Alaposan kiakadt William Li, a Nio elektromosluxusautó-gyártó alapító elnök-vezérigazgatója, aki az egyenlő elbánás elvének hiányát hánytorgatta fel a washingtoni politikusoknak, utalva arra, hogy cégét és termékeit hátrányos megkülönböztetés éri az Egyesült Államokban, miközben ők odahaza azzal szembesülnek, hogy Pekingben leterítik a vörös szőnyeget Elon Musk lábai elé, amikor beruházásairól és egyéb témákról megy tárgyalni a kínai vezetéssel.
Emlékeztetett, hogy Muskot júniusban külügyminiszteri szinten fogadták Pekingben, Csin Kang tárcavezető tárgyalt vele zárt ajtók mögött. Fordított esetben ez elképzelhetetlen lenne.
William Li a Financial Timesnak adott interjújában protekcionizmus helyett egyenlő versenyfeltételeket, hozzáférést kért az amerikai kormánytól a kínai elektromos járművek számára, mivel meggyőződése szerint az autógyártókat nem szabadna belekeverni a szuperhatalmak közötti politikai csatározásokba.
Utalt arra, hogy a Nio 2015-ös megalapításakor mennyire más szelek fújtak, ám azóta a globális politikai klíma teljesen megváltozott, s a koronavírus-járvány csak tovább növelte a megosztottságot. Maga a Nio nemzetközi cégnek tekinthető, hiszen bár székhelye Kínában van, részvényeit a New York-i tőzsdén jegyzik, tulajdonosainak háromnegyede pedig Kínán kívülről származik.
A Nio számára sincs megtiltva ugyan, hogy az amerikai piacra szállítsa autóit, de ezeket olyan büntetővámmal sújtják, hogy a versenyképességüket azzal gyakorlatilag le is nullázzák.
Li összevetette a villanyhajtású autók kínai választékát az amerikaival, majd a hatalmas különbséget kidomborítva arra jutott, hogy az Egyesült Államok megfosztja saját polgárait a valódi választás lehetőségétől, ami a mobilitást illeti.
Miért ne élvezhetnék ezeket a csúcskategóriás kínai termékeket az amerikai fogyasztók is?
– tette fel a költői kérdést. Visszautasította azt a felvetést, hogy a kínai autógyártók hazai sikerei és ezzel párhuzamosan némely ott dolgozó külföldi autógyártó hanyatló eladásai között szerves kapcsolat lenne, ami a kínai vásárlók lokálpatriotizmusára vezethető vissza.
A kínai fogyasztók éppen olyanok, mint bárki máshol a világon: ők is a minőséget keresik, s ha ezt a külföldi gyártók nem tudják felmutatni, akkor valóban veszélybe kerül a jövőjük a kínai piacon – ismerte el.
William Li beszélt a Nio középtávú terjeszkedési terveiről is, első helyre téve a térképen Európát, ahol a teljes modellpalettájukkal (ES8, ES7, ES6, ET7, ET5 és ET5 Touring) meg kívánnak jelenni az akkucsereállomás-hálózatukkal egyetemben, valamint áthozzák Kínából a márkához kötődő életérzést megtestesítő, szórakoztatásra, kikapcsolódásra is alkalmas Nio House-okat.
Az európai projekt jól halad, a cél, hogy 2025-re 25 országban legyenek jelen. Az Egyesült Államokban 2025 végére datálták a Nio kereskedelmi startját, ám a közel egy éve elfogadott
inflációcsökkentő törvénycsomag betette nekik a kaput, ez kiugróan magas vámokkal igyekszik távol tartani Amerikától a külföldön készített elektromos autókat,
miközben a hazai gyártásúakhoz gáláns vásárlási kedvezményeket nyújt. Az amerikai áttörés pillanatára ezért William Li nem tudott közelebbi választ adni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.