Kiütéses Adidas-győzelemmel végződött a hét végén a két, legnagyobb érdeklődéssel követett labdarúgó-kontinensviadal: a foci-Eb és a Copa América. Az öreg kontinensen, Berlinben Spanyolország verte 2-1-re a Nike-dresszben feszítő angolokat, míg odaát, a Miamiban rendezett döntőn már előre borítékolható volt az Adidas diadala, hiszen mind az egyetlen, győztes találatot Lautaro Martinez révén a hosszabbításban megszerző argentinok, mind a másik ágon Brazíliát búcsúztató kolumbiaiak a három csíkjáról ismert német sportszergyártó szerelésében futottak ki a pályára.
Kolumbia nemcsak a döntőt vesztette el, hanem az eddigi, 28 hivatalos válogatott mérkőzésből álló veretlenségi sorozatát is lezárta egyben. Ez a széria világrekord a férfi labdarúgás történetében.
Érdekesség, hogy a két kontinenstorna elődöntőjébe bejutott nyolc csapat csak a két ősi rivális mezét viselte, az Adidas viszont jobban bírta a gyűrődést, hiszen mindhárom csapata döntőbe verekedte magát, az öt nike-s csapat, azaz
közül viszont ez a bravúr csak az utóbbinak sikerült. A háromoroszlánosok legutóbbi nagy válogatott tornagyőzelmüket 1966-ban, hazai pályán aratták az Adidasban futballozó Németország felett. Akkor az 1964-ben Oregonban alapított, az első totyogó lépéseit megtevő Nike még ismeretlen cég volt, az angolokat az Umbro öltöztette.
Azóta fordult a világ, az Adidas már régóta a világelső Nike hátát figyeli, még ha a sportstatisztikákban, „eredménysoron” ez nem is feltétlenül így van. Mindenesetre az Adidasnál tudnak valamit: a győztesmentalitást.
A most zárult két torna előző kiírásában, a Covid miatt egyéves csúszással, 2021-ben megrendezett foci-Eb-n és Copán is ők futottak be: itt az akkor még Adidasban játszó olaszok – akik időközben Pumára váltottak, és címvédőként most úgy estek ki, mint a huzat –, ott pedig az argentinok. Ahogy 2022 decemberében Katarban is, ahonnan a világbajnoki trófeát vihették haza.
Ami a mezháború anyagi vonzatát illeti, most az argentin és a spanyol felszerelés lesz kelendő, ezekből kell az Adidasnak felpörgetnie a gyártást, hogy ki tudja szolgálni az ilyen győzelmekkor törvényszerűen megnövekedő igényeket.
Ez a legutóbb, a világbajnoki trófeát elhódító argentinok esetében sikerült is, a Dohából hazaérkező csapat fogadtatásakor kék-fehérbe öltözött Buenos Aires, a tömeg Messiék mezében ünnepelte meg a diadalt.
Meg Maradonáéban, Caniggiaéban, Kempesében és a korábbi világbajnokok szerelésében, mert a hiperinflációval, folytonos gazdasági válsággal, elszegényedéssel sújtott ország lakosai közül rengetegen nem tudják megfizetni az általában száz euró környékén kapható eredeti mezeket.
Ha már Messi és Argentína, akkor érdemes visszaemlékezni egy 2016-os „mezes” találkozóra, amelynek résztvevője a labdarúgóikon mellett az őt istenítő, akkor ötéves afgán kisfiú, Murtaza Ahmadi volt. A fiú egy reklámszatyorból készített magának Messi-polót, majd a kép közösségi oldalak közvetítésével hamar „világgá ment”.
A két főszereplő 2016-ban, érdekes mód épp Dohában „futott össze”, ahol Messi akkori klubja, az FC Barcelona barátságos mérkőzést játszott. A nagy találkozás és egy valódi argentin mez átadása itt történt meg.
Az is érdekesség, hogy Messi akkor a Nike szerelésében ontotta a gólokat klubcsapatában, majd később a Paris Saint-Germainben, mígnem tavaly júliusban igazolt át David Beckham csapatához, az Inter Miamihoz, s öltözött át Adidasba.
Hogy a transzfer egyáltalán megvalósulhasson, az Adidas is mélyen a zsebébe nyúlt, szponzori szerződést kötött a még mindig hatalmas reklámértékkel bíró Messivel.
Az argentin világsztár példája is azt mutatja, hogy a sikeresség a sportban elsősorban tehetség és munka kérdése, ehhez a szerelés csupán egy szükséges kellék, de hogy honnan, kitől érkezik, az érdemben nem befolyásolja a pályán nyújtott teljesítményt.
Az Adidas mostani kettős sikere a tőzsdei árfolyamon is megmutatkozott, a sportszergyártó kurzusa Frankfurtban visszafogottan, félszázalékos erősödéssel nyugtázta a vasárnapi és hétfő hajnali döntők eredményét. A Nike árfolyama a hétfői amerikai tőzsdenyitást megelőző kereskedésben gyakorlatilag stagnált, nem vett tudomást a történtekről.
A két sportszergyártó gigász közötti visszavágóra sokat nem kell várni, a július 26-ától augusztus 11-ig tartó párizsi nyári olimpiai játékokon mindketten jó nyerési esélyekkel indulnak.
Adidas és Nike: nagy üzlet a mezeladás a foci-Eb-nA nagy sportszergyártók ölre mennek, csak hogy szponzorálhassanak egy-egy válogatottat vagy menő klubcsapatot, még akkor is, ha előre tudják, hogy veszteséges üzletet kötnek. Az Adidas és a Nike eszement összegeket képes szponzorációra, marketingre költeni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.