Amikor 2021-ben a JPMorgan Chase 175 millió dollárt fizetett a Frank nevet viselő fintech startupért, azt gondolták, hogy egy sok felhasználóval rendelkező, az egyetemistákat a pénzügyi segítségkéréshez szükséges űrlapok kitöltésében segítő, sikeres vállalkozást vesznek meg.
A Frankot alapító Charlie Javice a felvásárlást követően is vezette a céget, míg végül tavaly novemberben a bank elbocsátotta, és most mind a két fél pereli a másikat. Javice – akinek az ügyvéde Alex Spiro, aki Elon Muskot is képviseli a piacok manipulálásáról szóló ügyben – azt szeretné, ha a JPMorgan fizetné jogi költségeit, míg a bank szerint Javice átverte őket, és több millió hamisított felhasználóval adta el a cégét.
A Frank megvásárlását követően ugyanis a bank élni kívánt a több mint négymillió felhasználó elérését ígérő lehetőséggel, így próbaként 400 ezer állítólagos ügyfélnek küldött üzenetet, ám ezekből csak 103 kattintott tovább a JPMorgan hirdetésére. A Forbes 30 under 30 listájára – hasonlóan a Theranosból ismert Elizabeth Holmeshoz vagy az Alamedából ismert Caroline Ellisonhoz – is felkerülő Javice keresete szerint ugyanakkor ez a marketingajánlat rombolta a Frank márkáját, és tönkretette az alapító korábbi erőfeszítéseit.
Mindenesetre a rendkívül gyenge átkattintási arány arra késztette a JPMorgant, hogy ismét megvizsgálja a Frank tevékenységét és a felvásárlását.
Mivel már a bank volt a tulajdonos, képesek voltak az alapító korábbi levelezésébe is belenézni. Bár sokan nem szeretnek kéretlen hirdetéseket kapni, a vizsgálat igazolta a bank gyanúját, hogy nem ez okozta az alacsony átkattintási arányt, hanem az, hogy a Frank felhasználói nem léteztek a valóságban.
Ez azért problémás, mert a Frank adásvételéről szóló tárgyalások alatt Javice arról beszélt, hogy cége 4,25 millió ügyfelet nyert meg magának, akikkel érdemi kapcsolatot alakított ki. A JPMorgan ajánlatának kulcsfontosságú elemét képezte az, hogy a startup képes volt ennyi diákot elérni, ez bizonyította a lendület és a növekedés terén az eredményeket, azt, ami a Frank igazi értékét adta.
Valójában azonban csak mintegy 300 ezer felhasználót gyűjtött össze az oldal, és a különbséget szintetikus adatok generálásával igyekezett Javice áthidalni. Ebben segítségére volt Olivier Amar, a cég növekedési vezetője, ám a cég mérnöki igazgatója nem volt hajlandó segíteni ebben – írja a Bloomberg.
Ezért Javice külső megoldás után nézett, és egy New York-i, adattudománnyal foglalkozó professzor hajlandó volt segíteni neki. Egy további szolgáltató segítségével össze is hozták a szükséges 4 millió felhasználót, és sikerült még újabb szolgáltatóktól valódi e-mail-címeket is venni hozzájuk. A Frank mintegy 175 ezer dollárért vásárolt hamis felhasználókat a bank keresete szerint, hogy 175 millió dollárért adja aztán el. Szép teljesítmény, ám valószínűleg kimeríti a csalás fogalmát. Ráadásul az erről szóló bizonyítékokat át is adta a céggel a JPMorgan számára.
Azonban a történtek arra is rávilágítanak, hogy miért van könnyű dolguk a szélhámosoknak, hiszen a Frankkel kapcsolatban több intő jelet is lehetett látni. A koronavírus-járvány alatt például a Frank számos egyetemtől kínált online kurzusokat, ám amikor ezekről megkérdezték az egyetemeket, kiderült, hogy nem tudnak róluk. A média persze Javice-t is szerette, így szerepelhetett különböző médiumokban, még a The New York Times is teret adott egy írásának, amely azonban tele volt hibákkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.