Bődületes esést produkált csütörtökön a Netflix árfolyama: 9 százalékot zuhant a papírok értéke napon belül, ami április óta a legnagyobb szakadás.
Az árfolyam beszakadásának oka a cég egyik újításában keresendő: a Netflix 6 hete indította el a reklámokat is megjelenítő, alacsonyabb áron elérhető csomagját, ami rossz teljesítményével alaposan alulmúlta a hirdetők várakozásait.
A cég ugyanis az ígért közönségszám csupán 80 százalékát tudta hozni, és ez feldühítette a hirdetőket.
Olyannyira, hogy azt is elérték a streamingóriásnál, hogy visszakapják az elköltött pénzüket vagy annak egy részét a szolgáltató ígéretének megszegése miatt.
A Netflix árfolyamesése egyébként egy még az idei borzasztó tőzsdei esztendőben is kivételesen rossznak számító nap folyamán jött, a Nasdaq 3 százalékot gyengült, az S&P 500 pedig 2,5 százalékos mínuszt produkált.
Wall Street-i szakemberek szerint ugyanakkor a kezdeti rossz teljesítményt nem érdemes általánosként elkönyvelni a cég reklámokkal érkező csomagját illetően, hiszen az még a kezdeti stádiumát éli. Véleményük szerint minden esély megvan annak elterjedésére, ugyanakkor egy érdekes meglátással is szolgáltak:
véleményük szerint az olcsóbb, reklámokat is tartalmazó csomag nem csábít új előfizetőket, csupán a már meglévők közül terel át sokakat az alacsonyabb árú szolgáltatás felé – de ez akár hosszú évekbe is telhet.
Ezzel pedig elérkeztünk a Netflix következő problémájához: nincs kellően nagy felhasználóbázisuk, amit meg is tudnának tartani. Ehhez ugyanis tartalom kell, ami pénzbe kerül, márpedig ez egyre drágább a hitelkamatok emelkedése miatt. Ráadásul a Netflixnek van egy alapvető strukturális problémája a riválisokkal szemben: nem tud csomagajánlatot tenni a vevők felé.
Amerikában ugyanis a Disney+, az Amazon Prime és a YouTube TV is csomagban érkezik, így már kiindulásként többet adva az előfizetők pénzéért, mint a Netflix, amely ilyen opciót nem tud felmutatni.
A problémát egyszerűen meg lehetne oldani: létre kellene hozniuk egy csomagot. Ehhez a legrövidebb út a felvásárlásokon keresztül vezet. A piacon a legnagyobb esélyt erre a Microsoftnak adják, velük már van közös biznisze Netflixnek.
Az mindenesetre biztos, hogy a legnagyobb streamingszolgátató lépéskényszerben van. A részvényárfolyam az idén járt már 74 százalékos szakadékban is, ehhez képest most mondhatni konszolidált állapotot mutat az 52 százalékos éves mínuszával.
A rossz évből egyébként a másik nagy streamingszolgáltató sem maradt ki: a Disney részvényei is kapituláltak az idén, 40 százalék körüli esést elkönyvelve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.