Pácban hagyta az elemzőket ezúttal a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms, amely 5,71 milliárd dolláros adózott nyereségről számolt be az idei első negyedévéről. Bár a költségek jelentős emelkedése miatt ez 24 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi szinttől, az egy részvényre eső 2,20 dolláros profit (EPS) jóval meghaladja a Refinitiv 2,03 dollárról szóló várakozásait.
Az, hogy jól megy a sora Mark Zuckerberg cégének, az is igazolja, hogy bevételét 3 százalékkal 28,64 milliárd dollárra tudta felsrófolni, szemben a 27,66 milliárd dolláros piaci várakozásokkal. Árfolyamhatásoktól szűrten 6 százalékos lett volna a bővülés. A szerda esti New York-i tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentés, különösen annak a jövőbeni kilátásokra vonatkozó része alaposan megmozgatta az árfolyamot, 12 százalékot tapasztva a záróárhoz, egyben 50 milliárd dollárral, 590 milliárd dollár környékére emelve a Meta piaci értékét.
Folytatódott tehát a szerdán, a Google-anyacég Alphabet és a Microsoft pozitív üzenetet hordozó gyorsjelentésével megalapozott technológiairészvény-rali az amerikai börzéken. A Meta a tavalyi 64 százalékos árfolyamzuhanását az idén 74 százalékos ralival részben már eltüntette.
A Meta árfolyamának felpattanásához nagyban hozzájárultak Zuckerbergnek a jelentést értelmező elemzői konferencián elhangzott szavai. A Facebook alapító-vezérigazgatója versenytársaihoz csatlakozva a mesterséges intelligencia (MI) forgalomgeneráló szerepét emelte ki, amely már most is nyomot hagyott a bevételeken, igaz, az ezzel kapcsolatos fejlesztések rendesen viszik a pénzt, ám hamar megtérülő beruházásnak tekinthetők.
Zuckerberg hangsúlyozta, hogy az MI-infrastruktúra kiépítésében behozták lemaradásukat, sőt egyes területeken már versenytársaik előtt járnak.
A Meta negyedéves kiadásai 10 százalékkal, 21,42 milliárd dollárra nőttek, ez már tartalmazza a novemberben meghirdetett és azóta végrehajtott több mint tízezres leépítés költségeit is. A cégnél jelenleg 77 ezren dolgoznak. S mivel Zuckerberg az ideit a hatékonyság évének nevezte, újabb tízezres leépítést hajtanak végre a nyereségtermelő képességre fókuszáló befektetők nem kis örömére.
A Facebook felhasználói egyelőre áttételesen, hirdetői viszont már közvetlenül is érezhetik a mesterséges intelligencia alkalmazásának előnyeit. A reklámok tűpontos elhelyezésével a célközönség az eddigieknél sokkal intenzívebb nyomásnak van kitéve, hogy a szóban forgó terméket vagy szolgáltatást megvásárolja.
Az MI által a felhasználó döntését befolyásoló sugallatokkal, ajánlásokkal már az első negyedévben az okoseszközök kijelzője elé tudták láncolni a célközönséget,
az Instagramon töltött idő 24 százalékkal nőtt, míg a Facebookot napi rendszerességgel használók száma éves alapon 4 százalékot növekedve fontos mérföldkő mellett haladt el: már 2,04 milliárdnál jár a közösségi portált életük nélkülözhetetlen részének tekintő felhasználók száma – beleértve a vállalkozásokat is. Két százalékkal nőtt és lélektani határnál, 2,99 milliárd felhasználónál jár a havonta legalább egyszer benézők száma, az ő aktivizálásukban is nagy szerepet szánnak az MI-nek.
A Meta valamennyi applikációját (Facebook, Instagram és WhatsApp) naponta használók száma 5 százalékos növekedéssel, húszmillióval meghaladta a 3 milliárdot.
Elemzők szerint logikus üzleti lépés, hogy a Meta bevételeinek 98 százalékát adó hirdetők igényeit akarja elsősorban kiszolgálni, s ehhez jókora késéssel ugyan, de megteremtette a mesterséges intelligencia gyakorlati használatához szükséges méretű és fejlettségű infrastruktúrát. A célcsoportra fókuszált hirdetésekért hatékonyságukra hivatkozva több pénzt kérhet megrendelőitől a Facebook.
Igaz, az intelligensebbé vált Google és Microsoft is hatalmasat lépett előre e téren, így a verseny fokozódhat közöttük, ami kordában tudja valamelyest tartani hirdetési tarifákat. Ám hogy még nem minden tökéletes, azt múlt hét végi, a hirdetőket negatívan érintő programozási gikszer is jelzi.
A Meta a folyó negyedévre az elemzői várakozásokat felülmúló, 29,5–32 milliárd dollár közé eső bevétellel számol. A teljes üzleti év kiadásait viszont lefelé korrigálták, a 86–90 milliárd dolláros sávba.
A Meta a metaverzum építése helyett a mesterséges intelligencia fejlesztésére helyezi át a hangsúlyt, ide csoportosítja erőforrásait
– jelentette be Mark Zuckerberg, hozzátéve, hogy azért a metaverzumos projektjeiket sem hanyagolják el, csak nem növelik a rájuk fordított forrásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.