Várakozások feletti negyedévet produkált a Hennes & Mauritz (H&M), amely a június és augusztus közötti időszakban az egy évvel korábbi több mint négyszeresére, 4,74 milliárd svéd koronára, átszámítva 158 milliárd forintra növelte üzemi eredményét.
A svéd divat-kiskereskedelmi óriás érdemeit nagyban csökkenti azonban, hogy épp egy éve írta le könyveiben az oroszországi érdekeltségei felhagyásával keletkezett 2,1 milliárd koronás egyszeri veszteséget, így most, az üzemieredmény-soron az organikus növekedés már csak 58 százalékra tehető.
Igaz, a folyton változó divatiparban ez is megsüvegelendő előrelépés, főként, hogy bő húszmillióval meghaladja az elemzői konszenzust. A forgalom a bázisidőszakén 6 százalékkal túllépve 60,89 milliárd korona (2033,3 milliárd forint) lett, az adózott eredmény pedig 3,32 milliárd korona (110,9 milliárd forint).
A spanyol Inditex mögött a világ második legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi hálózatát üzemeltető cég vezetése gőzerővel folytatja költségcsökkentési programját,
célja a 10 százalékos üzemi profitmarzs 2024. végi elérése és megtartása.
Ez elemzői megítélések szerint ambiciózus, de elérhető cél. Tavaly a mutató csupán 3 százalékos, a mostani negyedévben már 8 százalékos volt.
A H&M ugyanakkor rossz hírt is közölt, szeptemberben ugyanis visszaestek az eladások a szaküzleteikben, amit a vállalatvezetés azzal magyaráz, hogy a vénasszonyok nyara rendkívüli módon elhúzódott fő piacaikon és az emberek később frissítik csak fel ruhatárukat az őszi-téli kollekció termékeivel.
A bevételcsökkenésben egyre nagyobb szerepet játszanak a bolti lopások – ismerte el a cég. A konkurens Zaránál is erre panaszkodtak, de ott a csipalapú lopásgátlók nyári rendszerbe állításával jelentős javulást értek el a bolti szarkák lebuktatásában.
A svédek bíznak abban, hogy az emberek a most elhalasztott vásárlásaikat októberben majd bepótolják, bár azt is elismerik, hogy a megélhetési költségek folyamatosan nőnek, és emiatt sokuknál háttérbe szorul az aktuális divat követése.
A H&M esélyeit javítja, hogy kínálatával visszatérhetett az egyik legnagyobb forgalmú kínai piactérre, a JD.com-ra, ahonnan 2021-ben a hszincsiangi ujgurok kényszermunkáját kritizáló megnyilvánulásaik miatt paterolták ki őket. A másik meghatározó e-kereskedő, az Alibaba platformjaira már tavaly visszatérhettek. Kisebb lökést adhat az is az eladásoknak, hogy
novembertől fokozatosan újranyitják az orosz invázió miatt bezárt ukrajnai hálózatukat.
Ugyanakkor gőzerővel folyik a kiskereskedelmi egységek átvilágítása és a gyengén teljesítők bezárása, a nagyobb forgalmú helyeken pedig újabbak megnyitása.
Kiemelten kezelik a latin-amerikai terjeszkedésüket, 2025-től a legnagyobb piacon, Brazíliában is megjelennek. A tavaly augusztus végi 4664 egységből egy év múlva 4375 maradt, ebben az 175 boltból álló orosz és a fehérorosz hálózat elvesztése, valamint az ukrán lánc ideiglenes bezárása nagyban közrejátszott.
A szeptemberi 10 százalékos forgalomcsökkenésben egyébként az orosz piac elvesztése 4 százalékpontot képviselt. A Zara-lánc tulajdonosa, az Inditex egyébként hasonló cipőben jár: a forró szeptemberben náluk is 10 százalékos forgalomcsökkenéssel kalkulálnak, az árfolyamhatások figyelembevétele nélkül.
Korábban közölt gyorsjelentésében az Inditex az augusztus 1-jétől szeptember 14-éig tartó időszakra még 14 százalékos bevételi többletről adott hírt.
H&M a gyorsjelentéssel egyidejűleg egy 3 milliárd korona keretösszegű részvény-visszavásárlási programot is meghirdetett, amelyet jövő március végén zárnának le. A vállalat részvényárfolyama 4,7 százalékos emelkedéssel fogadta a hírt és a jelentésben megfogalmazott pozitív üzeneteket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.