BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több sebből is vérzik az acélipar

A brumadinhói tragédia egyéves évfordulóján inkább a pesszimista esélylatolgatás jellemzi mind az acélgyártásban, mind a szén- és vasérckitermelésben, -feldolgozásban érdekelt vállalatokat.

A Vale bányatársaság brazíliai zagytározójának 2019. január 25-i, 270 halálos áldozatot követelő gátszakadása miatt leállított vasérctermelés drasztikusan csökkentette a kínálatot, és hasonló következményük volt az ausztráliai ciklonoknak is, s ezt a két sokkhatást a piac egész évben képtelen volt feldolgozni. Ezzel párhuzamosan a globális gazdasági lassulás és az autóipari kereslet csökkenése az acél iránti keresletet is visszavetette, ami világszerte létszámcsökkentésre, átszervezésre kényszerítette az acélipari szereplőket.

Fotó: Emin Menguarslan/Anadolu Agency via Getty Images

Az idei év is rosszul indul a gyártóknak, a Thyssenkrupp részvénye csütörtökön 11,15 eurós árfolyammal közel járt a tavaly augusztusi mélyponthoz, és a Tata Steel is csak minimálisan tudott erősödni.

A piacot ezúttal is két külső hatás tartja nyomás alatt.

  • Egyrészt még nem látni a kínai koronavírus terjedésének konkrét hatásait, de a befektetők már hasonló alapanyagár-zuhanásra készülnek, mint amit a SARS-járvány idején láthattunk 2003-ban.
  • Másrészt a piacvezető BHP Billiton figyelmeztetett, hogy az acélgyártáshoz szükséges kokszolható szén bányászatát az ausztrál bozóttüzek okozta füst hátráltatja.
  • A vállalat igyekezett megnyugtatni a piacokat, hogy emiatt azért a hosszú távú kínálat nincs veszélyben. Az európai feldolgozóiparnak rossz pillanatban érkezett Brüsszel múlt heti rendelkezése is, amellyel a Kínából, Tajvanról és Indonéziából érkező síkhengerelt acél árazásának vizsgálatát írják elő. Ha az Európai Bizottság bizonyítva látja a bekerülési költség alatti dömpingárazás vádját, akkor a büntetőintézkedések bejelentése elkerülhetetlen az április 12-én esedékes döntés után.

    Az acélipari szereplők ott igyekeznek behozni a hátrányt, ahol csak tudják. Kína második legnagyobb acélgyártója, az HBIS szerdán tette közzé, hogy 200 millió jüan (29 millió dollár) értékben kötött vasércszállítási szerződést a Vale brazil kirendeltségével.

    A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.