Nehéz időszakot tudhat maga mögött az iparág, a pandémiával sújtott évek után a háború kitörése nyomán uralkodó bizonytalanság, az újabb kínai járványhullám, most pedig az infláció és a csökkenő reálbérek tizedelhetik a bevételeket.
A 2019-es rekordévet követően, a 2020-as mélypont után folyamatos javulást figyelhettünk meg a szektorban. Globálisan a repülőjáratok száma 2022-ben még 15-20 százalékkal maradt el a 2019-es szintektől, 2023 áprilisától azonban már meghaladja azt a Flightradar adatai alapján.
A turizmus aránya a globális GDP-ben a járvány előtti 10 százalékról 2020-ban 5 százalékra esett, 2021-ben 6,5 százalékra emelkedett, majd 2022-ben 7,6 százalékra kúszott fel. A WTTC (World Travel & Tourism Council) 2023-as várakozása 9,2 százalék, ami már megközelíti a pandémia előtti szintet.
A visszarendeződés mértékében természetesen jókorák az eltérések mind a régiók, mind az európai országok között. A WTTC szerint 2019-hez viszonyítva Ázsia és a csendes-óceáni régió áll a legrosszabbul.
Ázsiában és a csendes-óceáni régióban tapasztalható gyenge teljesítmény hátterében a szigorúbb és elhúzódóbb beutazási korlátozások állnak. 2022-ben Kínában egy időre szinte megszűnt a turistaforgalom, ami a régió országai mellett Európában is éreztette a hatását.
A kínai utazók 2019-ben 277 milliárd dollárt költöttek, ami akkor a globális GDP 0,3 százaléka volt, a globális turisztikai költések ötöde. Az újranyitással a kiesett bevétel lassan rendeződik majd vissza: optimista becslések szerint idén még csak a pandémia előtti szint felét érheti el a kínai turisták költése.
Európában is vegyes a kép: a turisták száma már elérte a 2019-es érték 91 százalékát, de az átlagos teljesítmény mögött jelentős a szórás. Az eltérések hátterében számos tényező húzódik meg, ezek egyike a kínai utazók hiánya, de szerepe van benne az orosz és ukrán vendégek elmaradásának is.
Az orosz utazók száma tavaly 90 százalékkal csökkent, ami nem meglepő következménye a drága, hosszadalmas és csak néhány úti céllal elérhető repülőjáratoknak. Az oroszok körében népszerű Görögország, Olaszország és Spanyolország továbbra is ad vízumot a számukra, így ezekben az országokban a visszaesés „csak” 80 százalékos volt. 2021-ben a legtöbb orosz által látogatott európai ország rangsorát magasan Ciprus vezette, ezt követte Görögország és Horvátország.
Bár a Covid-járvány már mögöttünk van, a sötét felhők nem tűntek el maradéktalanul. A globálisan magas infláció és az ennek ütemétől elmaradó bérnövekedés eredményeképp az utazni vágyók azzal szembesülnek, hogy drágább lett az utazás, ami újabb visszatartó erő a most következő nyári szezonban.
Az emelkedő árak hátterében többek között az energiaválság elhúzódó hatásai, a szezonális munkahelyeken tapasztalható munkaerőhiány és egyes desztinációkban a hirtelen megjelenő kereslet húzódik.
Az utazás során felmerülő költségtételeket figyelembe véve (repülőjegy, szállás, étkezés, autóbérlés) átlagosan 20 százalékkal magasabb kiadással lehet számolni az idén 2019-hez képest.
A világ egyik legnagyobb utazásszervező cége, a TUI, amely főként az európai utasforgalmat meghatározó két piacon, Németországban és az Egyesült Királyságban értékesíti szolgáltatásait, nagyon jó előfoglalási időszakról számolt be: a tavalyi évhez képest 13 százalékos növekedést tapasztalnak, az elmúlt hat hétben pedig a 2019-es adatokat is meghaladták a foglalások. Az árak 2022-höz képest átlagosan 8, a pandémia előtti árakkal összevetve 26 százalékkal nőttek.
A magas infláció ellenére is erős szezonra lehet tehát számítani egyelőre. Látni kell azonban azt is, hogy ha a világjárvány nem töri meg a trendet, 2019-től folyamatos növekedést tapasztalhattunk volna, vagyis ahhoz, hogy a pandémia okozta elmaradást valóban legyőzze az iparág, a cél a 2019-esnél magasabb forgalom kellene hogy legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.