Meglepetésre nem javított idei kilátásain a BMW, holott elemzők szerint az első negyedéves eredményei erre feljogosították volna a menedzsmentet. A befektetők által árgus szemmel figyelt üzemi haszonkulcs ugyanis az egy évvel korábbi 8,9 százalékról 12,1-re ugrott, kilépve a bajor autógyártó által a 2023-as üzleti évre prognosztizált 8–10 százalékos sávból.
A németek az erősödő piaci versenyre és a folyamatosan emelkedő költségekre hivatkozva inkább a hagyományos konzervatív megközelítés mellett maradtak. Ebben szempont lehetett, hogy
az első negyedévben a globális értékesítésük másfél százalékkal visszaesett, 588,1 ezer autót adtak át
a megrendelőiknek, miközben 677,8 ezer gépkocsit gyártottak, utóbbi 25 százalékos plusz az előző év azonos időszakához képest. A BMW márka forgalma 0,4 százalékkal csökkent (517,9 ezer darab), a Minié 9,2 százalékkal, 68,5 ezerre zsugorodott, a Rolls-Royce 1640 darabos forgalma pedig szűk egyszázalékos pluszt takar.
A teljes mennyiségen belül hatalmasat nőtt a tisztán elektromos autók részaránya: 5,9 százalékról 11-re, ez 64,6 ezer eladott villanyautót jelent. Ehhez jött 46 ezer tölthető hibrid.
A csoport autógyártó üzletága az áremeléseknek köszönhetően az első negyedévet 17 százalékkal magasabb, 31,27 milliárd eurós bevétellel zárta, míg a teljes csoport 36,85 milliárdot könyvelhetett el.
A BMW csoport adózás előtti eredménye viszont 58 százalékkal, 5,13 milliárd euróra esett,
ez azonban egyszeri tétellel, a kínai BMW Brilliance autógyártó integrációjával magyarázható. Az adózott eredmény 3,66 milliárd euróra, a tavalyi egyharmadára olvadt emiatt.
Nicolas Peter az immár több mint egy éve ismert tényezőkkel lombozta le a jó hírekre váró befektetőket. A BMW pénzügyi igazgatója panaszkodott mindenre: a kiszámíthatatlan és feszült geopolitikai, valamint makrogazdasági helyzetre, a folyamatosan emelkedő anyag- és nyersanyagárakra, a cége számára kulcsfontosságú piacokon uralkodó magas inflációra és a sorozatos kamatemelések következtében romló finanszírozási körülményekre, amelyek a keresletre is hatással vannak.
Egy kis pozitívumot is azért hallhattunk tőle: áprilisban megtört az európai és a kínai piacot jellemző negatív trend, és kezd nőni a kereslet a cég luxuskategóriás járművei iránt. Az év első három hónapjában Európában 1,9, Kínában pedig 6,6 százalékkal csökkentek a csoport eladásai, ezt az inflációnak, illetve a pandémia utóhatásainak tudták be Münchenben.
A BMW leginkább a robusztus amerikai keresletben bízhat.
Igaz, a finanszírozási nehézségek ott is jelen vannak. A BMW finanszírozási és lízingüzletága 14 százalékkal kevesebb szerződést kötött az első negyedévben, a pénzügyi eredménye pedig 6,2 százalékkal esett vissza.
A befektetők továbbra is bíznak a cégben, az autógyártó részvénye a frankfurti tőzsdén 1,5 százalékos emelkedéssel honorálta a gyorsjelentésben foglaltakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.