Irreálisan magas árat fizetett a Magyarországon is jelenlévő cseh Mall e-kereskedelmi csoportért a lengyel Allegro, ám ennek a negatív pénzügyi hatásain túl tudott lendülni – legalábbis ez derül ki a szerdán közzétett harmadik negyedéves gyorsjelentésükből. A hazájában piacvezető, a régióban pedig a meghatározó online kereskedők közé sorolt Allegro az idén áprilisban zárta le a Mall csoport és a hozzá kapcsolódó WEDO logisztikai vállalat felvásárlását, épp a gazdasági-tőzsdei ciklus tetőpontján, amikor a kiemelkedően magas infláció által is tüzelt kiskereskedelmi forgalom csúcsokat döngetett és nem sok jel mutatott arra, hogy innen kikövezett út vezet a pokolba.
Márpedig ez történt: a két új szerzemény értéke rohamosan csökkent. Olyannyira, hogy a kettejükért 881 millió eurót kicsengető Allegro most a 489 millió eurós értékcsökkenési leírást volt kénytelen eszközölni, azaz
befektetésének értéke alig több mint fél év alatt kevesebb mint a felére zuhant. A kapitális baklövés természetesen veszteségbe fordította az Allegro harmadik negyedéves mérlegét,
de a cégvezetés minden lehetséges kommunikációs eszközzel azt sulykolja, hogy a Mall-ügylet nem érinti sem a nyereségtermelő képességüket, sem a készpénz-állományukat, sem az üzleti modelljüket, sem a prioritásaikat, sem a stabilitásukat – „csupán” egy technikai kérdésről van szó.
A kiadott gyorsjelentésben szereplő, a működési környezetet leíró adatok valójában ezt igazolják, leszámítva az adózott eredményt, amely az egy évvel korábbi 324 millió złotys (1 złoty = 87,4 forint) profithoz képest a gigantikus leírás miatt negatívba, 2,2 milliárd złotyba (192 milliárd forint) fordult.
Igaz, a részvényárfolyam alakulása híven tükrözi a Mall-ügylet miatt érzett befektetői csalódást,
hiszen március vége óta harmadával csökkent a luxemburgi bejegyzésű lengyel cég kurzusa, az év eleje óta pedig megfeleződött a varsói tőzsdén vitézkedő papír árfolyama. Aligha vigasztalja a részvényeseket, hogy a konkurens cégek árfolyama is 50–70 százalék körüli mértékben eset az év eleje óta.
Amúgy a bevételek döntő hányadát megtermelő lengyel piacon a tárgyidőszakot jellemző, de már a végéhez közeledő kiskereskedelmi boom az egy évvel korábbi időszakénál 88 százalékkal magasabb, 2,32 milliárd złotys bevételhez segítette az Allegrót, igaz ebben a növekményben már az időközben konszolidált Mall bevételei is benne vannak.
Az Allegro közvetítésével 12,9 milliárd złoty értékű üzlet született a negyedév során, ez 30,4 százalékos éves növekedés. Ebből 12,01 milliárdnyi üzletet a lengyel e-boltok hoztak, ami éves alapon 20,1 százalékos gyarapodást jelent.
Az aktív lengyel felhasználók száma egy év alatt 3 százalékkal, 13,8 millióra nőtt,
az egy felhasználóra eső költés pedig 13 százalékkal, 3450 złotyra.
A csoportszintű kiigazított EBITDA 13,9 százalékkal, 537 millió złotyra nőtt, verve a 496 millióról szóló elemzői konszenzust. Ebből szerény 50,3 millió złoty fűződik a Mallhoz, amely egy év alatt felhasználóinak 4 százalékát veszítette el, s 4,3 millióan tartottak ki mellette. Az egy felhasználóra eső, 1,4 százalékkal alacsonyabb, 939 złotys éves is jelzi a cseh leánynál a bajok komolyságát. Ez a hasonló lengyel adatnak alig több mint az egynegyede.
Az Allegro vezetése mindennek ellenére optimista, és megerősítette az üzleti évre vonatkozó előrejelzéseit.
Eszerint a konszolidált bevétel 67–71, az üzletkötések összértéke 22–24, a kiigazított EBITDA pedig 2–6 százalék közötti mértékben emelkedik. Roy Perticucci vezérigazgató biztos abban, hogy a Mall üzletág az Allegro bevált kereskedési platformjainak jövő évben esedékes átvételével megindul a felfelé vezető úton. Egyelőre velük vannak elfoglalva, a nemzetközi terjeszkedésük további állomásait nem fedték fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.