Hétfői záróértékéhez mérten több mint 23 százalékos felértékelődési potenciállal, 13 105 forintos céláron és vételi ajánlással kezdte meg a Richter-részvények követését az MBH Bank. Ennél magasabb célárat egyébként az LSEG elemzői konszenzusában figyelembe vett elemzők közül csak egyetlenegy adott a cégnek, s az is csupán néhány forinttal (13 124 forint), míg az elemzői mediánkonszenzus 12 000 forint.
A bank elemzése szerint a gyógyszergyártó részvényei a versenytársakhoz képest jócskán alulértékeltek, és az utóbbi időben még látványosabban szétnyílt az értékeltségek közötti különbség. Az originális gyártók – amilyen a Richter is – jellemzően magasabb értékeltségeken szoktak forogni generikus társaiknál, amit a jellemzően magasabb marzsok és a nagyobb növekedési potenciál indokol. Ez az értékeltségi prémium azonban jelenleg egyáltalán nem látszik a Richternél.
A legfontosabb sztori a Richterrel kapcsolatban továbbra is – az Egyesült Államokban Vraylar néven forgalmazott – cariprazine, amely a következő években is nagy növekedési potenciált jelent a társaságnak, ugyanis a gyógyszer a leggyorsabban növekvő forgalmú orális antipszichotikum az Egyesült Államokban – emeli ki az elemző.
Az elmúlt hónapokban emellett újabb kedvező hír érkezett: a gyógyszerrel harmadik fázisú klinikai kísérletek zajlanak 13–17 évesek körében skizofrénia kezelésére. A vizsgálat 2025-ben fejeződik be, és ha sikerrel zárul, akkor tovább bővülhet a készítmény alkalmazhatósága, és a szabadalmi védettsége is fél évvel meghosszabbodhat.
A Vraylarnak amúgy 2029 szeptemberéig tart a szabadalmi védettsége, ami 2030 márciusáig tolódhat ki, tetemes többletbevételt hozva a Richternek, ennek lejártával azonban jókora visszaesésre kell számítani.
Tavaly a Richter amerikai partnere, az AbbVie 2,76 milliárd dolláros bevételt realizált az Egyesült Államokban, ami 525 millió dolláros jogdíjbevételt (royalty) termelt a Richternek, a teljes tavalyi árbevétel 29 százalékát biztosítva. Az AbbVie jelenleg 5 milliárd dollár körüli csúcsbevételre számít az évtized végére.
A Richter célja, hogy az évtized végére legyen legalább egy olyan molekulája, amely már közel jár a piacra kerüléshez, mivel a Vraylar szabadalmi védettségének lejáratáig meg kell alapoznia az árbevétel és a profit további növekedését. Jelenleg 13 központi idegrendszeri k+f fejlesztéssel rendelkezik gyártó.
A vállalat a tevékenységi köreit négy stratégiai üzletág köré csoportosította:
Mindegyik esetében jelentős fejlesztésekkel, akvizíciókkal támogatják az üzletágak fejlődését. A fejlesztés keretében idén is számos akvizíciót jelentettek már be, összesen 130 milliárd forint értékben.
A társaság az első féléves számok alapján megerősítette idei évre vonatkozó kilátásait. A gyógyszergyártás árbevétele 2,15–2,25 milliárd euró között alakulhat, a tisztított üzemi eredmény (EBIT) pedig 725-750 millió euró környékén. Az akvizíciók további 1 százalékponttal támogathatják az árbevétel növekedését, ám körülbelül 10 millió euróval csökkenthetik az üzemi eredményt.
Az első fél évben a jelentős, 130 milliárd forintot kitevő akvizíciós tevékenység (Formycon, Helm, Mithra, BCI), az osztalékként kifizetett 78,8 milliárd forint és egy kisebb részvény-visszavásárlás a nettó készpénzállomány nagymértékű csökkenéséhez vezetett.
A Richterrel kapcsolatban az MBH Bank szerint kockázatot jelenthet az orosz–ukrán háború. A cég bevételeinek jelentős része ugyanis Oroszországból és Ukrajnából származik. A két piac részesedése azonban fokozatosan csökken a cég bevételein belül, az év első felében 15 százalékos volt az arányuk.
Az MBH Bank 2024–2028 között forintban számolva 50 százalék körüli bevételbővülést vár a Richtertől, 834 milliárdról 1123 milliárd forintra.
A bevételek összetételét tekintve a neuropszichiátria (CNS) a legjelentősebb szegmens a Vraylarnak köszönhetően. Míg 2022-ben 146 milliárd forint, tavaly 206 milliárd forint árbevétel származott ebből a készítményből, az évtized végére pedig már 340 milliárd forint feletti árbevétel érkezhet az észak-amerikai piacról.
A nőgyógyászati portfólió 2022-ben 230 milliárd forint árbevételt termelt, tavaly pedig 255 milliárd forintot. A növekedési pálya erős maradhat, 2026-ra már 300 milliárd feletti árbevételt vár az elemző a területtől.
A Richter 2006-ban stratégiai döntést hozott a biohasonló termékek piacára való belépésről. A Terrosa nevű termékük értékesítése 2019-ben kezdődött az Európai Unióban, miután az eredeti termék szabadalma lejárt. A biohasonló termékek piaca a következő évek egyik legdinamikusabb növekedési ágazata lesz, ám ennek az üzletágnak egyelőre még kicsi a súlya a teljes bevételhez viszonyítva.
A Richter bevételeit erősen befolyásolhatja a devizaárfolyamok alakulása. Mivel túlnyomó részük Magyarországon kívülről származik, így a gyenge forint a Richternek kedvez. A rubel esése azonban hátrányosan érinti a céget, mivel Oroszország a Richter második legnagyobb piaca.
A bevételek mellett a költségek is dinamikusan növekedhetnek a következő években. A bruttó fedezeti hányad a 2022-es 57,4 százalékról ennek ellenére 2023-ban már 64,7 százalékra emelkedett, a javulásban közrejátszott, hogy a tavalyi második fél évben már nem rontotta a marzsot a romániai részleg, amelyen túladott a társaság.
A következő években ez a mutató 70 százalék fölé emelkedhet, az üzemi eredmény pedig a 2024-ben várt 267,1 milliárd forintról 438,4 milliárd forintra nőhet 2028-ra.
Az üzemieredmény-hányad idén 32 százalékra javulhat a tavalyi 23,5 százalékról, és az előrejelzési időszak végére elérheti a 39 százalékot.
A Richter meglehetősen alacsony előremutató P/E- (árfolyam/nyereség) rátán forog a szektortársaihoz képest. A régióban kevés tőzsdén jegyzett gyógyszergyártó cég található, a legközelebbi riválisa a szlovén Krka. Fontos különbség viszont, hogy a Richter originális gyártó, míg a Krka portfóliója ezzel szemben csupán generikus gyógyszereket tartalmaz. Ennek ellenére a Krka előremutató P/E-rátája 12,76, szemben a Richter 7,02 rátájával.
Az újabb ajánlás ellenére a Richter-részvények kedden napközben nagyjából egy helyben topogtak, hétfői 10 630 forintos záróértékük környékén. Év eleje óta viszont már 19 százalékkal drágultak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.