Ha a Wizz Air részvényárfolyama öt éven belül eléri a 120 fontos árfolyamot, a vállalat magyar származású vezérigazgatója 100 millió font bónuszban részesül – derült ki a vállalat vezetésének múlt heti döntéséből. Váradi József szerint ez egy olcsó üzlet a cég számára.
Váradi a The Times brit napilapnak adott interjút, amelyben kiemelte: az ő bónusza valójában eltörpül majd a részvényesek által zsebre tett 10 milliárd font körüli nyereség (ennyivel nőne a részvények összértéke) mögött, így sokkal inkább úgy érdemes rá tekinteni, mintha 1 százalékos sikerdíjat kérne a munkájáért cserébe.
A hatalmas bónusz kifizetésének feltétele, hogy a Wizz Air részvényárfolyama ötszörösére növekedjen öt éven belül.
A cégvezetés ösztönzési módszerét egyes elemzők erősen eltúlzottnak és részben még a brit gyakorlattal szembemenőnek is titulálták. A stratégiát ért kritikákra Váradi úgy reagált:
A kapitalizmusellenes hangok élesen megjelennek az Egyesült Királyságban, de nem csak itt, Európában is egyre jellemzőbb ez a fajta hozzáállás. Nem úgy az Egyesült Államokban.
A magyar üzletember szerint kifejezetten furcsa lenne úgy várni valakitől a sikereket, hogy közben nem fizetik meg munkáját, amelyet a célért elvégez.
Váradi, aki 1989-ben szerezte meg diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen, 2003-ban alapította meg a Wizz Airt Bill Franke amerikai milliárdossal közösen. Az idén 86 éves Franke máig az igazgatótanács elnökeként szolgál.
A potenciális bónuszt kritizálóknak Váradi kiemelte: a Wizz Air fizetési struktúrája úgy van felépítve, hogy a cég sikeréből a legfelső vezetőktől a légiutas-kísérőkig mindenki részesül, így a vállalat sikere valóban minden alkalmazott számára közös célként jelenik meg.
Ez a megfelelő módja az érdekek összehangolásának, így lehet megbizonyosodni arról, hogy mindenki ugyanabba az irányba tolja a szekeret
– emelte ki az üzletember.
A légiutas-kísérők például minden fedélzeti értékesítésből jutalék formájában részesülnek – ez azonban ahhoz vezet, hogy a fedélzeti fogyasztást igyekeznek mindannyian serkenteni. Ezzel Váradi szerint semmi gond nincs, mint mondta: a Wizz Airnél azért fizetünk csak, amit elfogyasztunk.
A Wizz Airt tavaly nyáron kifejezetten sok kritika érte a járatai rendszeres késései miatt (átlagban 46 perc volt), az ilyen és ehhez hasonló kellemetlenségekért járó kompenzációt azonban a Civil Aviation Authority nevű szervezet szerint nem folyósították olyan gyorsan, mint kellett volna. A vádakra reagálva Váradi elmondta: való igaz, korábban előfordult, hogy nem mindenki kapta meg időben a neki járó kompenzációt, de a hasonló jövőbeli helyzetek elkerülésére azóta több új rendszert is bevezettek.
Hatalmas nyereségességi fordulatot hajtott végre a Wizz Air, de Váradi lebeszélte az árfolyamotHiába a vártnál jobb első negyedéves eredmények és az éves nyereség-előrejelzés megerősítése, a Wizz Air árfolyama masszívan esett csütörtök délelőtt Londonban. Ehhez pedig elég volt egy óvatos megjegyzés Váradi József vezérigazgatótól. |
A Wizz Air a jövő évben már 65 millió fős utasforgalomra számít, az évtized végére pedig flottáját a jelenlegi 150-ről 500 repülőgépre növelné.
Váradi alapfizetése 570 ezer font körül alakul éves szinten, az összeget az elért célokhoz mérten kapott bónuszok tovább növelhetik. Ezzel a struktúrával kapcsolatban kiemelte: szerinte ez a forma egyértelműen jobb, mint az a modell, amelyben a cégvezetők teljesítményüktől függetlenül mérhetetlenül nagy összegeket tesznek zsebre havi rendszerességgel.
A cégvezér azt is hozzáfűzte: az ő igazán rendkívüli 100 millió fontos bónusza csak akkor jár majd, ha igazán rendkívüli teljesítményt tesz le érte az asztalra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.