Korábban egyetlen generáció sem fért még hozzá akkora mennyiségű befektetési és pénzügyi oktatóanyaghoz, mint a Z generáció tagjai, azaz az 1997 és 2012 közt születettek, mégis egészen elképesztő hibákat vétenek a fiatalok pénzük megforgatása során – állapította meg a CFA intézet friss kutatása, melyben az érintett korosztályt kérdezték saját befektetési ismereteikről, tudásukról és esetleges sikereikről.
Az intézet kutatásából kiderült: az amerikai fiatalok legtöbbször túlzottan kis területre koncentrálják befektetéseiket, azaz nem diverzifikálnak kellően, és minden más generációnál jobban vonzódnak az akár rendkívül volatilisnak tekinthető eszközosztályok felé is, mint például a kriptopiac.
A Z generáció befektetőinek 19 százaléka például csak kriptóba fektet,
41 százalékuk a részvényeket preferálja, de ezekből csak egy cégét veszik, és mindössze 35 százalékuk vásárol valamilyen ETF-et vagy más, indexkövető alapot, mely legalább minimális diverzifikációt tud kölcsönözni befektetései számára.
A kutatásból ugyanakkor kiderül: a Z generáció még így is a legaktívabb fiatal generációnak tekinthető a tőkepiacok történetében, ez pedig kifejezetten üdvözlendő a szakértők szerint. A jelenlegi 25 év alattiak 40 százalék körüli tőzsdei jelenléte ugyanis több mint kétszer akkora, mint volt az 1995-ös felmérés során az azonos korú fiatalok körében, mely mindössze 16 százalékot tett ki.
Persze össze sem lehet hasonlítani, mennyivel könnyebb ma akár csak egy brókerszámlát is nyitni, mint volt a 90-es években: sok platformra mindössze pár percet vesz igénybe a regisztrációs folyamat, ahol aztán az internet segítségével másodpercek alatt lehet pozíciókat nyitni és zárni – ez korábban teljességgel elképzelhetetlen volt. A befektetésekhez való hozzáférés egyszerűsége ugyanakkor problémát is jelent: a kutatás ugyanis megállapítja, hogy a fiatalok egy jelentős része a FOMO-jelenség miatt fektet be,
azaz egészen egyszerűen nem akar kimaradni a társai sorából, ezért kellő utánanézés nélkül választ befektetést.
Arról nem is beszélve, hogy a tanulmány következtetései szerint a fiatalok sokszor youtuber befektetőktől vagy TikTok-guruktól fogadnak meg tömegesen befektetési tanácsokat, nem pedig a tankönyvek lapjait követve.
A kutatás demográfiai oldala is kifejezetten érdekes dolgokat árul el: ebből megtudhatjuk, hogy a Z generációs amerikai befektetők többsége férfi, 20–22 év közötti, és közel dupla akkora valószínűséggel rendelkezik legalább egy diplomával, mint hogy legfeljebb egy érettségivel bírjon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.