Az ügyfelek haladéktalan kártalanítására szólítja fel a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a bankokat – erről adott ki közleményt az intézmény.
Az MNB felszólítja a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple Pay által okozott technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást. A Matolcsy György által vezetett jegybank már két napja egyértelműen állást foglalt, hogy az Apple által 2024. június 26-án technikai okokból jogosulatlanul indított nagy mennyiségű tranzakció az ügyfelek által jóvá nem hagyott fizetési műveletnek tekintendő,
azaz a pénz teljeskörűen visszajár az ügyfeleknek.
Csakhogy az MNB nem elégedett a jelenlegi folyamatok gyorsaságával, ezért felszólítja a pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását.
Az elmúlt napokban az MNB számos egyeztetést folytatott a hazai hitelintézetekkel, a bankszövetséggel, a kártyatársaságok képviselőivel, valamint az Apple-lel is. Megerősítést nyert, hogy valóban technikai hiba okozta a hibás terheléseket, ami az Apple-webáruház nemzetközi bankkártya-elfogadó partnerénél következett be. Nincs szó kibertámadásról.
A hiba következtében a magyar ügyfeleknél június 26-án, 18–20 óra között mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben. Az MNB információi szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a június 28-i újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte.
Az érintettekkel folytatott megbeszéléseken az MNB egyértelműen kifejezte azon elvárását, hogy az Apple és nemzetközi partnere hibájából bekövetkezett jogosulatlan terheléseket az ügyfeleknek minél gyorsabban vissza kell kapniuk.
Az MNB teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja azt a banki gyakorlatot, amely alapján az ügyfelek által a hitelintézetnek bejelentett, az Apple téves fizetési műveleteihez kapcsolódó visszatérítési igényeket nem teljesíti a hitelintézet
az ügyfélbejelentést követő munkanap végéig.
Ezen túlmenően felszólítja az MNB a hitelintézeteket, hogy azonnali hatállyal kezdjék meg azon ügyfelek kártalanítását is, akik nem jelezték közvetlenül a pénzforgalmi szolgáltatójuknál az érintett időszakban történt jogosulatlan terheléseket.
„Szeretnénk emlékeztetni minden hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló európai uniós irányelvnek megfelelően. Ennek értelmében az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése kapcsán a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is. Mindezzel összhangban azt a hitelintézeti gyakorlatot sem tartjuk elfogadhatónak, ahol a hitelintézetek nem fogadják az ügyfélbejelentéseket, és a hibát okozó fél (jelen esetben az Apple) irányába terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit” – húzta alá a jegybank.
Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát. Az az elvárása, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen.
Tekintettel arra, hogy a jogosulatlan terhelés rendkívül sok banki ügyfelet érintett, és a pénzforgalmi szolgáltatók vélhetően számos esetben nem megfelelően kezelték a panaszokat, az MNB soron kívüli vizsgálatot fog indítani, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.