Szokatlanul rapszodikusan alakult a streamingrészvények tavalyi éve: az amerikai oldalon szerző- és színészsztrájkok nehezítették a legnagyobb stúdiók, ezáltal a streamingszolgáltatók életét is, Kínában pedig az ismételten erőre kapó hatósági zaklatásnak esett áldozatul több videójátékos- és közösségimédia-vállalat is. A szórakoztatóipari részvények számára azonban az idei év sem lesz sétagalopp.
A Deloitte elemzése szerint ugyan az ágazat talpra állását a szektorba fokozatosan visszatérő hirdetési bevételek, a streamingszolgáltatók által kínált csomagajánlatok és az egyre inkább felhasználó-központúvá váló felhasználói felületek is elősegítik majd.
A tanácsadó cég előrejelzése szerint annak is nagy jelentősége lesz, hogy a streamingszolgáltatók által kínált előfizetési csomagok választéka megkétszereződhet az idei év végére a 2022-es állapothoz képest, ami magasabb felhasználói elégedettséget eredményez majd, hiszen a korábbi kínálathoz képest több árszínvonalat képviselő csomag közül választhatnak majd, így mindenki megtalálhatja a számítását az előfizetések között: a reklámokat is tartalmazó, olcsóbb csomagoktól a több profilt is kiszolgáló, csúcskategóriás prémium-előfizetésekig.
A kilátások ugyanakkor mindennek ellenére nem egyértelműen derűsek: a tavalyi évet túlzott streaming-központosítása nyomán 35 százalékos mínuszban záró, majd az idei év elején korrigáló Paramount Global, mely tavaly 79 százalékkal megvágta kifizetett osztalékát is, egyre biztosabb, hogy egybekel majd a Warner Brothersszel, ami ugyan jó hír lenne a cég számára, de az összeolvadás életképessége egyelőre kétséges – a szigorodó amerikai felügyeleti szabályozások ugyanis könnyedén útjába állhatnak a frigynek, tovább lökve ezzel a lejtőn a céget, amelynek az idén még a kábeltévés előfizetők számának várható, drasztikus visszaesésével is meg kell majd küzdenie.
Hasonlóan rossz éve volt tavaly a Disney-nek is: a szórakoztatóipari óriásnak nagy horderejű perekkel és kifejezetten dinamikusan növekvő piaci versennyel kellett szembenéznie, ami a részvényárfolyam 9 százalékos éves értékvesztésében csúcsosodott ki, ám ezt az év eleji felfutás már nagymértékben orvosolni tudta.
A céget sok kritika érte azért is, mert egyesek szerint túlzottan sokszor nyúl korábbi címeihez, hogy újracsomagolva ismét eladja őket a nézőknek, ahelyett, hogy új projekteket hozna be a piacra. A vállalat az idén a Disney Worldök kínálatának bővítésével foglalkozik majd elsősorban, ettől várják a befektetői bizalom visszatérését.
A kínai Tencent részvényei tavaly 27 százalékos mélyrepülésbe fogtak, miután a helyi piaci felügyelet decemberben a korábbinál szigorúbb szabályozásokat vezetett be az online videójátékos költésekre, hatalmas léket vágva ezzel a szektor legnagyobb szereplőinek értékeltségeibe.
Az új szabályozások megtiltották többek közt a napi bejelentkezési bónuszok kiosztását, ahogy kötelezték a vállalatokat arra is, hogy figyelmeztessék a felhasználókat az elharapódzó online költéseik mértékére.
Ezek a lépések a felhasználók érdekeit ugyan kiválóan szolgálták, ám a vállalati profitokra látványos negatív hatással voltak, ez pedig végső soron a munkavállalókon csattant: a Tencent a Riot Games 530 alkalmazottját bocsátotta el a szabályozási reformot követően, a csoport másik tagja, az Epic Games pedig 16 százalékkal vágta meg munkaerő-állományát.
A Disney tavalyi évével merőben ellentétesen alakult a Netflix esztendeje: a streamingóriás részvényei 53 százalékkal 500 dollár fölé emelkedtek 2023 végére, elsősorban a vállalat robusztus, 30 millió fővel, 260 millióra növekvő feliratkozóbázisának köszönhetően.
A megugró bázis mögött
állhat az elemzők szerint.
Az idei teljesítményt elsősorban az határozhatja majd meg, hogy a cég mennyire tudja megőrizni tavalyi lendületét, ugyanakkor az igazi vízválasztó az lehet, hogy a cég az előzetes várakozásainak megfelelően tud-e tovább terjeszkedni a videójáték-iparban is.
A Netflix részvényei az idén is folytatták felfutásukat, 13 hónap alatt 78 százalékkal került feljebb az árfolyam.
A tavalyi év legnagyobb nyertese azonban egyértelműen a Spotify volt: a zeneipar meghatározó vállalatának részvényei 2023-ban 114 százalékkal, 212 dollárig erősödtek, majd menetelésüket az idén is folytatták, miután teljes felhasználóbázisát 26 százalékkal, 574 millió főre, prémiumügyfeleinek számát pedig 11 százalékkal, 226 millióra tudta növelni.
A cég emellett a fenntarthatóságát is javítani tudta, mivel árait sikeresen emelte, működési költségeit pedig csökkenteni tudta, így a vártnál jobb eredményeket tudott hozni. A Spotify az idén bizonyos alkalmazáson belüli vásárlásokat is be akar vezetni, amitől további bevételnövekedésre számítanak a cégnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.