Először kell a közeljövőben bíróság előtt felelnie önvezető rendszeréhez köthető halálesetek miatt a Teslának, ami alapvető változásokat hozhat Elon Musk cége életében. Maga a cégvezető is többször elmondta, hogy a Tesla pénzügyi jövője szempontjából ez kulcsfontosságú. Az autógyártó már most is 15 ezer dollárt kér a technológia használatáért, noha közben azt is állítja, hogy a sofőrnek mindig figyelnie kell működés közben.
Most gyors egymásutánban két perrel is szembe kell néznie az autógyártónak, előbb szeptember közepén Kaliforniában, majd október elején Floridában. Az első halálos baleset 2019-ben történt, amikor
Micah Lee Model 3-asa nagyjából 100 kilométeres sebesség mellett hirtelen lekanyarodott az autópályáról Los Angelestől keletre, és egy pálmának ütközött, majd kigyulladt.
Az ütközés megölte Leet és súlyosan megsebesítette két utasát, köztük egy akkor nyolcéves gyereket. A kereset szerint a Tesla tudott az Autopilot hibáiról, ennek ellenére árusította a rendszert.
A floridai eset ugyancsak 2019-ben történt, amikor is Stephen Banner Model 3-asa egy 18 kerekű kamionnak ütközött, amikor a teherautó besorolt az útra. A Tesla azonban nem fékezett és nem is kormányzott, hogy elkerülje a balesetet.
Az autógyártó mind a két esetben tagadja felelősségét, mondván, az Autopilot csak emberi felügyelet mellett biztonságos. A cég szerint manapság nincsenek önvezető autók az utakon.
A keresetek azonban arra is fényt deríthetnek, hogy
mennyit tudtak Musk és más vállalati vezetők az Autopilot képességeiről és lehetséges hibáiról.
Banner ügyvédei szerint a belső e-mailek arról tanúskodnak, hogy az Autopilot fejlesztői csapatát gyakorlatilag maga Musk vezeti. Ezt a milliárdos sem titkolja, sőt éveken keresztül nagyon közeli célpontokat adott meg a technológia megvalósítására, amelyeket aztán szokás szerint elvétett.
Áprilisban egy nem halálos kimenetelű baleset miatt indított perben a Tesla azzal nyert, hogy közölte, ők mindenkinek elmondják, hogy a technológia – borsos ára és elnevezése ellenére – emberi felügyeletet igényel.
A mostani ügyek pedig rendkívüli mértékben befolyásolhatják a Tesla szerencséjét, hiszen a győzelem erősítheti a technológiába vetett bizalmat, míg a vereség alapvetően formálná át a Tesla vezető szerepéről kitalált narratívát az önvezetés terén. Egy másik eljárásban Musk a deepfake technológia mögé próbált bújni, hogy ne kelljen felelősséget vállalnia saját szavaiért.
A floridai ügyben az is felmerült, hogy Musk és más Tesla-vezetők tisztában voltak a hibákkal, de nem tettek semmit a javításuk érdekében. Miután 2016-ban egy Autopilot vezette Tesla egy kamion alá futott, a cégvezető megígérte, hogy javítják a problémát, ám a rendszer fejlesztői szerint ez Banner balesetéig egész biztos, hogy nem történt meg.
A Tesla szerdán sürgősségi indítványt nyújtott be, hogy a felperes által megismert információk maradjanak titokban. A másik oldal természetesen ellenzi ezt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.