Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az úgynevezett robot-tanácsadók, melyek a befektetésekhez nem értő embereknek hivatottak tippeket adni arról, miben kamatoztassák megtakarításaikat.
A robotok használata általában végtelenül egyszerű: a platformra való regisztrációt követően meg kell osztani a szoftverrel, mennyi pénzt és milyen időtávon szeretnénk befektetni, nem utolsó sorban pedig azt is, hogy mekkora kockázatot vagyunk hajlandók vállalni a befektetéseink során. A szoftver ezt követően generál egy személyre szabott stratégiát minden ügyfél számára, melyet a paramétereik alapján a legmegfelelőbbnek tart.
A robot-tanácsadók vonzereje általában kétélű: legtöbbször olcsóbbak és gyorsabbak is, mint emberi társaik. Díjaik a kezelt összegnek általában 0,25-0,5 százalékát teszik csak ki, ami nagyjából fele akkora összeg, mint amit a hagyományos tanácsadók elkérnek, ajánlataikat pedig szinte azonnal, hosszas tervezés nélkül az ügyfelek rendelkezésére bocsátják.
A robot-tanácsadók piaci részesedése a vagyonkezelési üzletágban a kétezres évek óta növekszik töretlenül, az általuk kezelt vagyon összértéke pedig az iparági előjelzések szerint
2027-re elérheti az ötezermilliárd dollárt is.
Attól azonban nem érdemes tartani, hogy a robotok rövidesen tömegével vennék el az emberi befektetési szakértők munkáját: egy 2021-es felmérés szerint, melyben több mint 3600 befektető vett részt, a válaszadók 74 százaléka még mindig a humán kapcsolatot helyezi előtérbe vagyonkezelése terén, és mindössze 6 százalékuk preferálja a robotokat ebben a tekintetben, míg 20 százalékuk számára mindegy volt a szakértő személye.
A robotok iránt a kínai befektetők voltak a legnyitottabbak, akiknek mindössze 34 százaléka ragaszkodott az emberi szakértőkhöz, a legmaradibbak pedig ebben a tekintetben a kanadaiak voltak, közülük összesen 16 százalék volt olyan, aki megelégedett volna egy robot segítségével is.
Marie Brière, az Amundi Befektetési Intézet franciaországi befektetői intelligencia és akadémiai partnerség vezetője az Euronews-nak kifejtette:
A robot-tanácsadók kevésbé hajlamosak az elfogultságra, mint emberi társaik. Egyes kutatások például kimutatták, hogy a fiatalokat és a nőket gyakran kevésbé jól szolgálják ki az emberi pénzügyi tanácsadóik, mint a robotok.
A szakértő emlékeztetett: az Egyesült Államokban 2022-ben a minősítéssel rendelkező vagyonkezelési szakértők mindössze 23,6 százaléka volt nő, és alig 1,9 százalékuk volt színesbőrű, egyesek szerint pedig legalább részben ez is állhat a kiszolgálás minőségével kapcsolatosan észlelt látványos különbségek mögött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.