagy kereskedelmi láncok már hónapok óta jókora diszkonttal kínálják a protékájukat. Ennek ellenére is az értékesítés visszaeséséről számolt be a Macy’s és a Kohl’s októberben és novemberben. De a Michigani Egyetem novemberi fogyasztói hangulatindexe sem tolta feljebb a várakozásokat. Októberhez képest 5,2 százalékot esett, míg az egy évvel korábbi szinthez képest 15,7 százalékot zuhant novemberben az index. Az infláció árhullámai lankadatlanul mossák alá a fogyasztást, míg a hitelfelvételi költségek emelkedése a máskor kézenfekvő financiális támaszokat teszi elérhetetlenné.
A vásárlók ilyenkor különösen fogékonyak a figyelmeztetésekre, amelyeket más években elengednének a fülük mellett. Most legalább öt termékkörről lebeszélik a fekete pénteki vásárlókat.
Véletlen se vegyenek,
technikai kiegészítőket, szezonális termékeket, háztartási berendezéseket, fitneszeszközöket és óriástévéket.
Különösen érdekesek a
39 milliárd dolláros amerikai játékpiac
prognózisai. Ebben az áruszegmensben a forgalom felét az év végi ünnepi szezon adja. A Black Friday ezúttal is az ünnepi startot jelzi, ám szakértők szerint idén sokan akár a karácsonyi ünnepet megelőző utolsó napig is elhalaszthatják a játékvásárlást, valami végső leértékelésben reménykedve.
A philadelphiai rendőrségnek és a hatvanas évek felfokozott hangulatának köszönhetjük
a november negyedik csütörtökjére eső hálaadást követő péntek elnevezését. Mind a nagy áruházláncok, mind a kiskereskedők ugyanis hagyományosan erre a péntekre időzítik a karácsonyi vásár kezdetét az Egyesült Államokban. Nem véletlen, hogy sokan szabadságot vesznek ki erre a napra. Mégpedig két okból: az óvatosabbak ki sem mozdulnak otthonukból, a vérmesebbek pedig megküzdenek a legkívánatosabb árucikkekért. Az elmúlt fél évszázadban volt már minden a fekete pénteken. Az obligát közlekedési dugók és a balesetek szinte megszokottak és
gyakoriak voltak a tömegverekedések is.
Az is előfordult, hogy egy New York-i áruház üvegajtaját már a hajnali – ilyenkor a legtöbb boltban reggel 5-kor felhúzzák a redőnyt – nyitás előtt betörték a türelmetlen vásárlók, s halálra tapostak egy eladót. Máskor lövöldözésbe torkollottak a viták. A legújabb fejlemény, hogy november utolsó hetében
a forgalom jelentős része a Cyber Mondayra tolódik át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.