BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Badajoz,,Extremadura,,19,,11,,2021.,Zara,Store,At,Badajoz.,Zara

Pazar a Zara teljesítménye, a H&M már a nyomában sincs

A globális divatkereskedelmi láncok közötti verseny eldőlni látszik, a Zara márkáról ismert spanyol Inditex lerázta magáról a svéd H&M-et. Legalábbis ma az adatok ezt mutatják.

Az Inditex divatkereskedelmi lánc adózott profitja 40 százalékkal, 2,52 milliárd euróra ugrott a júliussal zárult hat hónapban, s ezt főként ügyes árpolitikájával érte el. Nevezetesen tavaly még szemrebbenés nélkül beépítette áraiba az inflációt, az alapanyagárak, logisztikai és bérköltségek emelkedését, s miután azt tapasztalta, hogy a fogyasztók pénztárcája mindent elbír, idén már nem feszítette tovább a húrt, és a mennyiségi eladásokra ment rá, azaz óvatosabban, többnyire a szezonális kollekcióváltáshoz igazítottan araszoltatta felfelé árait. 

Beijing,,China,-,November,17,,2014:,Zara,Store.,Zara,Is
A Zara meghódította Amerikát, amely mára a második legnagyobb piaca lett Spanyolország után.
 Fotó: Shgutterstock

Emlékezetes, hogy az Inditex-alapító, okos építkezésével a világ legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi hálózatát létrehozó, s előbb a pezeta-, majd az euróérméket a fogához verő, spanyol Amancio Ortega és családja a Zara márkától vált világhírűvé és multimilliárdossá. És azzal, hogy a költségeiket megfogták, továbbá 

villámgyorsan igazodni tudnak a divattrendekhez, olyannyira, hogy a végén már ők diktáltak. 

Ehhez képest az Inditex dolgozóit kőkemény munkára fogták, decemberben, valamint az év elején a spanyol érdekeltségeiknél sztrájkkal kellett kivívnia a szakszervezetnek a méltányos béremelést.

Az eladók nagyobb lelkesedése a forgalmi adatokban is visszatükröződött: az Inditex 11,7 százalékkal, 16,85 milliárd euróra növelte bevételét, döntően a forgalomból 62,2 százalékkal – ebből 14,4 százalékos spanyol aránnyal – részesedő európai piacának köszönhetően. 

Coronavirus - Shopping street18 March 2020, Baden-Wuerttemberg, Mannheim: In the morning, a pedestrian walks in the Planken shopping street past the entrance of a clothing store closed with a grating. Photo: Uwe Anspach/dpa (Photo by UWE ANSPACH / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Tavaly 650 gyengébb forgalmú üzletét zárta be az Inditex, de így is közel hatezer maradt.
Fotó:  AFP

A cégnek a készletek sem maradtak a nyakán oly mértékben, mint ahogy attól a konkurensek, főképp a sportruházati cégek – Adidas, Nike, Under Armour – szenvednek. 

Sőt, a készleteket 7 százalékkal, 3,42 milliárd eurósra csökkentették, anélkül, hogy eszement akciókat kellett volna hirdetniük. Ez is segítette a profitképzést, ami a 16,4-ről 18,6 százalékra javult üzemi haszonkulcson is meglátszik. 

A 213 piacon jelen lévő Inditex a jövő januárral záruló üzleti évében a globális terjeszkedésre helyezi a hangsúlyt, erre 1,6 milliárd eurót fordít a szerda reggel kiadott gyorsjelentése szerint

Forgalmi várakozást nem tettek közzé, de annyit megjegyeztek, hogy az őszi-téli kollekcióik vásárlói fogadtatása rendkívül jó volt, s az augusztustól tartó időszakban 14 százalékos forgalombővülést regisztráltak az egy évvel korábbihoz képest. A második fél évre a profitmarzsuk megőrzését és internetes forgalmuk további felturbózását tűzték ki célul. 

Badajoz,,Extremadura,,19,,11,,2021.,Zara,Store,At,Badajoz.,Zara
Az őszi-téli kollekció értékesítéséből a tavalyinál már 14 százalékkal nagyobb összeg folyt be.
Fotó: Shutterstock

Nettó eladóterületüket 3 százalékkal szeretnék növelni, ehhez konkrét négyzetméter-területet nem jelöltek meg, de megjegyezték, hogy folyamatban van a januárban még 5815, augusztusban viszont már csak 5745 szaküzletből álló globális hálózatuk hatékonysági átvilágítása, ennek megfelelően tavaly például 650 boltban húzták le a rolót, miközben jól menő egységeiket fejlesztették.

Óscar Garcia Maceiras vezérigazgató közleményében hangsúlyozta:

Robusztus fél éven vagyunk túl, a minőség és a fenntartható fejlődés irányában elkötelezett, tehetséges csapatunk az üzleti modellünk tökéletesítésén dolgozik, hogy úgy magasabb fejlődési szintre emelje az Inditexet és márkáit.

A fenti reklámszövegnél érdekesebb, hogy az Inditex az idén 36 százalékot tapasztott hozzá részvényárfolyamához, amiből a mostani gyorsjelentés közlése után 2,5 százalékot engedett. Vélhetően profitrealizálás áll az esés háttérében, fundamentálisan negatív kicsengésű okokat ugyanis nem közölt a társaság vezetése. 

 

Sőt, a Reuters tudósítása szerint az Inditex az idén tovább növelte előnyét fő riválisával, a svéd Hennes & Mauritzcal (H&M) szemben, köszönhetően annak, hogy a közeli beszállítóktól gyorsabban tudja beszerezni a divatirányzatoknak megfelelő árukat. Elemzők arra számítanak, hogy 

az Inditex erős pénzügyi helyzete lehetővé teszi, hogy a gyengülő ruházati kereslet és az alacsonyabb infláció miatt stabilan tartsa vagy akár csökkentse is az árakat. 

Pozitív az a hír is, hogy a Zara tovább bővíti üzlethálózatát az Egyesült Államokban, amely Spanyolország mögött a második számú piacává lépett elő 2021-ben.

Maceiras újságírók előtt elmondta, hogy az amerikai terjeszkedés a vártnál is jobban alakul, a júliusban a bolti lopások ellen bevezetett, a ruhákba ellenőrző csipeket bevarró technológia pedig fényesen bevált, s ebből fakadó különösebb bolti konfliktusokról nem is tudott beszámolni a cégvezető.

A (H&M) péntek reggel közli legfrissebb negyedéves forgalmi adatait.

 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.