Több mint két éve várja az autósokat Horvátország legújabb folyami hidja. A Száván átívelő átkelő a horvát A3-as autópályát köti össze a bosnyák A2-es sztrádával. A bosnyák oldalon már minden kész, a horvátoknál viszont forráshiány miatt még nem tudták elkezdeni a határátkelő állomás építését.
Horvátország és Bosznia-Hercegovina még 2018-ban állapodott meg egy új híd építéséről a Száván. Az új átkelő a boszniai Gradiska mellett épült, itt éri el ugyanis a Banja Luka felől érkező autópálya a horvát határt. Az új híd azért is fontos, mert a sztráda forgalma évek óta a város központjában kialakított határátkelőre zúdul, megkeserítve a lakosság életét.
A horvát fél a térségben eredetileg nem tervezett sem autópályát, sem pedig hidat, végül azonban sikerült megállapodni a híd építéséről, melyről a horvát oldalon egy gyorsforgalmi úton keresztül lehet elérni a határtól nyolc kilométerre található Zágráb–Belgrád pálya lehajtóját. A 462 méter hosszú, kétszer négy sávos átkelő építésének költsége csaknem 20 millió euró volt, amit részben uniós forrásokból fedeztek, részben pedig a két ország közösen fizette hitelből.
A munkálatok 2019-ben kezdődtek, és 2022 tavaszán értek véget, de a horvátok még mindig nem láttak hozzá a határátkelő állomás építéséhez, mert eddig nem volt rá elég pénzük. A rendőrbódék kialakítása viszont Zágráb ígérete szerint hamarosan megkezdődhet, és várhatóan jövő nyárra már el is készül. Addig azonban továbbra is üresen áll majd a híd, de a Neretván átívelő társával ellentétben legalább nem kell attól félni, hogy szétesik.
A horvát kormány tervei között eredetileg nem szerepelt a szóban forgó híd építése. Az ország déli, Dubrovnik körüli exklávéját viszont mindenáron össze akarták kötni Horvátország többi részével. Erre azért volt szükség, mert az adriai országot egy 17 kilométeres szakaszon Bosznia-Hercegovina kettévágja. A probléma megoldására a horvátok építettek egy hidat, ami a dalmát szigetvilágon keresztül kerüli meg a bosnyákokat. A Peljesaci híd építéséhez pedig szükség volt Szarajevó beleegyezésére, aminek egyik feltétele a gradiskai híd megépítése volt.
A horvát útépítés az elmúlt évtizedekben már több, a mostanihoz hasonló példával is szolgált. A magyar szakaszon hamarosan teljesen elkészülő Budapest–Eszék–Szarajevó autópályán épült Drávahíd például nyolc éven át vezetett a semmibe. De még ennél is tovább tartott a dalmáciai Omis elkerülő útjának a kálváriája. A település határában 2012-ben fúrtak egy alagutat, amely évekig üresen tátongott a város feletti sziklafalban. Az út építése azóta folytatódott, és a tervek szerint idén már használatba vehetik majd az autósok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.