BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Ryanair Boeing 737 MAX 8 LandingRyanair Boeing 737 MAX 8 aircraft flying on final approach, landing and taxiing at Eindhoven Welschap airport EIN arriving from Malaga Spain the flight with route number FR2575. The new advanced airplane Boeing 737-8200 MAX of the Irish budget airline has the registration EI-HEN and is powered by 2x CFMI jet engines. Ryanair is an Ultra Low Cost carrier with headquarters in Dublin, Ireland and since 2016 is largest airline by international passenger in the world. Eindhoven, the Netherlands on July 19, 2023 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)

Rossz híreket közölt a Ryanair

A Ryanair profitfigyelmeztetést adott ki, utasforgalma és bevétele nőtt ugyan, ám a magas keronizárak miatt nyeresége minimálisra olvadt.

Nem sok sikerélményt hozott a Ryanair számára a decemberrel zárult negyedév, Európa legnagyobb fapados légitársasága megmenekült attól a szégyentől, hogy veszteséges legyen, de a 15 millió eurós adózott profit homokszemnek tűnik az egy évvel korábban elért 211 millió euróhoz képest. Akkora baj azért nincs, ezzel együtt már 2,19 milliárd eurónál jár az utóbbi kilenc hónapra számított tiszta nyereség, ez 39 százalékos bővülést takar az előző évi hasonló időszakhoz képest.

Ryanair Boeing 737 MAX 8 LandingRyanair Boeing 737 MAX 8 aircraft flying on final approach, landing and taxiing at Eindhoven Welschap airport EIN arriving from Malaga Spain the flight with route number FR2575. The new advanced airplane Boeing 737-8200 MAX of the Irish budget airline has the registration EI-HEN and is powered by 2x CFMI jet engines. Ryanair is an Ultra Low Cost carrier with headquarters in Dublin, Ireland and since 2016 is largest airline by international passenger in the world. Eindhoven, the Netherlands on July 19, 2023 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Egy Ryanair Boeing 737 MAX 8-as készülődik a leszálláshoz – gondok vannak a flottabővítéssel.
Fotó: AFP

A forgalom a karácsonyt is magában foglaló ünnepi szezonban 17 százalékkal, 2,70 milliárd euróra nőtt, azaz az ír fapados amellett, hogy szemrebbenés nélkül emelte az árait, vajmi keveset tudott ebből profitálni. 

Az utasszám 7 százalékkal, 41,4 millióra nőtt, ám ezúttal a Ryanair járatai alacsonyabb kihasználtsággal működtek, bár a 93-ról 92 százalékra mérséklődött mutatóval így is bárki kiegyezne a szektortársak közül. 

Elszabadultak a kerozinárak                         

Az üzemeltetési költségek 26 százalékkal, 2,72 milliárd euróra nőttek, ezen belül is az üzemanyagárak elszállása okozta a legnagyobb fejfájást a Michael O’Leary vezette ír vállalatnak. Épp ez az a tényező, amelyet a Ryanair eddig fedezeti ügyletekkel példamutatóan kezelni tudott. Most viszont a kerozinszámla 320 millió euróval, azaz 35 százalékkal nőtt, s 1,2 milliárd euróra hízott. 

A cég tanult az esetből, az áprilistól induló új, 2025-ös üzleti évében már a szükséges mennyiség 65 százalékát lekötötte, 79 dollárban maximált hordónkénti olajárhoz kötve, s ezzel 450 millió dollárt tudnak megspórolni.

A hétfő reggel publikált gyorsjelentésben Michael O’Leary elsőként azt emelte ki, hogy légitársaságát az MSCI a BBB kategóriából az A kategóriába sorolta át, ami azt jelenti, hogy a fenntarthatósági szempontok (ESG) alapján a Ryanair az első helyre került az európai mezőnyben. 

Környezetvédelemből jelest kaptak                      

A cég kizárólag a Boeing kínálatából választ repülőt, az időszakban 12 Boeing 737 8200-as érkezett hozzájuk, azaz nem a levegőben menet közben, váratlanul saját röppályára állt vészkijárati panel és egyéb műszaki rendellenességek kapcsán mostanság elővett MAX 9-es típus. 

A flottát tehát újabb Gamechangernek is nevezett gépekkel bővítették, 

ezek 16 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beérik, ugyanennyivel kevesebb szén-dioxiddal terhelik a légkört, miközben 4 százalékkal több utast tudnak szállítani. 

