BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adidas: a vártnál jobban jönnek ki a reklámarcvesztésből

Kényes helyzetéből gyorsan és sikeresen menekül az Adidas, már csak 300 millió euró értékű Yeezy készleten kell túladnia, hogy lezárhassa történetének egyik szépen indult, de dicstelenül véget ért fejezetét.

Csak kikecmereg valahogy az Adidas a vállalhatatlan, rasszista megnyilvánulásait követően kirúgott Kanye West rapper által okozott válságából – legalábbis erre enged következtetni a cég frissen közzétett profitfigyelmeztetése. Helyesebben veszteségfigyelmeztetése, hiszen közleményükben arról számolnak be, hogy a vártnál is jobban alakuló konszolidációnak köszönhetően az előrejelzettnél kisebb veszteséggel zárhatják idei üzleti évüket.

FILES) In this file photo taken on October 25, 2022 (COMBO) This combination of pictures created on October 25, 2022 shows Kanye West attending the 2020 Vanity Fair Oscar Party in Beverly Hills  on February 10, 2020 and the Logo of German sports equipment maker Adidas on a shop in Munich, southern Germany, on March 10, 2021. Adidas said on May 19, 2023 it will begin selling part of its huge inventory of Kanye West's Yeezy products in May, and donate proceeds to NGOs including one founded by the brother of George Floyd.The merchandise has been in limbo since Adidas ended its partnership with the controversial rapper in October 2022. )
Kanye West, alias Ye évi kétmilliárd dollárt hozott, mégis mennie kellett.  Fotó: Jean-Baptiste Lacroix/AFP

Nem keveset tudnak lefaragni, hiszen a nyáron prognosztizált 450 millió eurós üzemi veszteséget 100 millió körülire tudják redukálni. Sőt, az idei évre eleve 700 millió eurós üzemi veszteségre számítottak márciusban, s ha a Yeezy kollekció körüli költségekkel, leírásokkal megtisztítanánk az üzemi eredményt, akkor százmilliós üzemi profit adódna az év végén. 

A bruttó árrés eközben 20 bázisponttal, 49,3 százalékra javult a harmadik negyedévben, s az előzetes adatok szerint 409 millió euró szerepel ezen a soron.

Piacra dobták a Yeezy-raktárkészletet

A váratlan előrelépésben nagy szerepe van annak, hogy hagyományos termékkörükben javultak az értékesítési mutatóik, s hogy a több mint egymilliárd dolláros értékű, a Kanye West-botrány után „lefagyasztott”, az amerikai rapper nevével fémjelzett Yeezy kollekciót hosszas tanakodás után „kiengedték”, s megkezdték a kiárusítását.

A magát manapság már egyszerűen Ye néven promotáló Kanye West és az Adidas együttműködésével megszületett kollekcióval nyert, a szerződés elkerülhetetlen felmondásával viszont üzletileg veszített az Adidas, de ezt a békát a béke érdekében lenyelték Herzogenaurachban, a cég szülővárosában. A Yeezy kollekció darabjai iránt tapasztalt hatalmas érdeklődésre tekintettel 

a raktárkészletet május végén visszavitték a piacra, amivel főleg az Egyesült Államokban és Kínában váltottak ki kisebb fajta felvásárlási lázat. 

Az ebből származó bevétellel pedig sikerült egyenesbe hozni az a harmadik negyedévben hagyományos terepein is erős teljesítményt nyújtó sportszergyártó óriáscéget. A konkrét számokat a november 8-án publikálandó negyedéves gyorsjelentésben közlik.

Egyetlen cipőfűző sem marad az Adidas nyakán

Az Adidas szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy a Yeezy termékek végkiárusításából 150 millió eurós profitra tettek eddig szert, s már csak 300 millió euró értékű raktárkészlet sorsáról kell gondoskodniuk. 

Hozzátette, hogy a kollekcióból jelentős tételeket felajánlottak jótékonysági szervezeteknek, és a maradékkal is így tesznek. Azaz egyetlen cipőfűző sem marad az Adidas nyakán, ami az antiszemita rapperre emlékeztetné őket. 

