Felére csökken a Ryanair nyeresége a 2025-ös üzleti évének első negyedében: a 360 millió euróra olvadt profit ellenére az ír fapados légitársaság forgalmi oldalon 10 százalékos bővülésről számolt be a hétfő reggel közzétett gyorsjelentésében.
A légitársaság 55,5 millió utast szállított, ugyanakkor járatainak kihasználtsága 1 százalékponttal, 94 százalékosra mérséklődött. Igaz, ezzel a riválisok is elégedettek lennének. A Michael O’Leary vezette társaság bevétele azonban, ha csak 1 százalékkal is, de visszaesett, 3,63 milliárd euróra.
Ezért a légitársaság indoklása szerint több, rajtuk kívülálló tényező is felelős. Egyrészt a húsvét az idén az előző negyedév számait szidolozta, másrészt a Ryanair udvari repülőgép-ellátója, a Boeing nem tudott és vélhetően a jövőben sem tud a szerződött ütemben eleget tenni a szállítási menetrendben foglaltaknak, mivel az egyik Alaska Airlines-járat vészkijárati ajtajának január eleji leszakadását követő vizsgálatsorozat mellékhatásaként visszaesett a termelése.
A Ryanairnek már 2018 óta folyamatosan gondjai vannak a Boeinggel, ennek ellenére nem kívánnak változtatni a flottájuk összetételén, azaz az Airbusszal mint alternatívával csak a szokásos fenyegetések szintjén számolnak. A Boeing a Ryanair türelmét és hűségét természetesen kompenzálja, ennek a mértékét a felek nem hozzák nyilvánosságra. A Ryanair csoport flottája jelenleg 594 darabos, a Boeing 20 repülős lemaradásban van a szállításaival.
A harmadik és egyben leghúzósabb tényező, amely miatt a bevétel és a profit is olvadt, a jegyárak drasztikus csökkenése.
A júniussal zárult negyedévben egy-egy utasuk átlagosan 41,93 eurós fizetett a jegyéért, amit tavaly ilyenkor még 49,07 euróért válthatott meg.
Miközben a jegyárak csökkennek, a cégcsoport kiadásai 11 százalékkal, 3,26 milliárd euróra növekedtek. A pilótákkal és személyzettel kötött munkabéke jócskán megnövelte a kiadásokat (plusz 25 százalék, 448 millió euró), míg a cég a kerozinszámlán a fedezeti ügyletei révén spórolni tudott. A kettő eredője azonban így is felfelé kerekítette az üzemeltetési költségeket.
magába foglaló légi közlekedési csoport az áprilissal indult 2025-ös üzleti évére kerozinigényének 75 százalékára valamivel 80 dollár per hordó alatti áron kötött fedezeti üzletet, s most „nyerésben van”, hiszen a Brent alaptípus egységára a 85 dollárt súrolja.
Michael O’Leary az eredmények ismertetésekor közleményében emlékeztetett, hogy a június második felében az európai légtérben eluralkodott káosz kiváltó okait, nevezetesen a légi irányítás szűk keresztmetszetét és működési anomáliáit sürgősen orvosolni kell, mert a helyzet tarthatatlan.
A vezérigazgató a most hét végi számítógépes leállás okozta botrányt még nem is említette, viszont felszólította az újonnan felálló Európai Parlamentet és az Európai Bizottságot, hogy az eddigi teszetoszaság helyett sürgősen kezelje a problémát.
A Ryanair előrejelzésében erős nyári forgalomról ír, számokat azonban óvatosságból ezúttal nem közölt, csak a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198-200 millió utasról szóló prognózisát erősítette meg – ez is csak akkor él, ha a Boeing innentől már nem tér el a szállítási menetrendjétől.
A nyári szezon jegyárai a Ryanair bánatára az egy évvel korábbi alatt maradtak, így az elvárt nyereségességi szint fenntartásához szigorú költséggazdálkodás kellene, ám a munkaerőköltségek, a légiirányítási díjak és a repülőtéri kiszolgálás drágulása miatt ezt nem lesz egyszerű véghezvinni.
A beszakadt nyereséget és a számos bizonytalansággal terhelt kilátásokat tartalmazó prognózist nem nagyon díjazták a befektetők, ezekre a Ryanair részvényárfolyama 1 százalékos eséssel reagált a dublini tőzsde reggeli kereskedésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.