A Tesla javában készül az évek óta ígérgetett olcsó elektromos modelljének sorozatgyártására, noha a Redwood kódnéven futó projekt alanyáról még se kép, se hang, és hivatalos bejelentés sem történt. A Reuters vállalat közeli forrásokból viszont úgy értesült, hogy a Redwoodot 2025 júniusától már gyártani is szeretnék a Tesla texasi Austinban lévő Gigafactoryjában, ahol épp a Cybertruck elektromos pickupok összeszerelése folyik tavaly ősz óta.
A Tesla szándéka azokból a még tavaly kiküldött levelekből tudódott ki, amelyeket beszállítóinak címzett annak feltérképezésére, hogy mennyire felkészültek egy heti tízezer darabos sorozatgyártáshoz szükséges alkatrészmennyiség legyártásához. A kompakt crossover kategóriába sorolt Redwood alapárát 25 ezer dollárra lőtték be, összehasonlításképp a Tesla Model 3 szedán jelenleg 38 990 dollárba kerül az Egyesült Államokban – bár most például Németországban jóval olcsóbban lehet hozzájutni.
Igaz az is, hogy a Model 3 célárát eredetileg 30 ezer dollárban határozták meg, de ezt végül nem sikerült tartani, ahogy a gyártási folyamat egyes lépcsőihez rendelt határidőket sem, de ez már megszokott, a Teslára jellemző sajátosság.
A Cybertuck 2019-es bemutatása után két éves csúszással kezdődhetett csak meg a sorozatgyártás, s az eredeti, 40 ezer dolláros árcédula a másfélszeresére vastagodott ezalatt.
A nagyközönség felcsigázásához is mesterien értenek: Elon Musk alapító-vezérigazgató az éves kitekintőjében visszatérően szól az olcsó, pontosabban megfizethető Tesla modell piacra dobásáról, de sokszor mondta azt is, hogy ezt a homokozót inkább meghagyja a tömeggyártásban és vékony profitmarzsban utazó riválisoknak, a márka imázsát nem rontja ezzel.
Először 2020-ban morfondírozott a fapados Tesláról a nagyközönség előtt. Az ígéretei között szerepelt az olcsó önvezető robotaxik fejlesztése is, vélhetően ez is rácsatlakozik majd a Redwood-projektre. A futurisztikus külsejű robotaxinak az idén elvileg ki kellene jönnie úgy, hogy a teljes körű önvezetési képességekből nem mind állna a rendelkezésre. Kérdés, ez a projekt is hol parkol éppen.
A piac azonban időközben elszaladt Musk mellett, a kínai elektromosautó-gyártók már a fejére nőttek, s gyakorlatilag nincsen olyan szegmens, amelyben ne kínálnának a Tesla modelljeihez közel hasonló kvalitású gépkocsikat.
Különösen a BYD előretörése lehet fájó Musk számára, ez a Szegeden autóipari óriásberuházást tervező kínai gyártó a globális értékesítési adatokban már lehagyta a Teslát a múlt év negyedik negyedévének statisztikái alapján.
A Reuters hírének időzítése lehet véletlen, a Tesla ugyanis a ma esti piaczárás után teszi közzé a tavalyi év záró negyedévéről szóló, nagy érdeklődéssel várt gyorsjelentését, amelynek publikálását követő elemzői tájékoztatón a Redwood-projekt állása is forró téma lehet.
Megvalósulása mindenesetre segítheti a Teslát a három éve megfogalmazott mesterterv végrehajtásában, azaz 2030-ra az évi 20 millió jármű legyártásában. Ez éves átlagban 50 százalékos dinamikát jelent, ebből azonban 2024-re csak 21 százalékos bővülést tartanak reálisnak az elemzők.
Tavaly májusban, a Tesla éves részvényesi közgyűlésén Musk két új modellt ígért be, együttesen évi ötmilliós volumennel, de az időzítésről nem ejtett szót. A Reuters forrása szerint
valószínűbb, hogy a Redwood gyártása csak 2026-ban indul meg Austinban,
majd a Berlin melletti Grünheidében lévő Gigafactoryban, ahonnan az európai piacot látnák el ezzel. Tárgyalások folynak egy indiai Tesla-gyártóbázis megépítéséről is, de erre a beruházásra Délkelet-Ázsia szinte valamennyi gazdaságilag erős országa ácsingózik.
Az olcsó Tesla piacra dobásának egyik alapfeltétele, hogy a gyártási költségeket minimalizálják – amennyire csak lehet. Ebben a trükköket a konkurenciától is érdemes ellesni. Híre ment, hogy a japán Honda 23 950 dolláros Civic – azaz Redwood kategóriás – modelljét ízekre szedték Muskék mérnökei, ám hogy ez milyen tanulságokat hozott, arról már nem jött információ. Mindenesetre a Hondánál büszkék lehetnek erre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.