„A Lego jobb befektetés, mint az arany” – a nem alaptalan bölcsességet megerősítették a remek évet záró cégcsoport magyar munkatársai, akik szerint az Ideas termékszetteken keresztül fogyasztók és tervezők egyaránt kereshetnek.
A 130 országban 904 saját tulajdonú üzletet működtető, ugyanakkor továbbra is dán központú és családi tulajdonban álló cégcsoport bevétele tavaly 17 százalékkal 64,6 milliárd dán koronára nőtt, a nettó nyeresége pedig 4 százalékkal 13,8 milliárdra, azaz kifejezetten biztató a jövője. A Lego sikerén pedig mások is gazdagodhatnak, amire a vállalat két hazai munkatársa is rámutatott. Sashegyi Zsolt, a Lego Store üzletek marketingigazgatója és a 2017 óta a Lego Certified Professional csoportjához tartozó Dóczy Balázs az előadásukban kifejtették, hogy például
az Ideas termékcsoport darabjai egyszerre hasonlítanak a jó borra és a kubai szivarra, mert idővel csak nemesednek, de nem árt őket páramentes helyen tárolni.
„Ha valaki befektetésben gondolkodik, az Ideas termékekben jobban kamatozhat a pénze, mint ha bankba tenné” – mondta Sashegyi Zsolt, aki megjegyezte, hogy mivel bontatlan csomagolásban még nagyobb az értéknövekedés, a gyűjtők általában két-három darabot vesznek egyszerre, hogy legyen saját példányuk és befektetési is.
A legnagyobb értéknövekedésű termékek között említették a széria legelső darabját, egy 2011-ben kiadott tengeralattjárót, amelynek az eredeti ára 49,99 euró volt, a mai értéke viszont már 800 euró, ami 1600 százalékos drágulás, és a több mint évtizedes időtáv dacára manapság is emelkedik évi 9 százalékot.
A második helyezett a Curiosity nevű Marsjáró modellje, ami 29 euró helyett már 393-at ér, és benne még nagyobb a lendület, mert 19 százalék az aktuális évi értékemelkedése. A harmadik dobogós pedig egy szimpla halászkunyhó, amely nálunk nem is volt siker a boltokban, viszont amikor híre ment, hogy rövid időn belül lekerül a polcokról, rárepültek a gyűjtők, így a 149,99 eurós kezdőár helyett ma már 390-ért is el lehetne adni. De mivel 28,7 százalékos az évi értéknövekedése, talán még korai is lenne túladni rajta…
A Lego Ideas projekt 2011-ben kezdődött, méghozzá a japán „álmodozás és fantázia” szavakból eredő „Cuusoo”-név alatt. Manapság a projekt honlapján bárki jelentkezhet ötlettel, ami szintén megfontolásra érdemes befektetési lehetőség, mert
ha a kifejlesztett változat kereskedelmi forgalomba kerül, akkor az ötletgazda 1 százalékos részesedésre jogosult.
Persze a kritériumok sora hosszú. Tízezer támogató szavazat a beugró, aztán a következő tényezőket vizsgálja a vállalat: van-e az ötletnek aktualitása, kötődik-e évfordulóhoz, mekkora a piaci igény és a várható kereslet, nem ütközik-e már kapható vagy fejlesztés alatt álló termékkel, mennyire bajos a licenclehetőség, és végül miként alakulna a gyártási kapacitás és költség, mivel a Nyíregyházán, a csehországi Kladnóban, valamint a mexikói és kínai gyárakban egy évre előre percre pontosan le van bontva, mit gyártanak.
Nagyjából tízszázalékos a megvalósulási ráta, ám természetesen magyar sikerek már akadtak. Mickey egér 90 éves jubileumára készült el például Szabó Máté elképzelése alapján a Willie gőzhajómodell, amelyet a Disney játékparkjaiban is árulnak, Fehérvári Donát csocsóasztalötlete pedig a tavalyi labdarúgó-világbajnoksághoz igazítva jelent meg. A harmadik esély a Lánchíd oroszlánját is megvalósító Dóczy Balázs terve, egy budapesti látkép lehetett volna, ám nem érte el a tízezres szavazatot – ettől függetlenül megvalósult, csak nem a Lego égisze alatt, hanem a tudta nélkül kínai másolatban: miként a tervező beszámolt róla, AliExpressen bárki megveheti hat-nyolcezer forintért.
Az Ideas-sikerek nagyjából négy csoportba sorolhatók. Az első a filmek, sorozatok és a zeneipar termékei, úgyhogy ide tartozik például a Beatles-szett, illetve a Vissza a jövőbe! autója, valamint a Jóbarátok kávézója, ami annyira bejött, hogy sima legóként legyártották Monica és Rachel lakását is.
A második csoport a használati tárgyaké – mint amilyen a cégalapító Niels B. Christiansen írógépe –, hogy ne csak a gyerekek játsszanak, hanem a szüleik is, méghozzá saját érdeklődési körükben, önállóan. A harmadik kör a tudományé, amely a világ minden táján sikeres, és még olyan apróságokra is figyelnek, hogy az Apollo űrhajókhoz használt Saturn V rakéta modellje 1969 darabból áll, a Holdra szállás évére utalva. A negyedik csoport az egyedi ötleteké, amilyen a már említett halászkunyhó volt: ezek manapság trendi lakások és irodák díszei, a marketingfotói is ilyen környezetben készülnek.
Nagyon mellélőni nem lehet
– összegzett Sashegyi Zsolt, hozzátéve, hogy befektetési gondolkodással érdemes kivárni a termék bolti életciklusa végét, mert addigra kiderül, mekkora az igény. Csak érdemes észnél lenni, mert például a Jóbarátok-kávézó három nap alatt elfogyott, és hónapokig nem lehetett rendelni sem…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.