A legtöbb horvát szigetre csak vízi úton lehet eljutni, ezért létfontosságú, hogy az országban jól működjön a komphálózat, amely biztosítja a kapcsolatot a szigetek és a szárazföld között. Ezt a feladatot Horvátországban az 1947-ben alapított Jadrolinija d.d látja el, amelynek a flottája jelenleg 54 hajóból áll, az átlagéletkoruk pedig 30 év. A hajók közül a legtöbb, mintegy 40 úgynevezett ro-ro, ami a hagyományos értelemben vett, közúti járműveket is szállító kompot jelenti.
Ezenkívül a flotta részét képezi két, kizárólag utasokat szállító kisebb hajó és 10 gyors, úgynevezett katamará. A vállalat éves szinten mintegy 12 millió utast és 3 millió autót szállít a szigetek között a nap 24 órájában. A turizmus ellenben évről évre nagyobb terhet ró a társaságra, ezért elengedhetetlen az öregedő flotta frissítése. Emiatt az állami vállalat nemrég pályázatot írt ki négy új és öt használt hajó vásárlására. A felhívás értelmében az új hajók hossza 100 és 110 méter közé kell essen és alkalmasnak kell lenniük 100-120 autó és 600-700 ember szállítására.
Az építést végző hajógyárnak vállalnia kell, hogy mind a három kompot legyártja 2026 tavaszáig. A Poslovni.hr információi szerint a munkára hét cég, köztük három horvát is jelentkezett. A használt hajók nem lehetnek 5 évnél idősebbek, viszont lazább feltételeknek kell megfelelniük. Három esetén csupán annyi a kitétel, hogy 600 és 900 fő és legalább 90 autó befogadására képesek legyenek. A másik kettő beszerezni kívánt hajó viszont katamarán, ezért egyedüli feltétel, hogy legalább 300 utast tudjanak szállítani. A fejlesztésekre a vállalat 99 millió eurót szán.
A Jadrolinija flottájában jelenleg három 60 évnél idősebb komp is szolgál. Az új hajók beszerzése után ezeket kivonják a forgalomból, ahogy azt a négy hajót is, ami bár nem ilyen idős, de az állapotuk miatt már nem igazán alkalmasak a munkára. Horvátország utoljára 2020 januárjában bővítette a komphálózatát. Akkor három használt, görög gyártmányú hajót vettek Ciprustól. Érdekesség, hogy ezek közül kettő korábban orosz zászló alatt futott, és a Kercsi-szorosban látott el szolgálatot a Krím és Oroszország között, míg a szoroson átívelő híd megépülése után felesleggé nem váltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.