Közel tíz éve nem látott ilyet a hongkongi tőzsde: első kereskedési napján szabadesésbe kezdett a kínai Sichuan Baicha Baidao Industrial Co. részvénye, s úgy süllyedt a mélybe, mint a golyócskákba zárt gyümölcspüré, amivel nagyban kereskednek.
A közkeletű nevén Chabaidaóként emlegetett vállalat az új kínai őrületet célozza meg termékeivel, a buboréktea-bizniszbe vágta a fejszéjét.
Amit jól tett, csak meglehet, hogy a tőzsdére lépés időzítése és mérete sem volt megfelelő, bár a hangulat javulhat, és a sikercégek részvényeire szomjazó távol-keleti befektetők hirtelen támadt borúlátása is felolvad, mint az ízesített tapiókabogyó a teát szürcsölő emberek szájában. A Chabaidao terméke egyébként
néven is ismert, de az 1980-ban Tajvanon kikísérletezett italra leginkább bobaként szoktak hivatkozni. A magyarul a „Tea százféle változata” néven futó Chabaidaót persze most korántsem az árfolyam beszakadása izgatja, hanem az elsődleges tőzsdei bevezetésből befutott 331 millió amerikai dollárt ünneplik és a keresik számára a legoptimálisabban fialó helyet.
A hivatalos kommunikáció szerint az összeg fele a minőség fejlesztésére és a beszállítói lánc megerősítésére menne el, a másik felére nincs válasz, de a terjeszkedés finanszírozása tűnik a legvalószínűbbnek.
Eközben az elemzők a félreárazás okait firtatják. Arra jutottak, hogy a még mindig gyenge kínai fogyasztói hangulat és a rendkívül erős piaci verseny hűtötte le hirtelen a kedélyeket, noha ez az IPO előtt is ismert volt.
Ada Li, a Bloomberg iparági elemzője szerint a kínai teázópiac nagyon széttöredezett, a verseny miatt az árak egyre nyomottabbak, miközben a beszerzési költségek folyamatosan nőnek. A szűkülő haszonkulcsok mellett a kereslet visszafogottsága is negatívan hat az üzemeltetésre, a kínai ingatlanpiaci válság miatt az embereket egyre nehezebben olyan kiadásra rávenni, ami a mindennapi élet nélkülözhető részének tekinthető. A teázózás pedig ebbe a körbe tartozik.
Hat kínai üzletembert viszont már dollármilliárdossá tett a bobabiznisz.
Pedig a Chabaidao az egyik legnagyobb szereplő a bobateapiacon, értékesítés alapján a harmadik a sorban. A tavaly november óta a legnagyobb volumenű hongkongi IPO során 17,50 hongkongi dollárért adták el részvényeiket, melyek egy nap múlva már csak 10,80 dollárt értek.
Chabaidao mélyrepülése arra is jó volt, hogy a szintén tőzsdei forrásbevonáson gondolkodó riválisoknál megszólaltassa a vészcsengőt, hogy valami nagyon nem stimmel a teázóláncok jövedelemtermelő képességének piaci megítélésében. A Bloomberg a Hunan Chayue Cultural Industry Development Group Ltd.-et említi, amely a könnyebben az agysejtekbe vésődő Sexy Tea néven ismert Kínában, valamint a Mixue Groupot, amelynek nincs ilyen, kilométer hosszúságú fedőneve.
Mindketten a tőzsdére igyekeztek, kérdés, mennyire veszi el ettől a kedvüket a mostani eset. Mivel a piac máris túltelített, a konszolidációhoz, a normális versenykörülmények kialakításához szükséges felvásárlásokhoz, terjeszkedéshez nekik is külső forrásokra van szükségük, ami a legegyszerűbben a tőzsdén keresztül szerezhető meg. Más kérdés, hogy milyen áron.
Chabaidao is mélyről indult, első teázójukat Csengtuban, egy 23 négyzetmétere üzlethelyiségből alakították ki még 2008-ban, majd a sikeren felbuzdulva franchise formában terjeszkedni kezdtek, de rakétasebességbe csak 2018-ban kapcsoltak.
Jelenleg több mint nyolcezer teázójukban szolgálják fel a bobát mindenféle ízesítéssel.
Külföldön az első teázójukat idén januárban nyitották meg, Szöulban.
Persze nem érdemes a Chabaidaón elverni a port a gyenge tőzsdei debütálásért, amelyhez hasonlót a hongkongi parkett legutóbb 2015 júliusában, a Genertec Universal Medical Group színre lépésekor látott, akkor viszont 39 százalékos volt a kereskedési nyitónap negatív mérlege. Ebből máig csupán 7 százalékot tudott ledolgozni.
A mérnöki szolgáltatásokat kínáló Tianjin Construction Development Group Co. is most debütált a Hongkongban, igaz a 20 millió amerikai dolláros mezőnyben, s rögtön 30 százalékot zuhant a kurzusa.
Nem mindig ez volt a jellemző, a Bloomberg két évre visszanyúló statisztikája szerint a Tianjin kategóriájában megjelent tíz cég árfolyama az első kereskedési napon átlagosan csak 2,6 százalékkal csúszott lejjebb.
Az irány azonban így is lefelé mutat, erre hivatkozva lépett vissza a múlt hónapban az Alibaba attól, hogy több mint egymilliárd dolláros IPO keretében tőzsdére vigye Magyarországon is jól ismert logisztikai leányvállalatát, a Cainiaót, ehelyett inkább úgy döntött, hogy 3,7 milliárd dollárért begyűjti a még nem nála lévő részvényeket.
A magyarországi gyártóbázissal rendelkező bőrönd- és táskakészítő Samsonite International és a natúrkozmetikumokkal kereskedő francia L’Occitane International részvényeiknek túl alacsony hongkongi értékeltsége miatt már a távozás gondolatával barátkozik.
A hongkongi tőzsde egyre gyengébben teljesít, a kereskedési volumen csökken, kevés az új bevezetés és azok zöme is kudarcos. Az IPO-bevételek már a negyedik éve folyamatosan csökkennek, s 2023-ban két évtized óta a legalacsonyabb szintjükre értek.
Ezt megelégelve a kínai értékpapír-felügyelet a múlt héten közölte, hogy támogatást nyújt a tervezett IPO-khoz, ám ennek a formáját és feltételeit később teszi közzé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.