Jóllehet, a Wizz Air bevételei 1,8 százalékkal, közel 1,26 milliárd euróra bővültek 2025-ös üzleti évének június végén lezárt első negyedében az előző év azonos időszakához mérten, és ezalatt az EBITDA is 16 százalékkal emelkedett, a vállalat nettó profitja kis híján teljesen elpárolgott, hiszen míg a bázisidőszakban több mint 61 millió eurót termelt, most csupán 1,2 millióra futotta, ami 98 százalékos visszaesést jelent – derül ki a légitársaság csütörtök reggel közzétett gyorsjelentéséből.
A profitcsökkenést a vállalat részint az idén magasabb értékcsökkenési leírással, részint a felülvizsgálat alá került hajtóművek miatt kieső repülők helyett bérelt gépek 39 millió eurós költségével magyarázza. A Wizz Air a bérelt gépeket úgynevezett „wet lease” konstrukcióban üzemelteti, ilyenkor a bérbeadó nem csupán magát a repülőt adja át, de biztosítja a személyzetet és a karbantartást is, sőt még a biztosítást is vállalja.
Ezen tételek hatására esett a magyar hátterű fapados légitársaság üzemi eredménye is, mégpedig 44 százalékkal, 44,6 millió euróra. Mivel a cég eredményére kedvezőtlenül ütöttek ki a devizahatások, a nettó profitot jelentős mértékben apasztotta a pénzügyi eredmény is.
Pedig a Wizz Air a három hónap alatt 15,35 millió utast szállított, ami mintegy fél százalékkal meghaladja a bázist, és a gépek kihasználtsága is csupán 0,2 százalékponttal, 91 százalékra romlott.
Az egy utaskilométerre számolt költségek 7 százalékkal, 4,3 eurócentre nőttek, míg a bevételek csupán 3,1 százalékkal gyarapodtak, és már csak 0,02 centtel haladják meg a költségeket.
A lezárt időszakban a Wizz Air flottája közel 20 százalékkal bővült, június 30-án már 218 repülő állhatott volna rendelkezésre, ha az Airbus gépek Pratt & Whitney hajtóműveinek a felülvizsgálata miatt nem esett volna ki 46 gép.
Az elérhető utaskilométer (ASK) 1,2 százalékkal csökkent. Ezzel kapcsolatban amúgy kissé javultak a várakozások, mivel a legrosszabb periódusban – amit jövő szeptemberre várnak – is maximum 47 repülő rostokol majd a földön, szemben a korábban várt 50-nel.
Közben érkeznek a céghez a tartalékhajtóművek is, nyár végére már több mint 56 darabra bővül a készlet, ami szintén növelheti a Wizz kapacitását.
A vállalat készpénzállománya 15,6 százalékkal, csaknem 1,84 milliárd euróra ugrott, miközben adóssága mindössze 0,8 százalékkal, 4,83 milliárd euró közelébe emelkedett.
Kapacitásunk stabilizálódásával számolunk, miközben tovább optimalizáljuk a működésünket, a legjövedelmezőbb bázisaink javítására és a hatékonyság növelésére fókuszálunk. Továbbra is optimisták vagyunk a keresleti kilátásokat illetően, mivel mind az utaskilométerre számolt jegybevételeink, mind a kiegészítő bevételek várhatóan emelkednek az új üzleti évben az előzőhöz képest, míg a töltöttségi mutatót folyamatosan 90 százalék felett tartjuk.
– mondta egyebek között, a gyorsjelentést értékelve Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
A hírre a Wizz Air részvényárfolyama közel 15 százalékkal, 16,3 angol fontra zuhant csütörtök reggel Londonban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.