Bár még mindig viszonylag kicsi a kereslet a kiterjesztettvalóság- és virtuálisvalóság-eszközökre, az IDC adatai szerint a múlt év hatalmas növekedést hozott ezen a területen. A piackutató elemzése szerint 11,2 millió ilyen készüléket szállítottak le a gyártók 2021-ben, ami az előző évhez képest 92,1 százalékos bővülés. A karácsony előtti időszak kiugróan nagy forgalmat hozott, ekkor jött össze a teljes éves értékesítés közel fele. Hasonló nagyságrendű érdeklődésre utoljára 2016-ban volt példa, amikor a Samsung Gear VR és a hasonló eszközök pörgették fel alaposan a piacot.
A múlt évben a Meta Quest 2 nevű készüléke volt a legnépszerűbb, fölényét jól mutatja, hogy az IDC adatai szerint a teljes AR/VR-piacon 78 százalékos részesedést szerzett ez a termék.
A második legnagyobb gyártó a DPVR volt, ami az ázsiai piacokon ért el jó eredményeket, de globális piaci részesedése még így is csak 5,1 százalék volt tavaly.
A harmadik helyre a ByteDance futott be a Pico VR-termékekkel, ők szintén Ázsiában voltak erősek, és 4,5 százalékos piaci részesedést értek el. A Pico VR készülékek ugyanakkor egészen keresettek voltak Nyugat-Európában is, ahol sokan választották a piacról kivezetett Oculus Go eszközök helyett. A negyedik helyet a gyártók rangsorában a HTC szerezte meg, amely tavaly debütált ebben a szegmensben, míg az ötödik a kínai, online videoplatformot működtető iQIYI lett.
„A Meta egy nagyon kedvező árú eszközzel tarolta le a piacot, és sokat jelentett számukra, hogy továbbmentek a gamereknél, és sikerült felkelteniük a nem játékrajongónak számítók és a vállalkozások érdeklődését is. Emellett azért azt is meg kell említeni, hogy a cégnek továbbra sincsenek igazán komoly riválisai, igaz, ez a helyzet a következő 12-18 hónapban változhat, amikor a Sony visszatér a piacra a PSVR2-vel. Arra számítunk, hogy az Apple és más okostelefon-gyártók is kijönnek a saját AR vagy VR eszközeikkel, amelyek jelentős érdeklődésre tarthatnak majd számot a felhasználók körében” – mondta el Jitesh Ubrani, az IDC kutatási igazgatója.
A kutatócégnél azzal számolnak, hogy az új piaci belépőknek és az üzleti szektorból jelentkező növekvő keresletnek köszönhetően idén is dinamikusan fejlődik ez a szegmens. Igaz, a tavalyi bővülési ütemet nem sikerül majd megismételni, de így is 46,9 százalékos lehet a növekedés az eladott készülékek számában. Az IDC szakértői szerint egyébként
2026-ig évente átlagosan 35,1 százalékos bővülés várható az AR és VR készülékek forgalmában, ami azt eredményezheti, hogy a vizsgált időszak végére egy év alatt már több mint ötvenmilliót értékesítenek majd belőlük.
A kiterjesztettvalóság-eszközök a teljes piac kis szeletét adják egyelőre, és szinte kizárólag üzleti felhasználók vásárolják őket. A fogyasztói szegmensben, vagyis az egyéni felhasználók körében a kiterjesztett valóság megjelenítésében az okosmobilok és a táblagépek dominálnak, és a piackutatónál azzal számolnak, hogy ez középtávon is így marad. Ugyanakkor a Metaverzum létrehozásának szándéka, az ezzel kapcsolatos fejlesztések és hozzá kötődő befektetések növelik az érdeklődést az AR/VR eszközök és a kiegészítő technológiák iránt, igaz, rövid távon azért igazán említésre méltó hatással még nem lehet ez a trend az eladásokra az IDC szakértői szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.