BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Rome,,Italy,-,17,October,2016:,Pedestrian,Walks,With,Her

Forró ősz, lagymatag forgalom a divatkereskedőknél

Az orosz piac elvesztésén már túltette magát az H&M, amely drasztikus költségcsökkentési programmal, hálózata karcsúsításával javította profittermelő képességét.

Várakozások feletti negyedévet produkált a Hennes & Mauritz (H&M), amely a június és augusztus közötti időszakban az egy évvel korábbi több mint négyszeresére, 4,74 milliárd svéd koronára, átszámítva 158 milliárd forintra növelte üzemi eredményét. 

London-,October,,2018:,H&m,Store,Exterior,On,Oxford,Street,With
Sok vásárló kivár ruhatára őszi felfrissítésével, sokaknak pedig most nincs erre pénze. / Fotó: Shutterstock

A svéd divat-kiskereskedelmi óriás érdemeit nagyban csökkenti azonban, hogy épp egy éve írta le könyveiben az oroszországi érdekeltségei felhagyásával keletkezett 2,1 milliárd koronás egyszeri veszteséget, így most, az üzemieredmény-soron az organikus növekedés már csak 58 százalékra tehető.

Igaz, a folyton változó divatiparban ez is megsüvegelendő előrelépés, főként, hogy bő húszmillióval meghaladja az elemzői konszenzust. A forgalom a bázisidőszakén 6 százalékkal túllépve 60,89 milliárd korona (2033,3 milliárd forint) lett, az adózott eredmény pedig 3,32 milliárd korona (110,9 milliárd forint).

A spanyol Inditex mögött a világ második legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi hálózatát üzemeltető cég vezetése gőzerővel folytatja költségcsökkentési programját,

 célja a 10 százalékos üzemi profitmarzs 2024. végi elérése és megtartása. 

Ez elemzői megítélések szerint ambiciózus, de elérhető cél. Tavaly a mutató csupán 3 százalékos, a mostani negyedévben már 8 százalékos volt.

Rome,,Italy,-,17,October,2016:,Pedestrian,Walks,With,Her
Szeptemberben 10 százalékkal csökkenhetnek az eladások a H&M-nél. / Fotó: Shutterstock

A H&M ugyanakkor rossz hírt is közölt, szeptemberben ugyanis visszaestek az eladások a szaküzleteikben, amit a vállalatvezetés azzal magyaráz, hogy a vénasszonyok nyara rendkívüli módon elhúzódott fő piacaikon és az emberek később frissítik csak fel ruhatárukat az őszi-téli kollekció termékeivel. 

A bevételcsökkenésben egyre nagyobb szerepet játszanak a bolti lopások – ismerte el a cég. A konkurens Zaránál is erre panaszkodtak, de ott a csipalapú lopásgátlók nyári rendszerbe állításával jelentős javulást értek el a bolti szarkák lebuktatásában.

A svédek bíznak abban, hogy az emberek a most elhalasztott vásárlásaikat októberben majd bepótolják, bár azt is elismerik, hogy a megélhetési költségek folyamatosan nőnek, és emiatt sokuknál háttérbe szorul az aktuális divat követése. 

 

A H&M esélyeit javítja, hogy kínálatával visszatérhetett az egyik legnagyobb forgalmú kínai piactérre, a JD.com-ra, ahonnan 2021-ben a hszincsiangi ujgurok kényszermunkáját kritizáló megnyilvánulásaik miatt paterolták ki őket. A másik meghatározó e-kereskedő, az Alibaba platformjaira már tavaly visszatérhettek.  Kisebb lökést adhat az is az eladásoknak, hogy 

novembertől fokozatosan újranyitják az orosz invázió miatt bezárt ukrajnai hálózatukat.

Ugyanakkor gőzerővel folyik a kiskereskedelmi egységek átvilágítása és a gyengén teljesítők bezárása, a nagyobb forgalmú helyeken pedig újabbak megnyitása. 

Kiemelten kezelik a latin-amerikai terjeszkedésüket, 2025-től a legnagyobb piacon, Brazíliában is megjelennek. A tavaly augusztus végi 4664 egységből egy év múlva 4375 maradt, ebben az 175 boltból álló orosz és a fehérorosz hálózat elvesztése, valamint az ukrán lánc ideiglenes bezárása nagyban közrejátszott.

A szeptemberi 10 százalékos forgalomcsökkenésben egyébként az orosz piac elvesztése 4 százalékpontot képviselt. A Zara-lánc tulajdonosa, az Inditex egyébként hasonló cipőben jár: a forró szeptemberben náluk is 10 százalékos forgalomcsökkenéssel kalkulálnak, az árfolyamhatások figyelembevétele nélkül. 

Korábban közölt gyorsjelentésében az Inditex az augusztus 1-jétől szeptember 14-éig tartó időszakra még 14 százalékos bevételi többletről adott hírt.

Singapore,-,Oct,19,:,H&m,Store,At,Ion,Orchard
Kínai forgalmuk fellendülésében az online térbe való visszatérés is segíthet. / Fotó: Shutterstock

H&M a gyorsjelentéssel egyidejűleg egy 3 milliárd korona keretösszegű részvény-visszavásárlási programot is meghirdetett, amelyet jövő március végén zárnának le. A vállalat részvényárfolyama 4,7 százalékos emelkedéssel fogadta a hírt és a jelentésben megfogalmazott pozitív üzeneteket.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.