A szóvivő nem részletezte, hogy az értékesített és az eladományozott tételek külön-külön milyen arányt képviselnek, illetve a bevételből mennyi ment jótékony célokra.

Az Adidas még 2016-ban jelentette be, hogy Kanye Westtel közösen piacra dobja a Yeezy néven futó kollekcióját. E kollekció darabjai és a cipők nagyjából évi 2 milliárd dollárral járultak hozzá a német sportszergyártó bevételeihez. Az együttműködést az Adidas egyoldalúan, tavaly október 25-én azonnali hatállyal felmondta.

Az erősödő euró ártott az Adidas bevételeinek

Az Adidas bevételei is a vártnál jobban alakultak a harmadik negyedévben, igaz, az árfolyamhatásoktól megtisztított bevételnél mért 1 százalékos plusz inkább stagnálásnak tekinthető, de a bázis is magas volt, hiszen a 2022-es, decemberi labdarúgó-világbajnokságra való készülődés közepette rengeteget tudtak eladni a válogatott mezekből. 

Inter Miami's Argentine forward #10 Lionel Messi celebrates scoring during the CONCACAF Leagues Cup semifinal football match between Inter Miami and Philadelphia Union at Subaru Park Stadium in Chester, Pennsylvania, on August 15, 2023. (Photo by ANGELA WEISS / AFP)
Az Adidas (és az Inter Miami) megütötte a főnyereményt Lionel Messi személyével. Fotó: AFP

Mint ismert, jó lóra tettek, mivel ők öltöztették a későbbi tornagyőztes argentin válogatottat (is), miközben a döntőt büntetőkkel elveszítő franciák a fő rivális amerikai Nike által gyártott mezeket viselték. Valószínűleg azon sem veszítenek, hogy Lionel Messinek a Inter Miamihoz való szerződtetéséhez s hozzájárultak, hiszen 

az argentin csillag Westtel szemben nem beszél hülyeségeket, és még ma is kiválóan futballozik.

Az Adidas viszont a devizaátértékelődések miatt összességében mégis alacsonyabb, 6 milliárd eurós forgalomról számolhat be a harmadik negyedéves gyorsjelentésében. Az egy évvel korábbihoz képest erősebb euró hatását jelzi, hogy a harmadik negyedéves bevételek euróban kifejezve 6 százalékkal csökkentek az előzetes adatok szerint.

Töretlen a befektetői bizalom az új vezérben

A társaság részvényei az év eleje óta 34 százalékkal drágultak, köszönhetően elsősorban annak a befektetői bizalomnak, ami a helyi versenytárstól, a Pumától tíz év után idén januárban az Adidashoz átigazolt Björn Gulden személyét övezi. A norvég üzletember pedig mindent tud a cipőkről, legalábbis abban az értelemben, hogy miként kell azokat értékesíteni. 

Az Adidas árfolyama 2022. októbertől
Baloldalt a beszakadás a Kanye West-botrány kirobbanására emlékeztet. 

Úgy látszik, Gulden tízéves ciklusokban gondolkodik, első topmenedzseri állását, a Deichmann-nál – Európa legnagyobb forgalmú cipőkereskedelmi lánca – is tíz év után hagyta ott 2010-ben, hogy azután a dán Pandora ékszer-kereskedelmi láncnál csillogtathassa meg tudását. Innen vadászta le a Puma 2013-ban. 

Bár Guldennek semmi köze sem volt Kanye West szerződtetéséhez, a kész helyzet elé állított cégvezető nemrég egy podcastben próbálta bagatellizálni a rapper antiszemita és rasszista mondatait, szerinte szerencsétlen eset volt, s nem hiszi, hogy West komolyan gondolta, amit mondott, csak úgy „kijött a száján”. Gulden nem számolt azzal, hogy kijelentésével gyakorlatilag a rapper szellemi képességeit vonta kétségbe.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.