„Az Airbusnak, a Boeingnek és a hajtóműgyártóknak is javítaniuk kell a belső minőség-ellenőrzésükön” – mondta kedden a Bloombergnek Váradi József, a Wizz Air Holdings diszkont légitársaság vezérigazgatója Abu-Dzabiban.
Szerintem fejleszteniük kellene a munkafolyamataikat és a szervezetüket, amellett több erőforrást és kapacitást kellene erre a célra fordítaniuk
– tette hozzá.
Váradi azonban nem állt meg a gyártók felelősségénél, úgy véli, a szabályozó hatóságoknak is fokozniuk kell az ellenőrzést. A felügyelő szervek és a gyártók túl sokáig ápoltak „meglehetősen meghitt” kapcsolatot egymással.
A helyzet sokszor olyan, mintha a gyártók összeházasodtak volna a szabályozókkal
– rótta fel Váradi. A szabályozóknak fontos szerepük van a légi közlekedés biztonságában, nem léphetnek kvázi frigyre azokkal, akiket ellenőrizniük kell.
Mint ismert, az Alaska Air egyik Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépe kényszerleszállást hajtott végre az oregoni Portlandben, miután repülés közben egy nagyméretű panel kirobbant a gép falából, és 4900 méteres magasságban egy tátongó lyuk keletkezett a géptörzs bal oldalán. Az esetet követően repülési tilalmat rendeltek el a típusra.
Noha a Wizz kizárólag Airbus flottát üzemeltet, így nem érinti a Boeingre elrendelt repülési tilalom, ám a magyar fapados légitársaság is megégette magát az Airbus A321neo típusú repülőgépeinek hajtóműhibája miatt. Váradi szerint emiatt a márciusban véget érő pénzügyi év során 40-50 repülőgépet kell földre parancsolniuk, hogy ütemterven kívüli karbantartást végezzenek rajtuk.
A légitársaságot ugyan a hajtóműveket gyártó Raytheon Technologies Corporation (RTX) anyagilag „tisztességesen kárpótolta”, az ellenőrzések elhúzódása ennek ellenére keményen sújtja a vállalatot, mivel az egész iparág az anyagellátás akadozásával küzd.
A biztonság miatt nem aggódom, a működés szempontjából viszont aggasztó a helyzet
– fogalmazott Váradi.
A hajtóműgondok – egyebek mellett – természetesen nyomot hagytak a Wizz részvénykurzusán is, hiszen május óta mintegy harmadával esett a papír, jóllehet az utóbbi időben elkezdett kapaszkodni az árfolyam, és az 1550 pennys október végi mélypontjáról ismét 2200 penny fölé kúszott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.