Hozzávetőleg 36,3 millió alkalommal fizettek külföldi kereskedőknél itthon kibocsátott bankkártyáikkal a magyarok 2017 első kilenc hónapjában, ami igen látványos, 33,9 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz viszonyítva – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból. A külföldön végrehajtott vásárlási tranzakciók értéke 428,25 milliárd forintra növekedett, ami 24,8 százalékos emelkedés 2016 első három negyedévéhez képest.
Ez azt jelenti, hogy az egy vásárlásra jutó érték csökkent, vagyis a kisebb összegű műveleteknél is egyre többször előkerülnek a plasztikok. A jegybank statisztikái szerint a külföldi vásárlások nagyjából kilenctizedét betéti kártyákkal hajtják végre, miközben tavaly a hitelkártyás tranzakciók súlya még csökkent is a fizetési műveleteken belül. (Az első kilenc hónapban a Magyarországon kibocsátott hitelkártyákkal 4,04 millió alkalommal vásároltak külföldön, 65,57 milliárd forint értékben, ami 15,3, illetve 11 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.)
A készpénzfelvételeknél viszont – hasonlóan a belföldi adatokhoz – már jóval szerényebb a növekedés. A külföldi kártyás készpénzfelvételi tranzakciók összértéke 62,7 milliárd forintot ért el január eleje és szeptember vége között, ami nem egészen 3 százalékos éves növekedésnek felel meg, miközben a darabszámuk is csak 5,8 százalékkal emelkedett, valamivel több, mint 1,13 millióra.
Az MNB adatai szerint a magyarok belföldön is egyre aktívabban használják vásárlásra a plasztikjaikat: a belföldi kártyás vásárlások száma 25,2 százalékkal, 447,9 millióra emelkedett 2017 első három negyedévében, miközben az értékük 25,7 százalékkal, 3143,6 milliárd forint közelébe nőtt. A látványos növekedésben nagy szerepet játszhatott, hogy – részben a kormányzat POS-telepítési programjának köszönhetően – a szeptember végéig számított egy év alatt 16,7 százalékkal, 125,8 ezerre növekedett a kereskedőknél működő terminálok száma, a fizikai kereskedői elfogadóhelyek száma pedig már meghaladta a 98 ezret. A bővülés másik fő oka az érintéses technológia rohamos terjedése, illetve gyorsan növekvő kihasználtsága lehet.
Új fizetési módot vezet be a Mastercard
A jövő év áprilisától Magyarországon is elérhetővé teszi a Mastercard a biometrikus (többek között arcfelismeréssel vagy ujjlenyomattal történő) hitelesítést – közölte lapunkkal a kártyatársaság. Az Oxfordi Egyetem és a Mastercard közös kutatása szerint a vásárlók túlnyomó többsége (93 százaléka) előnyben részesíti a biometrikus fizetést a hagyományos, PIN-kódos megoldással szemben. A banki szakemberek is szívesen fogadnák el ezeket a megoldásokat, a megkérdezettek 92 százaléka volt nyitott az ilyen jellegű szolgáltatásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.