Csaknem 200 kilométernyi autópálya épül a következő 5 évben Bosznia-Hercegovinában. Ebből 166 kilométer az úgynevezett 5c észak-dél európai közlekedési folyosó részeként. Ennek köszönhetően néhány éven belül teljessé válhat az a Budapestről induló gyorsforgalmi út, amelynek magyar szakasza, az M6 autópálya már szinte teljes egészében elkészült. Az építkezéssel a horvátok is jól haladnak, a pálya néhány hónappal ezelőtt el is érte a magyar országhatárt.
Ugyanez viszont eddig nem volt elmondható a bosnyák félről. Az északon a Száva folyótól, Szarajevó és Mosztár érintésével Dalmáciáig húzódó, 334 kilométeres útból az elmúlt 20 évben csak kevesebb mint 113 kilométer épült meg. Az építkezés üteme azután gyorsult fel, hogy a Balkán számára stratégiai jelentőségű közlekedési folyosó fejlesztésére 2020-tól az Európai Unió is jelentős forrásokat biztosít. A támogatásnak köszönhetően nemrég befejeződött az utópálya tervezése és a Szarajevótól északra eső szakaszon már a munkálatok is megkezdődhettek, hamarosan pedig további hat helyen kezdik meg az építkezést.
A sztrádaépítés a mérnököknek délen, Bosznia és Hercegovina határánál jelenti a legnagyobb kihívást. Az utat ugyanis egy nagyon nehéz, sziklás terepen kell keresztülvezetni. Éppen ezért a boszniai Konjic és a hercegovinai Mostar között egy 10,45 kilométer hosszú alagutat is építenek, ami, ha elkészül 70 kilométerrel rövidíti majd le az utat a két város között és Európa egyik leghosszabb közúti alagútja lesz. Az építkezés várhatóan öt évig tart majd, ez idő alatt pedig a tervek szerint a sztráda többi része is el fog készülni. Ez annak fényében különösen ambiciózus terv, hogy az eredeti elképzelések szerint 2030-ra fejezték volna be az útépítést. A projekt teljes költsége 3,3 milliárd konventibilis mákra, átszámítva 660 milliárd forint, amit közösen finanszíroz az Európai Unió, a bosnyák állam és egy kuvaiti segélyezési alap.
Az 5c autópálya nem csak a bosnyákoknak jelent majd nagy segítséget, hanem Magyarországnak is. Az új sztrádán ugyanis Budapestről mintegy 150 kilométerrel rövidebb lesz az út az Adria déli részére, ami azon kívül, hogy megkönnyíti majd a nyaralni vágyó turisták dolgát, jót tesz majd a gazdaságnak is. A sztráda végpontja ugyanis Ploče kikötője lesz, ez pedig új lehetőségeket nyit a tengeri szállítmányozás világában is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.