Ryanair To Invest 130m Euro In Krakow, PolandMichael O'Leary, Group CEO of Ryanair, is seen during a press conference announcing building in Krakow Training and Simulator Centre worth 130 million Euro. Krakow, Poland on June 13, 2023.  The construction will start in 2024 and the center will be equipped with 10 flight simulators. In one day it will be possible to train half a thousand people - pilots, mechanics and cabin crew members from all over the continent. The center will employ 150 specialists. Training will be held on Boeing 737 Gamechanger aircraft simulator. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto) (Photo by Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Michael O’Leary közös uniós fellépést követel a légi irányítók szrájkjainak kezelésére.
Fotó: AFP

A Ryanair a fenntartható, újrahasznosítható alapanyagokból előállított üzemanyagból is egyre nagyobb arányban kever a kerozinhoz, ezzel is csökkentve a karbonlábnyomát. A jelenlegi 10 százalékról 12,5 százalékra akarják növelni a bekeverési arányt, ehhez az olasz ENI olajtársasággal kötöttek beszállítói szerződést.   

A Boeing nem tud lépést tartani a Ryanairrel                         

A Ryanair flottájában már 136 Gamechanger van, számuk 174-re bővül, ha a gyártási nehézségekkel küszködő Boeing tartani tudja a szállítási menetrendet, amire az utóbbi években nem volt példa. 

Most éppen hét géppel adósok, ha ezek a nyári csúcsszezon előtt nem érkeznek be, akkor gondban lesznek az írek, hiszen új útvonalakra állítanák be a Boeingeket. O’Leary maga is szkeptikusan látja a gépszállításokat, ezért már most arra biztatja a leendő utasokat, hogy jó előre foglalják le a jegyüket a nyaraláshoz, nehogy kellemetlen meglepetés érje őket. 

FRA - DAI - AVION28/07/23 Beauvais, France. A plane belonging to Buzz, the Polish airline taken over by Ryanair, on the tarmac at Paris-Beauvais airport. Photography by Benoit Durand / Hans Lucas
Un avion de la compagnie arienne polonaise Buzz rachete par Ryanair sur le tarmac de l aeroport de Paris-Beauvais. Photographie par Benoit Durand / Hans Lucas (Photo by Benoit Durand / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
A magas kerozinszámlára panaszkodtak a Ryanairnél. Fotó: AFP

Utalt arra is, hogy a riválisok (Wiz Air, EasyJet stb.) a flottájukban lévő Airbusok közül rengeteget lesznek kénytelenek átmenetileg nélkülözni a P&W hajtóművek hosszadalmas átvizsgálása miatt.

Sem az Airbus, sem a Boeing nem tudja a következő három évben ütemesen kiszolgálni a dinamikusan növekvő utasforgalomhoz az igényeket

– figyelmeztetett O’Leary, aki üdvözli a szektor konszolidációs hullámát, melynek áldozata az olasz ITA Airways, a portugál TAP, a skandináv SAS és a spanyol Air Europa lesz. A Ryanair kívülről szemléli a felvásárlásokat, jelentősebb akvizíciót nem tervez.

O’Leary a nyalóka után az ostort is elővette   

A vezérigazgató a légi közlekedésben fokozott sztrájkveszélyt is kritizálta. Tavaly 67 napon akadályozta a légi irányítók sztrájkja a normális európai légi utasforgalmat, ami tarthatatlan mind a utasok, mind a légitársaságok számára, hiszen felborítják a menetrendet és ezerszám kell miattuk törölni a járatokat – jelezte nem először O’Leary

Ősszel személyesen vitt petíciót Brüsszelbe az Európai Bizottsághoz, hogy generálisan rendezzék ezt a problémát, ha már Görögországnak, Olaszországnak és Spanyolországnak már sikerült. A Ryanairnél különösen a franciákra vannak kiakadva, náluk törvény garantálja a légi irányítók sztrájkját, amit a légitársaságoknak tűrniük kell, és kompenzációt sem kaphatnak emiatti veszteségeikért. 

Végére maradt a feketeleves      

A brüsszeli vizit nem sok eredményt hozott azon túl, hogy zöldaktivisták nem szokványos módon kínálták tortával a Ryanair vezérét, aki profi módon kezelte a helyzetet.

Ami a márciussal záruló üzleti év kilátásait illeti, a cég 9 százalékos utasszám-növekedéssel kalkulál (183,5 millió fő), viszont a gyengébb harmadik és a szokásosan a leggyengébb január–márciusi negyedév várható nehézségeire hivatkozva

éves profittervét az 1,85–2,05 milliárd eurós sávból az 1,85–1,95 milliárd eurós sávra szállítja le.     

A kiemelt kockázati tényezők közé sorolják az ukrajnai háborút, az izraeli–Hamász konfliktus eszkalálódásának lehetőségét és a Boeing-szállítások késéseit.

Megúszta az óriásbírságot a Ryanair       

A Kúria döntésének értelmében nem kell a 300 milliós bírságot megfizetnie a Ryanairnek. A Fővárosi Törvényszék jogosan semmisítette meg a Ryanair légitársaságra még tavaly augusztusban kiszabott, 736 ezer eurós bírságot – mondta ki a Kúria. Így a társaság jogerősen is megnyerte a Fogyasztóvédelmi Hivatal elleni perét.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.