BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A general view of the Land Rover site during a visit from Britain's Prime Minister Rishi Sunak to Land Rover on July 19, 2023 in Warwick, central England, for an announcement on an electric car battery factory. Indian conglomerate Tata Group on Wednesday said it would build a gigafactory in Britain making batteries for its Jaguar and Land Rover electrical vehicles. (Photo by Christopher Furlong / POOL / AFP)

Válás indiai módra: a Tata a Jaguar Land Rovert is az útjára engedi

Akár öt részre is szakadhat India legértékesebb autóipari konglomerátuma. A Tata Motors gőzerővel veti bele magát az elektromos átállásba, s meggyőződése szerint az önálló útra indított és tőzsdére bevezetendő üzletágak összességében nagyobb értéket képviselnek, mintha egyben maradnának.

Kettéválasztja autóipari érdekeltségét a Jaguar Land Rover (JLR) indiai tulajdonosa, a Tata Motors, hogy ezzel is értéket teremtsen részvényesei számára. A logika azt diktálná, hogy a Jaguar és a Land Rover válik ketté, esetleg az anyacég Tatára és Motorsra, de nem erről van szó.                                

Konapuram,Pirivu,,India,-,October,24,,2013:,A,Beige-yellow,Tata
A Tata pick-upok teherbírásáról legendák keringenek.
Fotó: Claudine Van Massenhove

A mumbai tőzsdén (NSE) jegyzett Tata Motors a személy- és a haszongépjármű-üzletágát indítaná önálló útra az indiai börzén. A haszongépjármű-üzletág és a hozzá kapcsolódó befektetések alkotnák az egyik egységet, míg a másik vállalatba a személygépkocsik, az elektromos járművek, a luxuskategóriát képviselő s ebben a vonatkozásban versenytársaihoz képest mélyen alulértékelt Jaguar Land Rover és „mellékágaik” tartoznának. 

Korábban, 2022-ben már leválasztották a Tata Motorsról a mobilitási üzletágat, úgyhogy mindhárom leányvállalat a maga ügyeire tud majd fókuszálni, megkönnyítve a gyártást és a fejlesztést, szinergiákat felszabadítva gyakorlatilag minden területen.     

Mindenki jól jár – állítja a cégvezetés                 

A szétválasztási javaslatot részletes kidolgozása után áprilisban vagy májusban terjesztik jóváhagyásra az igazgatótanács elé, de az anyacég már most azzal nyugtatgatja az aggodalmaskodó dolgozóit, hogy a lépés nem jár elbocsátásokkal, továbbá az a jelenlegi ügyfeleit vagy üzleti partnereit sem érinti hátrányosan. A részvényesek sem járnak rosszul, a most futó javaslat szerint mindkét cégben tulajdonosok maradnak. A terv végrehajtása egy ekkora cégóriásnál nem megy egyik napról a másikra, a szükséges részvényesi, hitelezői és hatósági jóváhagyások beszerzésétől függően jó esetben 15 hónap is eltelhet a válási papírok kitöltéséig és aláírásáig.

 

A Tata Motors befektetői megítélésén biztosan lehet javítani, bár a cég most sem panaszkodhat: 43,21 milliárd dolláros kapitalizációjával a legértékesebb indiai autógyártónak számít, s piaci pozíciója a városi terepjárók (SUV) és az elektromos autók szegmensében elfoglalt előkelő helyezésének köszönhetően rendkívül erős. Részvénye az idén már 27 százalékot drágult a mumbai nemzeti tőzsdén.

A Tata Motors a következő négy évben 2 milliárd dollárt költ újabb villanyautó-projektjeire. A „zászlóshajó”, a JLR is részesedik ebből, 

az egykori patinás brit cég, amelyet a Tata Motors mentett meg a csődtől, az idén rukkol ki az első elektromos Range Roverrel, amelyre decembertől vesznek fel megrendeléseket, s most 16 ezernél járnak. 

Saját akkugyárat építenek Angliában      

A Tata Group elnöke, N. Chandrasekaran emlékeztetett arra, hogy az elektromos járművek összeszerelésének felgyorsítására 4 milliárd fontos beruházásban akkumulátorgyárat építenek az Egyesült Királyságban, a helyben és a Szlovákiában, Nyitrán lévő gyárukban készülő elektromos autók ellátásához. 

Az üzem 2026-ban kezdi meg a termelést – írja a Bloomberg. S hogy a válások sorozata folytatódjon, a Tata Motorsnál már azt is fontolgatják, hogy az elektromosautó-gyártást és az akkumulátorgyártást külön-külön cégbe szervezik ki, és azokat is tőzsdére viszik a magasabb értékeltség és a könnyebb finanszírozhatóság érdekében. De ez még a jövő zenéje.  


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.