A várakozásoknak megfelelően rendkívül erős eredményekről számolt be a Mol péntek hajnalban a második, szezonálisan hagyományosan legerősebb negyedévre vonatkozóan.
Az olajiparban és a befektetők által leginkább figyelemmel kísért, újrabeszerzési árakkal becsült, tisztított (CCS) EBITDA 113 százalékkal 300,1 milliárd forintra nőtt, vagyis több mint duplázódott egy év alatt.
A dollárban kifejezett CCS EBITDA 825 millió dollár volt, kereken a kétszerese a tavalyinak. A tényadat 4 százalékkal jobb lett az elemzői konszenzusban előre jelzett 792 millió dollárnál.
A tisztított üzemi eredmény (EBIT) ennél is dinamikusabban, 266 százalékkal 185,4 milliárd forintra ugrott.
A Mol adózott eredménye eközben 111 százalékkal 165,3 milliárd forintra ugrott. A Richter és a Magyar Telekom után tehát az olajtársaságnak is sikerült dupláznia a nyereségét az április és június közötti időszakban.
A jelentős javulásban az alacsony tavalyi bázisnak is szerepe van, egy éve ugyanis brutális, 70 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a társaság a mostoha külső környezet és az időszakra elszámolt magas különadóterhek következtében.
Ami az egyes szegmensek teljesítményét illeti, a legnagyobb eredménytermelő a finomítás (downstream) szegmens volt, amely a tavalyi CCS EBITDA bő négyszeresét, 148,2 milliárd forintot termelt az időszak során. A kiemelkedő növekedést az erős kereslet vezérelte, míg a finomítási árrés növekedése ellensúlyozta a Brent–Ural felár csökkenésének negatív hatásait. A petrolkémiai árrés is enyhén emelkedett éves alapon, miközben májustól a tiszaújvárosi poliolüzem is beállt a termelésbe.
A kutatás-termelés (upsteam) EBITDA szintű eredménye a tavalyi háromszorosára, 103,2 milliárd forintra szaladt fel. A Mol olaj- és gáztermelése az iránymutatás felett maradt, napi átlagban 92,1 ezer hordó volt 2024 második negyedévében, köszönhetően a KRI Shaikan és Kazahsztán magasabb termelésének, amelyet a bővülő magyar és a horvát termelés is támogatott.
A Fresh Corner hálózattal fémjelzett, üzemanyag-kiskereskedelmet is magában foglaló fogyasztói szolgáltatások 18 százalékkal magasabb, 70,7 milliárd forintos EBITDA-val járultak hozzá a csoportszintű eredményhez. Az üzemanyag-értékesítés mennyiségének növekedése mellett a nem üzemanyagtermékek forgalma is javult a szezonálisan legerősebb negyedévben.
A gázszállítás a tavalyival szinte megegyező, 20,2 milliárd forintos eredményt szállított, a legfiatalabb üzletág, a körforgásos gazdaság azonban a kötelező visszaváltási rendszer elindításával továbbra is veszteséges, 3,7 milliárdos mínuszt termelt EBITDA-szinten.
Cégünkre több irányból is nyomás nehezedik. Először is hosszú távon biztosítanunk kell a régió ellátásbiztonságát. Ennek érdekében sokat dolgozunk azon, hogy biztosítsuk, hogy minden kőolajszállítási útvonal működik, és hogy maximalizáljuk kőolajbeszerzésünk diverzifikációját és finomítóink rugalmasságát. Másodszor, folytatjuk transzformációs programunkat, saját erőforrásainkra támaszkodva, hiszen kőolaj-diverzifikációs és -transzformációs erőfeszítéseink nem részesülnek közösségi támogatásban. Harmadszor pedig, továbbra is elkötelezettek vagyunk hosszú távú stratégiánk megvalósítása mellett, hogy részvényeseink számára megtérülést biztosítsunk és értéket teremtsünk
– kommentálta az eredményeket Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató.
A vállalatvezető szerint nem könnyű elérni ezeket a célokat, különösen mivel a közép-európai országok szabályozási és kormányzati elvonási terhei tovább korlátozzák a lehetőségeinket. Jól tükrözi ezt az a tény is, hogy a Mol legfőbb magyarországi üzletágai kevéssé járultak hozzá a csoport félévi pénzügyi eredményéhez.
A Mol vezetése mindezzel együtt megerősítette egész évre vonatkozó célkitűzéseit.
A CCS EBITDA ennek megfelelően elérheti a hárommilliárd dollárt, az üzemi eredmény pedig 1,6 milliárd dollár körül futhat be 2024 végén.
Tőkeberuházásokra ennél valamivel többet, 1,7 milliárd dollárt terveznek továbbra is fordítani, napi 90 ezer hordós termelési szint mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.