BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Wizz Air: elpárolgott a nyereség, zuhanórepülésben a részvények

Bár a bevételeit tovább növelte a magyar hátterű fapados légitársaság, sokba került a hajtómű-felülvizsgálatok miatt kieső gépek pótlása, miközben a devizahatások is kedvezőtlenül érintették a céget 2025-ös üzleti éve első negyedében. A Wizz Air stabil üzletmenetet ígér, a kapacitásnövekedés a következő évektől lódulhat meg.

Jóllehet, a Wizz Air bevételei 1,8 százalékkal, közel 1,26 milliárd euróra bővültek 2025-ös üzleti évének június végén lezárt első negyedében az előző év azonos időszakához mérten, és ezalatt az EBITDA is 16 százalékkal emelkedett, a vállalat nettó profitja kis híján teljesen elpárolgott, hiszen míg a bázisidőszakban több mint 61 millió eurót termelt, most csupán 1,2 millióra futotta, ami 98 százalékos visszaesést jelent – derül ki a légitársaság csütörtök reggel közzétett gyorsjelentéséből.

Luton,,Uk,-,July,12,,2019:, Wizz,Air ,Airbus,A320Wizz Airlégitársaságkésés
Stabil működést ígér a Wizz Air az üzleti évre / Fotó: Tupungato

A Wizz Air nyereségének nagy részét a géppótlás vitte el

A profitcsökkenést a vállalat részint az idén magasabb értékcsökkenési leírással, részint a felülvizsgálat alá került hajtóművek miatt kieső repülők helyett bérelt gépek 39 millió eurós költségével magyarázza. A Wizz Air a bérelt gépeket úgynevezett „wet lease” konstrukcióban üzemelteti, ilyenkor a bérbeadó nem csupán magát a repülőt adja át, de biztosítja a személyzetet és a karbantartást is, sőt még a biztosítást is vállalja.

Ezen tételek hatására esett a magyar hátterű fapados légitársaság üzemi eredménye is, mégpedig 44 százalékkal, 44,6 millió euróra. Mivel a cég eredményére kedvezőtlenül ütöttek ki a devizahatások, a nettó profitot jelentős mértékben apasztotta a pénzügyi eredmény is.

Pedig a Wizz Air a három hónap alatt 15,35 millió utast szállított, ami mintegy fél százalékkal meghaladja a bázist, és a gépek kihasználtsága is csupán 0,2 százalékponttal, 91 százalékra romlott.

Az egy utaskilométerre számolt költségek 7 százalékkal, 4,3 eurócentre nőttek, míg a bevételek csupán 3,1 százalékkal gyarapodtak, és már csak 0,02 centtel haladják meg a költségeket.

Bővült a flotta, de a kapacitás kis mértékben csökkent

A lezárt időszakban a Wizz Air flottája közel 20 százalékkal bővült, június 30-án már 218 repülő állhatott volna rendelkezésre, ha az Airbus gépek Pratt & Whitney hajtóműveinek a felülvizsgálata miatt nem esett volna ki 46 gép. 

Az elérhető utaskilométer (ASK) 1,2 százalékkal csökkent. Ezzel kapcsolatban amúgy kissé javultak a várakozások, mivel a legrosszabb periódusban – amit jövő szeptemberre várnak – is maximum 47 repülő rostokol majd a földön, szemben a korábban várt 50-nel.

Közben érkeznek a céghez a tartalékhajtóművek is, nyár végére már több mint 56 darabra bővül a készlet, ami szintén növelheti a Wizz kapacitását.

A vállalat készpénzállománya 15,6 százalékkal, csaknem 1,84 milliárd euróra ugrott, miközben adóssága mindössze 0,8 százalékkal, 4,83 milliárd euró közelébe emelkedett.

Kapacitásunk stabilizálódásával számolunk, miközben tovább optimalizáljuk a működésünket, a legjövedelmezőbb bázisaink javítására és a hatékonyság növelésére fókuszálunk. Továbbra is optimisták vagyunk a keresleti kilátásokat illetően, mivel mind az utaskilométerre számolt jegybevételeink, mind a kiegészítő bevételek várhatóan emelkednek az új üzleti évben az előzőhöz képest, míg a töltöttségi mutatót folyamatosan 90 százalék felett tartjuk.

– mondta egyebek között, a gyorsjelentést értékelve Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.

A hírre a Wizz Air részvényárfolyama közel 15 százalékkal, 16,3 angol fontra zuhant csütörtök reggel Londonban. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.