Az egyes országok Big Mac árai alapján hasonlítja össze a valuták vásárlóerejét a The Economist által kétévente közzétett Big Mac-index, abból az alapvetésből kiindulva, hogy McDonald’s üzlet szinte minden országban van, s hogy a kínálatból a kétkezes hamburger sem hiányozhat.
A Big Mac-index alapján a cseh korona július végén 18,6 százalékkal alulértékelt volt az amerikai dollárral szemben, mivel az Egyesült Államokban egy Big Mac 5,69 dollárba kerül, míg Csehországban 109 koronába. Ezzel számolva az elméleti dollár-korona kurzusnak 19,16 körül kellene lennie. Ehhez képest majd 23 cseh koronát kell fizetni egy dollárért a devizapiacon. Így a
cseh korona a Big Mac-index szerint nagyjából 17 százalékkal alulértékelt.
Petr Lajsek, a Purple Trading pénzügyi cég elemzője a cseh hírügynökségnek nyilatkozva arra hívta fel a figyelmet, hogy az összehasonlítás az infláció szempontjából is érdekes. Csehországban a Big Mac ára körülbelül 4 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, míg az Egyesült Államokban csak 1,7 százalékkal. A júniusi, év per év alapon számított infláció Csehországban 2 százalék volt, míg az Egyesült Államokban 3 százalék.
Magyarországon egy Big Mac most 1620 forint, ez alapján 284,71 forintos dollár adódna, miközben a dollár-forint kurzus péntek délután 359,16 közelében mozgott. Ez alapján
a forint 21 százalékkal alulértékelt.
Varsóban egy Big Mac 22,60 zlotyba kerül. Ez alapján az elméleti dollár-zloty árfolyam 3,97 lenne. Ehhez képest péntek délután csak 3,88 zlotyt kellett adni egy amerikai dollárért. Más szóval
a zloty a Big Mac-index szerint 2-3 százalékkal felülértékelt.
Az elemzők a dollárral szembeni alulértékeltséget a kamatlábakkal magyarázzák. A prágai és a budapesti jegybankárok is kamatcsökkentési periódusban vannak. Némileg átrendezheti a képet az amerikai jegybank szerepét játszó Fed szeptemberre várt kamatcsökkentése, ha majd a dollár alól is elkezdik kivágni a kamatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.