BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hihetetlen, de most egyáltalán nem éri meg akkumulátorfémet termelni

Ki beszél már szűk keresztmetszetről? Összeomlott az elektromos autók kritikus nyersanyagának piaca. Sorra zárják a nikkelbányákat és határozatlan időre halasztják a lítiumberuházásokat.

Látszólag minden az akkumulátorfémek mellett szól. Két éve még ez volt az EV szűk keresztmetszete. Most a lítium- és nikkelgyártók sorra állítják le a projekteket, miután az árak összeomlottak, s az elektromos járművek értékesítésének lendülete lelassult. Hiába jelent az EV terjedése távlatosan bővülő lítiumpiacot, mert az elektromos autók forradalmához olyan elsöprő dömpingár kellene, mint amivel a Ford T-modell hódította meg az akkori robbanómotoros autópiacot egy évszázaddal ezelőtt. 

Fotó: Douglas Magno/AFP

Tavaly jelentette be az Albemarle amerikai lítiumbányászati és -feldolgozó óriás, hogy 1,3 milliárd dolláros üzemet tervez Dél-Karolinában. Ám 

a tervet aláásta a lítium árának összeomlása. A beruházást elhalasztották,

 sőt, a vállalat elbocsátásokkal járó fájdalmas költségcsökkentéseket tervez. 

Az elektromos járművek lítium-ion akkumulátoraiban használt lítium ára 90 százalékot zuhant tavaly év eleje óta, míg a nikkel ára nagyjából a felére csökkent.

A svájci bányászati és kereskedelmi óriás, a Glencore a múlt héten bejelentette, hogy felfüggeszti a termelést egy veszteséges nikkelbányában és feldolgozóüzemben Új-Kaledóniában, a csendes-óceáni francia szigetcsoportban, ahol a világ nikkelkeresletének 6 százalékát termelik. 

Napokban közölte a BHP Group, hogy határozatlan időre bezárja ausztráliai nikkelüzletágát. A BHP a Tesla és a Ford Motor beszállítója.

A világpiacot elárasztották az akkumulátorfémek, miután a nyersanyaggyártók új projekteket indítottak a globális EV-ipar táplálására, ám a járművek értékesítése lanyhult.

Számos autógyártó, köztük a Ford, a General Motors és a Volvo késlelteti a beruházásokat, s óvatosabb hangot üt meg az elektromos járművek fogyasztói keresletének kilátásaival kapcsolatban. 

 

A fellendülési és visszaesési ciklusok mindennaposak a fémpiacokon, mivel a kereslet kiszámíthatatlan, s az új bányák fejlesztése általában sok évet vesz igénybe. Miközben az elektromos járművek terjedése ugyan folyamatos, csak a vártnál jóval lassabb. 

Ezért libikókáznak a tőzsdéken a lítiumbányászati és -feldolgozó cégek az elektromosautó-gyártókkal. Amikor az egyik csapat részvénye emelkedik, a másiké süllyed.

Az Albemarle bányavállalat a közelmúltig agresszíven terjeszkedett az EV-hullámon szörfölve. Ám a részvény idén 16 százalékot esett, míg az egyéves teljesítménye az árfolyam feleződése. Kent Masters vezérigazgató azt mondta a befektetőknek, hogy

 a mai árakon nincs értelme lítiumprojekteket indítani,

ennek ellenére nem törlik a most elhalasztott dél-karolinai beruházást. Abban bíznak, hogy a termelés visszafogása újra feltornázza az árakat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.