A Közel-Kelettől Pakisztánon át egészen Törökországig egymás után ürülnek ki a Starbucks kávézók és a McDonald’s gyorséttermei, mivel egyre nő a harag ezekben az országokban, amiért a helyiek szerint a Nyugat nem tesz eleget Izrael gázai megfékezése érdekében – írja a Bloomberg.
Kairóban a Bloomberg által hétköznap megtekintett, korábban általában nyüzsgő Starbucks- és McDonald’s-helyek tucatjai néptelenedtek el totálisan. Az egyik helyi egyiptomi üdítőmárka gyártója szerint a háború óta megháromszorozódtak az eladásai, mert a fogyasztók elkerülik a Coca-Colát és a Pepsit is.
A McDonald’s vezérigazgatója, Chris Kempczinski nemrégiben figyelmeztetett, hogy a Meki „erős visszaesést” érzékel a Közel-Keleten a vállalatról terjedő téves információk következtében.
A KFC, a Pizza Hut, a Krispy Kreme és a Hardee’s közel-keleti franchise-üzemeltetője, az Americana Restaurants International részvényei a háború kitörése után 27 százalékkal estek a szaúdi tőzsdén, mivel elemzők szerint a bojkott igencsak megviseli a cég nyereségét.
A bojkotthullám azért különösen ütős, mert rendkívül intenzív, nemzetek feletti, és ráadásul a fogyasztásban élen járó fiatalok vezetik
– mondta a hírügynökségnek Fawaz Gerges, a London School of Economics Közel-Keletre szakosodott politológiaprofesszora.
A térség több tízmillió fiatalja ugyanis a növekedés motorjaként továbbra is hatalmas bázist kínálhatna a nyugati márkáknak, miközben a fejlett piacokon már tetőzött a fogyasztás.
Január 11-én, órákkal az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság légicsapásai előtt a palesztinok támogatása céljából a Vörös-tengeren közlekedő hajók ellen rakétatámadásokat végrehajtó, húszi lázadók is felszólították a közel-keleti fogyasztókat, hogy ne lankadjanak.
Az amerikai és izraeli áruk bojkottjának hatókörét ki kell terjeszteni az Öböl menti országokban
– mondta Abdul Málik al-Húszi, a militáns szervezet vezetője a televízióban.
Jordániában például számos Starbucks és McDonald’s üzlet még mindig nagyrészt üresen áll, annak ellenére, hogy a bojkott már októberben elkezdődött. Az arra járó bámészkodók általában csak üres székeket és az ott dolgozókat látják. Sőt, a jordán szupermarketekben is számos külföldi terméken lógnak a „bojkottált áru” feliratú címkék.
A McDonald’s amúgy akkor került a céltáblára, amikor a közösségi médiában megjelent fotók és videók tanúsága szerint a cég izraeli üzletei ételt osztogattak az ország katonáinak az október 7-i támadást követően.
A francia Carrefour szupermarketlánc, amely egy helyi céggel kötött partnerségen keresztül lépett nemrégiben az izraeli piacra, szintén felkerült az elsődlegesen az Izrael és a ciszjordániai izraeli telepek ellen meghirdetett szankciós listára.
Kuvaitban a korábban zsúfolt Starbucksokba október eleje óta csak ímmel-ámmal térnek be a vásárlók. Viszont itt is fellendült a hazai kávéboltok forgalma.
Pakisztánban olyan plakátok jelentek meg, amelyek szerint a nagy multinacionális márkák, mint például a Pepsi és a Coca-Cola, valójában izraeliek.
Az amerikai márkák azonban a legnagyobb csapást valószínűleg a 105 millió lakosú Egyiptomban szenvedik el, ahol a lakosság 60 százaléka 30 év alatti. Ott amúgy a bojkott például a Fairy mosogatószer-tablettára is kiterjed, amit a Procter & Gamble gyárt.
Törökországban pedig egyes politikusok a Coca-Cola bojkottját szorgalmazzák. Bár az ital még mindig sok szupermarketben és étteremben kapható, a török országgyűlés novemberben közölte, hogy eltávolítják a Coke-ot a parlamenti büfékből.
A Közel-Kelet legnagyobb gazdaságában, Szaúd-Arábiában kevés nyilvános bojkottfelhívás jelent meg a közösségi médiában, ahol az ilyen típusú tevékenység kormányzati kontroll alatt áll. A Bloomberg News által felkeresett amerikai üzletláncok helyiségei azonban nagyrészt üresen álltak.
Az eladásokat sújtó regionális csapássorozat elveheti a franchise-tulajdonosok kedvét, hogy az érintett térségekben terjeszkedjenek, de a McDonald’shoz hasonló márkák földrajzi diverzifikációja mérsékli a teljes eredményre gyakorolt hatást – jelentette ki a Kalinowski Equity Research piackutató elnök-vezérigazgatója.
A helyzet azonban akkor válik átláthatóvá igazán, amikor az amerikai üdítőital-gyártók februárban közzéteszik eredményeiket, ám a Coke törökországi forgalmazója értékesítésének negyedik negyedévben látott, 22 százalékos zuhanása „mindenképpen vészjósló jelzés” – jegyezte meg Garrett Nelson, a CFRA italipari elemzője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.