BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Financial,Chart,And,Rising,Graph,With,Lines,And,Numbers,And
Az Nvidia vált a világ legértékesebb vállalatává.

Kiugróan aktív befektetők a fiatalok, de félelmetesen veszélyes játékot űznek

A legfeljebb 25 éves korosztály 40 százaléka fektet be aktívan, ami jó hír, de ahogy mindezt teszik, már inkább aggasztja az elemzőket. A Z generáció imádja a kriptopiacot, és ha részvényt vesz, akkor sem diverzifikál.

Korábban egyetlen generáció sem fért még hozzá akkora mennyiségű befektetési és pénzügyi oktatóanyaghoz, mint a Z generáció tagjai, azaz az 1997 és 2012 közt születettek, mégis egészen elképesztő hibákat vétenek a fiatalok pénzük megforgatása során – állapította meg a CFA intézet friss kutatása, melyben az érintett korosztályt kérdezték saját befektetési ismereteikről, tudásukról és esetleges sikereikről.

Financial,Chart,And,Rising,Graph,With,Lines,And,Numbers,And
Az Nvidia vált a világ legértékesebb vállalatává.
Aktív, de nem kellően körültekintő a Z generáció a befektetések világában / Fotó: Shutterstock

Aktív befektetők a Z generáció tagjai

Az intézet kutatásából kiderült: az amerikai fiatalok legtöbbször túlzottan kis területre koncentrálják befektetéseiket, azaz nem diverzifikálnak kellően, és minden más generációnál jobban vonzódnak az akár rendkívül volatilisnak tekinthető eszközosztályok felé is, mint például a kriptopiac

A Z generáció befektetőinek 19 százaléka például csak kriptóba fektet, 

41 százalékuk a részvényeket preferálja, de ezekből csak egy cégét veszik, és mindössze 35 százalékuk vásárol valamilyen ETF-et vagy más, indexkövető alapot, mely legalább minimális diverzifikációt tud kölcsönözni befektetései számára.

A kutatásból ugyanakkor kiderül: a Z generáció még így is a legaktívabb fiatal generációnak tekinthető a tőkepiacok történetében, ez pedig kifejezetten üdvözlendő a szakértők szerint. A jelenlegi 25 év alattiak 40 százalék körüli tőzsdei jelenléte ugyanis több mint kétszer akkora, mint volt az 1995-ös felmérés során az azonos korú fiatalok körében, mely mindössze 16 százalékot tett ki. 

Persze össze sem lehet hasonlítani, mennyivel könnyebb ma akár csak egy brókerszámlát is nyitni, mint volt a 90-es években: sok platformra mindössze pár percet vesz igénybe a regisztrációs folyamat, ahol aztán az internet segítségével másodpercek alatt lehet pozíciókat nyitni és zárni – ez korábban teljességgel elképzelhetetlen volt. A befektetésekhez való hozzáférés egyszerűsége ugyanakkor problémát is jelent: a kutatás ugyanis megállapítja, hogy a fiatalok egy jelentős része a FOMO-jelenség miatt fektet be,

azaz egészen egyszerűen nem akar kimaradni a társai sorából, ezért kellő utánanézés nélkül választ befektetést.

Arról nem is beszélve, hogy a tanulmány következtetései szerint a fiatalok sokszor youtuber befektetőktől vagy TikTok-guruktól fogadnak meg tömegesen befektetési tanácsokat, nem pedig a tankönyvek lapjait követve.

A kutatás demográfiai oldala is kifejezetten érdekes dolgokat árul el: ebből megtudhatjuk, hogy a Z generációs amerikai befektetők többsége férfi, 20–22 év közötti, és közel dupla akkora valószínűséggel rendelkezik legalább egy diplomával, mint hogy legfeljebb egy érettségivel bírjon. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.