BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Drága, veszélyes, de látványos és tömegeket vonz – ilyen a ralisport

Tragédiáról tragédiára kapja fel a fejét a közvélemény a ralik hallatán, pedig a futamok idehaza is több tízezer nézőt vonzanak, versenyzőink pénzt és időt sem sajnálva a nemzetközi viadalokon is részt vesznek.

Sajnos főleg tragédiák idején viszi át az ingerküszöböt a ralisport, pedig meglepően sok nézőt vonzó és gazdaságilag sem jelentéktelen szegmense a (sport)világnak.

A világ egyik leglátványosabb sporteseménye a Dakar-rali.
Fotó: Dakar

Távolról hazafelé közelítve a Dakar az első verseny, amely beugrik mindenkinek. Habár nem aszfaltos, hanem terepraliverseny, mégis a Formula–1-hez hasonlatos a globális vonzereje, és szintén nem olcsó mulatság. A következő, 2024-es kiadásra január 6–19. között kerül sor Szaúd-Arábiában, és a következők a nevezési díjak:

  • Motor, quad: 18 ezer euró (7 millió forint)
  • Autó: 30 ezer euró (11,7 millió forint)
  • Kamion: 45 ezer euró (17,5 millió forint)

Mindegyik kategóriához tartoznak ilyen-olyan kedvezmények a már teljesített Dakarok függvényében, vagy éppen az újoncoknak, főleg, ha nők, ugyanakkor az összköltség nyilván sokkal több, mint a beugró. A legnagyobb tétel maga a jármű a vételárral, a speciális igényekre felkészítéssel, a verseny alatti karbantartással-szereléssel. Két évvel ezelőtti becslés szerint az ilyen járgányok ára 450 ezer dollár (159 millió forint) körül mozgott, a mechanikai költségek pedig további 50 ezer dollárt (17,7 millió forintot) kóstáltak, úgyhogy 

az összköltség meghaladta a félmillió dollárt (177 millió forintot), ez azóta minden bizonnyal növekedett.

Persze a legjobbak költségeit autógyárak és/vagy szponzorok állják, ráadásul szinte bizonyosan közülük nyer majd valaki, és pont a legjobban támogatott sikeresélyesek tervezhetnek pénzdíjjal is, hiszen az első öt helyezett kap 50 ezer (19,5 millió forint), 25 ezer (9,8 millió forint), 15 ezer (5,8 millió forint), 10 ezer (3,9 millió forint), illetve 5 ezer eurót (2 millió forint).

Mennyibe kerül egy 2005-ös WRC?

Ugyancsak globális rendezvény, ám nem két hét alatt, hanem januártól novemberig tartják meg a rali-világbajnokság (World Rally Championship, WRC) versenyeit, a hozzánk legközelebbi fordulóban, Horvátországban a belépti díjak 3–6 ezer euró (1,2–2,3 millió forint) között mozogtak.

A nagy show a szakágban a WRC, hiszen a tizenegy hónap alatt körbeutazzák a világot, és a legjobbaknak ugyanúgy autógyárak (például a Ford, a Toyota vagy a Subaru) és szponzorok fizetik az idényét, akárcsak a Dakaron. Maga a pénzdíj a befektetéshez képest szerény, önmagában viszont nem rossz pénz, hiszen minden szakaszgyőztes kap 20 ezer eurót (7,8 millió forint), az említett céges támogatások éves összegét pedig 250-500 ezer euró közé saccolják.

 

Ráadásul az utókövetés sem haszontalan, mert például tavaly ősszel a 2003-ban világbajnok norvég Petter Solberg 2005-ben használt, összesen 92 versenyen bevetett és ötször nyerő Subaru Impreza S11 WRC-jét 380 ezer euróért (148 millió forintért) árulták. A beszámoló rögzíti, hogy ilyen csodából „már van egy Magyarországon, Csík Zoltán a hármas alvázszámú S12 WRC tulajdonosa, az autóval ott volt mindkét ZEG Rally Show-n”.

Magyar vonatkozással rendelkezik a rali Európa-bajnokság (ERC) is, hiszen akadnak honfitársaink, akik olykor megméretik magukat a nemzetközi mezőnyben.

Tízmilliónál is többet dobtak össze a drukkerek

Ez a sorozat szerényebb a WRC-nél, nyilván kisebb földrajzi területet fed le, és a versenymennyiség is mérsékelt, viszont a színvonal nem rossz. Ugyanakkor a legutóbbi élmények közé ijesztő is tartozik: 

Csomós Miklós és Nagy Attila az Európa-bajnoki (ERC) sorozat idei második versenyhétvégéjén, a Kanári-szigetek ralin törte össze a Skoda Fabia R5-jét. 

Cserélni kellett a karosszériát, a motort, a váltót és a hajtást, ami már több mint tízmillió forintos kár. Ezt a páros önerőből nem is tudta kifizetni, hiszen a hétfutamos ERC-szezonnak eleve szűkös költségvetéssel indultak neki – e tekintetben nem lehet jelentős fejlődésről beszámolni évtizedes távlatban sem, és már akkor is 250 millió forint kellett volna egy teljes ERC-szezonhoz. 

Ugyanakkor a szimpatizánsok felajánlották a segítségüket, közösségi finanszírozásra váltva július közepére fel tudták újítani az autót, és háromfordulónyi kihagyás után, a hatodik fordulóra Rómában visszatérhettek – ami után Veszprémben is versenyeztek, hiszen a futamonként több tízezer nézőt vonzó magyar bajnokságban is részt vesznek.

Csomós Miklósék a Colosseum előtt a római visszatéréskor.
Fotó: Beres Gabor

Veszprémben egyébként a legutóbbi fordulóban a nevezési díjak 400-tól és 1310 euróig (156 ezertől 510 forintig) terjedtek.

Még hátravan a hazai zárás

Nehéz szavakat találni arra, hogy kerekeken 900 szurkolónk vett részt a közösségi finanszírozásban, és gyűjtöttek a csapatunk számára annyi pénzt, amiből tudtunk venni egy új Skoda Fabia Rally2 evo karosszériát. Nem tudunk elég hálásak lenni ezért: köszönjünk!

– nyilatkozta Csomós „Mixi”, akinek a navigátora, Nagy Attila a megrázkódtatások után kis időt kért, ezért Bán Viktor ugrott be a helyére. 

Csomósék mindenesetre részt vehetnek augusztus végén Csehországban, majd októberben idehaza tartandó évadzáró ERC-versenyen is – nyilván nagyszámú közönség előtt.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.