Az utóbbi évek gyengülő játékpiaci kereslete olyannyira belemart az amerikai Mattel árfolyamába, hogy Barbie babákat gyártó cég mára könnyű felvásárlási célponttá vált. A helyzeten a Barbie mozifilm okozta átmeneti fellendülés sem sokat változtatott, s az alkalmat kihasználva most meg is jelent az első vevőjelölt a porondon.
Nem is akárki: az L Catterton magántőke-társaság ugyanis az LVMH francia luxusipari óriás érdekeltségébe tartozik. Az ajánlat kiszivárgásának hírére hétfőn 17 százalékot ugrott a Mattel árfolyama, ezzel lenullázva idei veszteségét.
A piac pedig tűkön ülve várja a kedd estét, amikor is a játékgyártó vállalat közzéteszi negyedéves gyorsjelentését, illetve hogy az azt követő befektetői tájékoztatót, ahol a cég menedzsmentje személyesen reagálhat a felvásárlási ajánlatra. A helyzetet bonyolítja, hogy az L Catterton érdeklődését megneszelve
az ősi rivális, a szintén amerikai Hasbro is felmelegítheti régóta dédelgetett fúziós tervét.
A Reuters úgy tudja, hogy a Mattelnél nincs napirenden a cég eladása, ám a zsilip felhúzásával a többi érdeklődő is megjelenhet a maga ajánlatával, s az így kialakuló verseny felverheti a cég árát. Szóvivője útján a Mattel egyelőre annyit közölt, hogy spekulációkat nem kommentálnak, továbbá cégük önálló társaságként világos jövőképpel és stratégiával rendelkezik. Az L Catterton és a Hasbro sem volt közlékeny a témában.
Az alapításának századik évfordulóját tavaly ünneplő, s egykor Hassenfeld Brothers névről rövidítő Hasbro árfolyama másfél százalékkal erősödött a játékpiaci spekulációkra.
Magát a játékipart a pandémia még kisegítette tetszhalott állapotából, ám utána, hogy visszatért az élet a rendes kerékvágásába és a gyerekek és szüleik kiszabadultak a karanténból, a varázs is odalett. A helyzetet súlyosbította a világszerte csúcsokra futott infláció, amely értelemszerűen a mindennapi élethez szükséges cikkek vásárlása felé terelte a fogyasztókat, így a játékok még lejjebb szorultak a bevásárlólistán.
A kereskedési helyek száma is radikálisan csökkent a világ legnagyobb játékkereskedő-hálózata, a Toys ’R’ Us 2018-as csődjével. Az Észak-Amerikában elemeire bomlott hálózat 2022-ben szedte össze magát, s a Macy’s áruházlánc fogadta be kisebb egységeit, emellett három nagyáruházat is berendeztek a legendás márka keserves túlélését demonstrálva.
A Hasbro és a Mattel is játékfiguráinak mozifilmes megjelenítését, hasznosítását favorizálta, az innen származó licencbevételekkel pótolta a csökkenő fizikai eladásokat.
Elemzői szemmel nézve nem sok kockázatot vállal, aki megveszi a Mattelt, mivel alulértékelt, és nagy szabad készpénzállománnyal rendelkező cégről van szó.
A Mattel optimális célpont a befektetési társaságok számára, az egyetlen, ami megfontolásra késztetheti őket, az az eladások erős szezonalitása és a fejlesztések magas tőkeigénye
– vélekedett jegyzetében Linda Bolton Weiser, a D.A. Davidson szakértője. Ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy a Mattel és a Hasbro először a 90-es években, majd a múlt évtizedben is kacérkodott az egyesülés ötletével, de akkor ebből nem lett semmi.
Most viszont a Hasbro értékeltsége olyan magasra nőtt a Matteléhez képest, hogy akár részvényekkel is könnyen ki tudná fizetni versenytársát. A Hasbro piaci értéke 8,51 milliárd, a Mattelé 6,55 milliárd dollár.
Az egyesült vállalat egyik kézzelfogható előnye lenne, hogy a Mattel magas készpénztermeléséből lehetne finanszírozni a Hasbro költséges játékgyártó beruházásait.
Weiser okfejtése szépen hangzik, ám nagy kérdés, hogy mit szólna egy ilyen fúzióhoz a verseny tisztasága és az esélyegyenlőség felett őrködő trösztellenes hatóság.
Konkrét ajánlat még nem futott be egyik említett cégtől sem, de annyi biztos, hogy érdekes versenyfutás alakulhat ki a Mattel megszerzéséért.
A Mattel a napokban maga is tett azért, hogy észrevétesse magát: alapítása 65. évfordulójára piacra dobja az első vak Barbie babát, amit olyan tulajdonságokkal vérteztek fel, amelyek lehetővé teszik a látássérült gyermekek számára az akadálymentes játékot.
A látássérült nőt ábrázoló baba mályvacukor végű bottal, napszemüveggel, texturált és vibráló anyagokkal, tépőzárral ellátott ruhákkal, valamint a kényelmes bothasználatot biztosító könyökcsuklóval rendelkezik a cég ismertetése szerint.
A társadalom érzékenységét erősítő vak Barbie a Mattel úgynevezett befogadó babáinak hosszú sorába illeszkedik:
A Mattel számos jótékonysági szervezet, köztük a Royal National Institute of Blind People (RNIB) és az American Foundation for the Blind (AFB) szakmai támogatásával fejlesztette ki a vak Barbie-t, a termék annyira friss, hogy egyelőre a cég webáruházban sem lehet még megvásárolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.