Csak kikecmereg valahogy az Adidas a vállalhatatlan, rasszista megnyilvánulásait követően kirúgott Kanye West rapper által okozott válságából – legalábbis erre enged következtetni a cég frissen közzétett profitfigyelmeztetése. Helyesebben veszteségfigyelmeztetése, hiszen közleményükben arról számolnak be, hogy a vártnál is jobban alakuló konszolidációnak köszönhetően az előrejelzettnél kisebb veszteséggel zárhatják idei üzleti évüket.
Nem keveset tudnak lefaragni, hiszen a nyáron prognosztizált 450 millió eurós üzemi veszteséget 100 millió körülire tudják redukálni. Sőt, az idei évre eleve 700 millió eurós üzemi veszteségre számítottak márciusban, s ha a Yeezy kollekció körüli költségekkel, leírásokkal megtisztítanánk az üzemi eredményt, akkor százmilliós üzemi profit adódna az év végén.
A bruttó árrés eközben 20 bázisponttal, 49,3 százalékra javult a harmadik negyedévben, s az előzetes adatok szerint 409 millió euró szerepel ezen a soron.
A váratlan előrelépésben nagy szerepe van annak, hogy hagyományos termékkörükben javultak az értékesítési mutatóik, s hogy a több mint egymilliárd dolláros értékű, a Kanye West-botrány után „lefagyasztott”, az amerikai rapper nevével fémjelzett Yeezy kollekciót hosszas tanakodás után „kiengedték”, s megkezdték a kiárusítását.
A magát manapság már egyszerűen Ye néven promotáló Kanye West és az Adidas együttműködésével megszületett kollekcióval nyert, a szerződés elkerülhetetlen felmondásával viszont üzletileg veszített az Adidas, de ezt a békát a béke érdekében lenyelték Herzogenaurachban, a cég szülővárosában. A Yeezy kollekció darabjai iránt tapasztalt hatalmas érdeklődésre tekintettel
a raktárkészletet május végén visszavitték a piacra, amivel főleg az Egyesült Államokban és Kínában váltottak ki kisebb fajta felvásárlási lázat.
Az ebből származó bevétellel pedig sikerült egyenesbe hozni az a harmadik negyedévben hagyományos terepein is erős teljesítményt nyújtó sportszergyártó óriáscéget. A konkrét számokat a november 8-án publikálandó negyedéves gyorsjelentésben közlik.
Az Adidas szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy a Yeezy termékek végkiárusításából 150 millió eurós profitra tettek eddig szert, s már csak 300 millió euró értékű raktárkészlet sorsáról kell gondoskodniuk.
Hozzátette, hogy a kollekcióból jelentős tételeket felajánlottak jótékonysági szervezeteknek, és a maradékkal is így tesznek. Azaz egyetlen cipőfűző sem marad az Adidas nyakán, ami az antiszemita rapperre emlékeztetné őket.
A szóvivő nem részletezte, hogy az értékesített és az eladományozott tételek külön-külön milyen arányt képviselnek, illetve a bevételből mennyi ment jótékony célokra.
Az Adidas még 2016-ban jelentette be, hogy Kanye Westtel közösen piacra dobja a Yeezy néven futó kollekcióját. E kollekció darabjai és a cipők nagyjából évi 2 milliárd dollárral járultak hozzá a német sportszergyártó bevételeihez. Az együttműködést az Adidas egyoldalúan, tavaly október 25-én azonnali hatállyal felmondta.
Az Adidas bevételei is a vártnál jobban alakultak a harmadik negyedévben, igaz, az árfolyamhatásoktól megtisztított bevételnél mért 1 százalékos plusz inkább stagnálásnak tekinthető, de a bázis is magas volt, hiszen a 2022-es, decemberi labdarúgó-világbajnokságra való készülődés közepette rengeteget tudtak eladni a válogatott mezekből.
Mint ismert, jó lóra tettek, mivel ők öltöztették a későbbi tornagyőztes argentin válogatottat (is), miközben a döntőt büntetőkkel elveszítő franciák a fő rivális amerikai Nike által gyártott mezeket viselték. Valószínűleg azon sem veszítenek, hogy Lionel Messinek a Inter Miamihoz való szerződtetéséhez s hozzájárultak, hiszen
az argentin csillag Westtel szemben nem beszél hülyeségeket, és még ma is kiválóan futballozik.
Az Adidas viszont a devizaátértékelődések miatt összességében mégis alacsonyabb, 6 milliárd eurós forgalomról számolhat be a harmadik negyedéves gyorsjelentésében. Az egy évvel korábbihoz képest erősebb euró hatását jelzi, hogy a harmadik negyedéves bevételek euróban kifejezve 6 százalékkal csökkentek az előzetes adatok szerint.
A társaság részvényei az év eleje óta 34 százalékkal drágultak, köszönhetően elsősorban annak a befektetői bizalomnak, ami a helyi versenytárstól, a Pumától tíz év után idén januárban az Adidashoz átigazolt Björn Gulden személyét övezi. A norvég üzletember pedig mindent tud a cipőkről, legalábbis abban az értelemben, hogy miként kell azokat értékesíteni.
Úgy látszik, Gulden tízéves ciklusokban gondolkodik, első topmenedzseri állását, a Deichmann-nál – Európa legnagyobb forgalmú cipőkereskedelmi lánca – is tíz év után hagyta ott 2010-ben, hogy azután a dán Pandora ékszer-kereskedelmi láncnál csillogtathassa meg tudását. Innen vadászta le a Puma 2013-ban.
Bár Guldennek semmi köze sem volt Kanye West szerződtetéséhez, a kész helyzet elé állított cégvezető nemrég egy podcastben próbálta bagatellizálni a rapper antiszemita és rasszista mondatait, szerinte szerencsétlen eset volt, s nem hiszi, hogy West komolyan gondolta, amit mondott, csak úgy „kijött a száján”. Gulden nem számolt azzal, hogy kijelentésével gyakorlatilag a rapper szellemi képességeit vonta kétségbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.